TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• DEN STORE OFF TOPIC TRÃ…DEN!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #450922  av ArildM

Knallbra bilder Nicolay :)
Bedre enn noe jeg har tatt selv i alle fall :oops:
 #450929  av celicat23

Sarlacc skrev:
celicat23 skrev:... ett forum på nett som har så mange bra fotografer samlet ...
foto.no :D
Hahahaha ikke akkurat :) Måtte skikkelig leite for å finne det igjen, men: https://fstoppers.com/community
De legger lista høyt.. Se bare "picture of the day" og bla igjennom der... Jesus.
 #450939  av inzane2012

Knipsa noen bilder idag, og har såtte forran pcen og leika meg litt med lightroom nå :) ble faktisk litt fornøyd med resultatet om jeg får si det selv :)
Vedlegg
_MG_0067.jpg
_MG_0067.jpg (800.9 kiB) Vist 2289 ganger
_MG_0067-1.jpg
_MG_0067-1.jpg (1.07 MiB) Vist 2289 ganger
_MG_0041.jpg
_MG_0041.jpg (974.02 kiB) Vist 2289 ganger
 #450940  av celicat23

inzane2012 skrev:Knipsa noen bilder idag, og har såtte forran pcen og leika meg litt med lightroom nå :) ble faktisk litt fornøyd med resultatet om jeg får si det selv :)
Ikke noe er mer motiverende enn fremgang :) Neste på lista di burde være å rense sensoren til kamera så slipper du de flekkene som er på bilde her og der :wink: Sensor swab fungerer greit og er så enkelt at til og med ikke jeg har klart å ødelegge en sensor.
 #450943  av Sarlacc

celicat23 skrev:
inzane2012 skrev:Knipsa noen bilder idag, og har såtte forran pcen og leika meg litt med lightroom nå :) ble faktisk litt fornøyd med resultatet om jeg får si det selv :)
Ikke noe er mer motiverende enn fremgang :) Neste på lista di burde være å rense sensoren til kamera så slipper du de flekkene som er på bilde her og der :wink: Sensor swab fungerer greit og er så enkelt at til og med ikke jeg har klart å ødelegge en sensor.
Flotte bilder!

De flekkene tror jeg er på linsa. Begynn der... ;-) Microfiberklut eller linsepenn.
Jeg har fotografert aktivt i mange år og aldri måttet rense en sensor.
 #450945  av inzane2012

må få tak i egnede kluter ja :) har mista kluten til brillene mine, og eneste microfiber klutene jeg har nå, er sånne til hus og bilvask, så tror ikke jeg skal bruke de :)
 #450949  av Makk

Så siden vi er på foto praten.

Brura snakket i timesvis om hvor interessert hun var i foto og gikk og drømte om et skikkelig kamera hu kunne bygge videre på.

Noen som kan anbefale et begynnerkamera som ikke blir en stoppeklosse etter bare en liten stund? Et kamera som er avansert, men kan brukes til både begynner og medium skill?

Eventuelt en link til en webside som kansje selger et starter kit med væske, linse og alt sånt?

Helst ikke det billigste for det kan man vel ikke utvikle seg med etterhvert, tenkte og smashe til med en flott julegave :D
 #450950  av Sarlacc

inzane2012 skrev:må få tak i egnede kluter ja :) har mista kluten til brillene mine, og eneste microfiber klutene jeg har nå, er sånne til hus og bilvask, så tror ikke jeg skal bruke de :)
Én av flere gode grunner til å ha et UV-filter fast montert på objektivet. Det er relativt billig og tåler en del, så jeg bruker billige kluter fra europris og bytter dem heller ut ofte.
Så tar jeg en puss med linsepenn sånn innimellom.
En annen grunn er at de tar av for litt av smellen hvis du er uheldig.
 #450952  av Sarlacc

Makk skrev:Så siden vi er på foto praten.

Brura snakket i timesvis om hvor interessert hun var i foto og gikk og drømte om et skikkelig kamera hu kunne bygge videre på.

Noen som kan anbefale et begynnerkamera som ikke blir en stoppeklosse etter bare en liten stund? Et kamera som er avansert, men kan brukes til både begynner og medium skill?

Eventuelt en link til en webside som kansje selger et starter kit med væske, linse og alt sånt?

