inzane2012 skrev:Jaja, kjøpte meg ett "skikkelig" kamera for første gang i går. Alltid hatt lyst på ett, men aldri tatt meg råa til det. Så fikk kjøpe ett gammalt canon 400d med 2 objektiv, veske, og ett sånt polariseringsfilter for 800kr. Så var det bare å lære seg å bruke det da 
Hvis du lider litt av den "uff for ett kjipt kamera jeg har kjøpt" fordi uansett hvilket (foto og andre) forum du spør på så vil du mest sannsynlig få høre at du har kjøpt noe søppel og at du burde ha kjøpt noe mye nyere og det kamera du har kjøpt kan ikke brukes til noe som helst -- da kan jeg trøste deg med at det er en gjeng med IDIOTER som burde holde kjeft, og det er veldig mye sånne slappe rævpulere som det som har null peiling og tror kun det nyeste kan brukes til noe som helst (sånn typer som kjøper nytt kamera hvert år fordi de tror driten de fotograferer kommer til å se bedre ut med det nyeste kamera, i stedet for sannheten som er at driten blir bare i bedre oppløsning....)
...
hvis du sliter med det, så kan jeg trøste deg med at dette bilde tok jeg med canon 350d - altså ett kamera som er enda eldre, enda mer bedriten, ett kamera du kan vel stort sett ikke gi bort på finn lengre engang for det går jo seff ikke å ta bilder med noe
sånn drit:
diablo1.jpg (217.44 kiB) Vist 1814 ganger
Reelle begrensninger med kamera du har kjøpt kontra de nyeste er mest av alt støy. Skal du fotografere i dårlig lys så er du avhengig av stativ, og at det du skal ta bilde av står rolig. Allerede rundt iso 400 så begynner kamera ditt å vise litt svakheter og det begynner å bli merkbart med støy i bildet. Ellers så er det dårligere dynamisk rekkevidde og autofokus enn på de nyeste, men så mye annet er det ikke å grine om. Du har gjort en veldig lur ting med å starte med noe billig som dette, så kan du heller kjøpe noe dyrere hvis du finner ut at du liker foto/kjenner kamera du har begrenser deg litt. Og selv da kan du styre fint unna det nyeste og fortsatt holde deg til brukt og billig. Ett nikon D300 til 2-2500kr er en GOD oppgraderinger over hva du har, og ett nikon D700 (full format, og det samme jeg fortsatt bruker) til max 6000kr kommer til å gjøre at DU er begrensningen i mange år fremover og ikke kamera.
Det er ikke så mye du må lære deg for å komme deg ut av auto modus. Første du burde lære deg er om ISO og blender (disse F-stoppene) og hva i all verden de har å si for bildene, og hvordan de henger litt sammen når du forsøker å oppnå noe.. Du kan ikke bruke høy iso på ett motiv som beveger seg fordi det blir for mye støy med kamera ditt, så da må du bruke lav iso som gir lang lukkertid, og siden det du skal ta bilde av rører seg så trenger du lav lukkertid, så da må du ha ei rask linse (f1.8 f.eks) men da får du lite dybdeskarphet bla bla bla... Det er ikke all verden du trenger å sette deg inn i, og mye burde du bare drite i å forsøke lese deg frem til. BLENDER f.eks - disse f-stoppene - bare ta en serie med bilder av samme tingen på forskjellige f-stop så ser du effekten det gir på bilde, og du merker at jo lavere f-stop du har jo raskere lukkertid har du. Så merker du fort at for å få skarpe bilder håndholdt så kan du ikke ha lang lukkertid så "aha, da bruker jeg ett lavt f-tall som f1.8!" og jo høyere ISO tall du setter kamera på så får du også raskere lukkertid (men igjen: mer støy jo høyere du går). Samme med ISO, bare ta en serie bilder med forskjellige verdier så ser du fort hva som er akseptabelt for deg å bruke.
En annen ting er hvis du roter deg inn på noe foto forum for råd så møter du en gjeng feinschmeckere, besserwissere og andre feilstava tyske ord som kommer til å mene at du skal fotografere på full MANUELL modus. Glem den gjengen. MANUELL modus er for selvskadere og scheisse-entusiaster. Sett deg som mål å lære deg å bruke kamera i AV og P modus (på det hjulet på toppen). TV er for hvis du skulle befinne deg på en bane å skal ta noen panoreringer av biler som kjører forbi og du trenger en bestemt lukkertid, og M er noe du sjelden kommer til å bruke og er mest for gamle tullinger som vokste opp med kamera uten en dritt elektronikk så de skjønner ikke noe annet og alt var bedre før og manuell er eneste måten å ta bilder på fordi under krigen så måtte de rasjonere sukker og alt var bedre før.
...og styr unna nybegynner feilen å spørre ett forum "hvilket objektiv burde jeg kjøpe" uten å ha brukt det du har nok til at du skjønner selv hva slags type objektiv du trenger ut fra egen erfaring. Det er alltid folk som spør det spørsmålet, så kaster en gjeng folk seg over å anbefaler alt mulig rart dyrt, uten en eneste gang å spørre om du liker macro, vidvinkel, tele eller hva som helst som faktisk er relevant - og så bruker folk 10.000kr på noe som muligens ikke er hva de ville ha i det hele tatt.
Det var dagens foto-kurs med forbehold om at dette er mine meninger og hva andre mener er selvsagt feil og i det store og det hele så driter jeg i hva andre mener om foto og det er derfor jeg ikke henger rundt på foto forum fylt til randen med tullinger som er veldig flinke til å skrive om hvordan ALT skal fotograferes med "the rule of thirds" og tidligere nevnte M for MONGO (eller MANUELL) modus - og merkelig nok så er de som er flinkest til å skrive MYE og mene MASSE om foto de som ikke kan ta ett eneste bra bilde selv og når noen tar ett bra bilde så skal det kritiseres med dårlig skjult missunnelse....