TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • forskjell pÃ¥ sainz og gt4 90 modell

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

 #42783  av kennethx
 
Det er diskutert flere ganger her inne, så du finner nok det om du søker litt :)


Største forskjellen av betydning vil jeg si er ECU'en. På CS'en har ECU'en fuelmap til 17psi turbotrykk, mens på std. GT4 har ECU'en bare fuelmap til 12psi. Som følge har CS'en fuelcut på 17psi, og std. GT4 fuelcut på 12psi.

Det gjør det litt lettere å trimme en CS litt i forhold til en std. GT4.

CS'en har 153kW vs. std. GT4 150kW (før trimming :) )

 #42937  av CelicaTurbo
 
... i tillegg er Carlosen noe lettere i vekt og har en mer effektiv vannkjølt intercooler, og stivere krengestag fremme :)

 #45225  av Gjertsen
 
jeg må ærlig si at CS har MYE tøffere front 8) altså luft inntaket på panseret

 #45227  av spkstrp
 
Gjertsen skrev:jeg må ærlig si at CS har MYE tøffere front 8) altså luft inntaket på panseret
wow 8)

 #45238  av CelicaTurbo
 
hehe, er enig i at luftinntaket på panseret er tøffere, men da skal det være sakt at dette er et "luft-uttak" på Carlosen.. siden denne har vannkjølt intercooler istedenfor luftkjølt så trenger man bedre luftgjennomstrøming i området rundt radiatorne fremme, og derfor har man et uttak oppå panseret istedenfor inntaket til de vanlige GT4'ene.. Når luften flyter over CS-panseret vil vakumet som er skapt rundt "scoopen" bidra til å suge luften ut, men, som du sikkert har oppdaget er hele scoopen på CS'en orginalt tettet igjen med støydempningsmatter.. trolig ganske redusert effekt altså, men det er ikke værre enn å fjerne mattene det da :)

men, jeg kunne tenke meg fronten og panseret til carlosen, synes det er tøffere ja :)

 #45256  av kennethx
 
Mulig han mente den lille runde "luft inntaket" som egentlig bare er der for å strømme luft over drivreimene for å kjøle i området.

 #45266  av CelicaTurbo
 
hm, mulig det men isåfall er han første fyren som har sakt at det hølet er tøfft :lol: men men, jeg er helt enig i at carlosen er råere i fronten :)