Helst ikke det billigste for det kan man vel ikke utvikle seg med etterhvert, tenkte og smashe til med en flott julegave :D
God idé :-)
Har du tenkt noe på budsjett?
Klarer man å styre unna de billige standard-zoomene og heller kjøpe ett eller to mer spesialiserte objektiver, så blir det MYE mer givende å fotografere.
Så vet du noe om hva slags type bilder hun kommer til å ta mest av? Det er mange gode portett-linser der ute som ikke koster så mye, f.eks.
http://www.the-digital-picture.com/Revi ... eview.aspx
Men den blir fort håpløs å fotografere f.eks. blomster eller landskap med, og så videre.
 #450954  av Makk

Kommer man i mål med en fem tusen spenn?

Poenget er at frøkna skal få bygge på det selv fremover, ikke få hele røkla dumpa ned på en gang for ingen kan vel å bruke det i starten uansett :p

Så et kamera som dem kommer til og ha linser til i massevis av år er vel kansje smart? Som nevnt oven blir man vel ikke superproff av å kjøpe et kamera til 20k og ha tidenes forventninger.
 #450962  av inzane2012

komplett har ett Nikon D3200 med veske, minnekort og standard objektiv til rundt 3500kr :) Var egentlig det jeg hadde tenkt å spare opp til, men så fikk jeg ett Canon 400D til 800kr, så da var ikke valget så vanskelig for min del :)
 #450969  av Sarlacc

Makk skrev:Kommer man i mål med en fem tusen spenn?

Poenget er at frøkna skal få bygge på det selv fremover, ikke få hele røkla dumpa ned på en gang for ingen kan vel å bruke det i starten uansett :p

Så et kamera som dem kommer til og ha linser til i massevis av år er vel kansje smart? Som nevnt oven blir man vel ikke superproff av å kjøpe et kamera til 20k og ha tidenes forventninger.
Det siste først: Jeg ville definitivt kjøpt Canon eller Nikon.
Både Canon og Nikon har små speilreflekshus med en standard-zoom (18-55mm) til under 5000.
Det dukker opp gode tilbud overalt, så det lønnser seg å følge med.
F.eks. http://www.scandinavianphoto.no/produkt ... -50-1-8-ii
Canon EOS 1200D er et lite og lett kamerahus i begynner-segmentet som tar gode bilder og her har de pakket med to objektiver, den vanlige standard-zoomen pluss 50mm f/1.8 som har en utsalgspris på rundt 1200kr, så det ser ut som et godt tilbud.
Grunnen til at jeg stresser med den 50mm f/1.8 igjen er at det er det billigste objektivet som har vid nok blender til at man kan leke med dybdeuskarphet og innendørs fotografering uten blitz. Det gir også veldig skarpe bilder.
 #450971  av inzane2012

Her er noen kjappe forsøk på macro shots jeg tok i går, gikk litt over the top med fargene på de to siste(tror jeg vertfall, vanskelig å bedømme sånt når en er fargeblind på blandingsfarger :D).

Sikkert uhorvelig interessant for mesteparten her inne å se noen closeups av ugress :) hehe
Er og lov å komme med konstruktiv kritt på hva jeg må/bør gjøre bedre/endre, har lyst å lære så mye som mulig :)
Vedlegg
Her fikk jeg med en blindpassasjer som ikke ville forlate blomsten sin :) hehe
Her fikk jeg med en blindpassasjer som ikke ville forlate blomsten sin :) hehe
_MG_0195.jpg (1.1 MiB) Vist 2187 ganger
_MG_0236.jpg
_MG_0236.jpg (1.29 MiB) Vist 2187 ganger
_MG_0242.jpg
_MG_0242.jpg (1.93 MiB) Vist 2187 ganger
 #450972  av Makk

Sarlacc skrev:
Makk skrev:Kommer man i mål med en fem tusen spenn?

Det siste først: Jeg ville definitivt kjøpt Canon eller Nikon.
Både Canon og Nikon har små speilreflekshus med en standard-zoom (18-55mm) til under 5000.
Det dukker opp gode tilbud overalt, så det lønnser seg å følge med.
F.eks. http://www.scandinavianphoto.no/produkt ... -50-1-8-ii
Canon EOS 1200D er et lite og lett kamerahus i begynner-segmentet som tar gode bilder og her har de pakket med to objektiver, den vanlige standard-zoomen pluss 50mm f/1.8 som har en utsalgspris på rundt 1200kr, så det ser ut som et godt tilbud.
Grunnen til at jeg stresser med den 50mm f/1.8 igjen er at det er det billigste objektivet som har vid nok blender til at man kan leke med dybdeuskarphet og innendørs fotografering uten blitz. Det gir også veldig skarpe bilder.
Men er det et kamera man slipper å skifte ut etter en blir bedre å ta bilder? Kjedelig å vokse ut av det sånn kjempefort.
  • 1
  • 1009
  • 1010
  • 1011
  • 1012
  • 1013
  • 1168