Hehe, fordi enkelte selgere kan være noen store tosker?
Nei, her er nok den hele sannhet;
Tingen er nok, som hos alle andre kjeder, at selgerene enten pusher det de kan noe om eller det selgerene/kjeden tjener penger på (alle store elektronikkbutikker har som regel bonusordninger basert på inntjening i avdeling eller per selger). Og om du hadde hatt bonusordninger hadde du vel ville hatt mest mulig lønn du også?
Nå står jeg kun på serviceavdelingen og aldri som selger, så jeg vet at verken Sony eller Nikon har noe feil i det hele tatt, speilrefleks er i det hele og det store sjeldent feil på. Sony har vel innebygget motor for linsene, utover dette skal jeg ikke begi meg utpå fordelene eller de negative sidene med noen av merkene. Hovedsaken i at vi desverre er i et system der selgerne pusher på deg det produktet de synes er best (basert på de to ovenstående faktorene).
Det som derimot ikke skal skje er at man skal tvinge kundene bort fra det de har sett seg ut, og dermed sende kundene til annen kjede. Selgere skal komme med anbefalinger og produktkunnskap, men det er ikke alle som stopper helt der... Dette ser vi nok desverre ganske ofte, da kunder fra de andre kjedene kommer innom oss og forteller om liknende opplevelser. Da blir det oppvaskmøte, og sjefene sier vi skal ta alle salg, selv de vi taper penger på (for det er faktisk slik at vi taper penger på en del varer). Årsaken til at butikker selger ting med tap er da en sterk konkuransesituasjon, og produkter skal selges for å skape kunderelasjoner slik at du som kunde synes Elkjøp er en digg butikk og kommer tilbake til Elkjøp også neste gang du skal ha noe.
TLDR: Dårlig selger, prøvde å anbefale annet produkt, gjorde ikke jobben sin, du kjøpte varen i annen butikk.
- 2002 Toyota Caldina GT-Four N-spec
- 2004 Toyota MR2 SMT PGP
- 2006 Toyota Rav4