Jeg jobber med å få bilen min på veien igjen, etter mange år i garasjen. Pga dårlige pakninger og fastrustede glidepinner så bestilte jeg like godt nyoverhalte kalippere til alle hjul, og noen bra braketter til fremhjulene. Jeg vasket og pusset klips til bremseklosser (gjenbruker klosser og klips) og smurte alt med kobberpasta før montering. Byttet bremsevæske. Når jeg fikset resten av sakene på bilen og tok meg to turer med bilen, bare noen km men med gode harde nedbremsinger. Skivene ser ganske fine ut, de bak er som nye og de bremme har knapt merkbar slitekant ytterst. Overflaten så ut til å se fin ut etter bruk av bremsen. Hjulene var lunkne å ta på, så jeg tenkte at bremsene ikke satt og at de kun var lunkne pga kjøringen min. Bilen virket til å trille fint, f.eks i gårdsplassen når jeg løsnet håndbrekk.
Vel, på EU så feilet den pga at høyre frembremse hang. Den hang også litt på venstre side. Jeg skulle ha jekket opp bilen og sjekket selv før kontroll
Men, hvorfor henger den da? Jeg fikk tips om å sjekke om bremseslange var kolapset ved å åpne luftskruen og se om bremsen slapp taket da. Det gjorde den ikke, og det virket ikke til å være overtrykk i kalipperen. I slangen jeg setter på luftenippelen kan jeg se at bremsevæsken stiger sakte, virker som om det bare er fallhøyden fra reservoaret som får det til å sakte stige i slangen. Om jeg klemmer inn stempelet i kalipper, så glir kalipperen fint på pinnene sine. Etter at jeg har bremset, så er det ikke klaring til at jeg kan se noen bevegelse. Det løsner ikke om jeg prøver å dra i kalipperen for å trykke inn stempler mens den sitter på glidepinnene, men, det duger kanskje ikke med håndkraft der.
Jeg har nå smurt opp alt på nytt og byttet alle glidepinnene, siden minst en av dem viste jeg hadde ujevn overflate etter rust. Jeg fant ut at pga rustoppbygging på braketten var det litt trangt for noen klips, slik at bremseklossen gikk ikke lett på plass i klipsene, og var vanskelig å flytte. Jeg skrapet det bort og monterte alt på nytt, og klossene gled da veldig lett i klipsene sine. Det hjalp uansett ikke. Bremsen sitter på etter at jeg trykker på pedalen noen ganger. Er ikke noe trykk når jeg åpner luftenippel (så trolig ikke tett bremseslange).
Er det noen som har kranglet med dette før og funnet en løsning? Jeg funderer i grunn på om det kun skyldes at det fremdeles er noe rust på skivene som må slites bort ved å bruke bremsen litt mer, men de ser ganske fine ut.
Vel, på EU så feilet den pga at høyre frembremse hang. Den hang også litt på venstre side. Jeg skulle ha jekket opp bilen og sjekket selv før kontroll

Jeg har nå smurt opp alt på nytt og byttet alle glidepinnene, siden minst en av dem viste jeg hadde ujevn overflate etter rust. Jeg fant ut at pga rustoppbygging på braketten var det litt trangt for noen klips, slik at bremseklossen gikk ikke lett på plass i klipsene, og var vanskelig å flytte. Jeg skrapet det bort og monterte alt på nytt, og klossene gled da veldig lett i klipsene sine. Det hjalp uansett ikke. Bremsen sitter på etter at jeg trykker på pedalen noen ganger. Er ikke noe trykk når jeg åpner luftenippel (så trolig ikke tett bremseslange).
Er det noen som har kranglet med dette før og funnet en løsning? Jeg funderer i grunn på om det kun skyldes at det fremdeles er noe rust på skivene som må slites bort ved å bruke bremsen litt mer, men de ser ganske fine ut.
- Kristian - grunnlegger ts-ogn (tidligere mr2-ogn)
1992 US MR2 Turbo sjøgrønn
solgt: 1992 MR2 blågrønn
solgt: 1990 Celica Turbo
Takk til forumbruker kake for avatarbildet
1992 US MR2 Turbo sjøgrønn
solgt: 1992 MR2 blågrønn
solgt: 1990 Celica Turbo
Takk til forumbruker kake for avatarbildet