Heisann!
Søker hjelp fra noen med litt mer erfaring og peiling.
Var ute å kjørte i forrige uke, skulle gire til femte, og fikk kort fortalt plutselig masse skrapelyder fra girkassa når jeg forsøkte å sette den i gir og en clutch som ikke virket til å fungere. Kom meg hjem og tenkte fort at nå er det bare å skru ut girkassa igjen.
Før jeg gjorde det tenkte jeg for sikkerhetsskyld at jeg ville lufte clutchen, bare for å se om ting forandret seg, ettersom jeg ikke ønsket å ta ut kassa uten grunn.. Når jeg testa igjen etter lufting ble det mye bedre, fikk den i gir uten større problemer, men var fortsatt en slags skrapelyd når clutchen var inne.
Tok en kort prøvetur og alt var fint bortsett fra skrapelyden når jeg tok inn clutchen.
Tenkte at med den lyden så må vel girkassa ut likevel, så starta med det, til jeg la merke til at den gummisaken (beklager for det ordet, noen må gjerne fortelle meg hva det heter) som sitter i ene enden på clutch slavesylinderen var ødelagt, og at den pinnen som skal sitte inni og dytte, stakk ut. (men satt fortsatt riktig på utløsergaffelen)
Skrudde av slavesylinderen, og så at pinnen hadde knekt, og 1cm ish satt igjen i tuppen av den gummisaken rundt.
Min teori ble da at den knakk, som da førte til at clutchen ikke gikk inn fordi pinnen var for kort.
MEN, hvorfor kommer det fortsatt skrapelyd når bilen IKKE står i gir og jeg tar inn clutchen?
Hadde satt pris på om noen hadde noe klokt rundt dette
Til info er dette på en T50 kasse på 2T motor.
Og om noen har en slavesylinder som passer liggende, så gi meg gjerne beskjed!
Takk,
& god sommer.
Søker hjelp fra noen med litt mer erfaring og peiling.
Var ute å kjørte i forrige uke, skulle gire til femte, og fikk kort fortalt plutselig masse skrapelyder fra girkassa når jeg forsøkte å sette den i gir og en clutch som ikke virket til å fungere. Kom meg hjem og tenkte fort at nå er det bare å skru ut girkassa igjen.
Før jeg gjorde det tenkte jeg for sikkerhetsskyld at jeg ville lufte clutchen, bare for å se om ting forandret seg, ettersom jeg ikke ønsket å ta ut kassa uten grunn.. Når jeg testa igjen etter lufting ble det mye bedre, fikk den i gir uten større problemer, men var fortsatt en slags skrapelyd når clutchen var inne.
Tok en kort prøvetur og alt var fint bortsett fra skrapelyden når jeg tok inn clutchen.
Tenkte at med den lyden så må vel girkassa ut likevel, så starta med det, til jeg la merke til at den gummisaken (beklager for det ordet, noen må gjerne fortelle meg hva det heter) som sitter i ene enden på clutch slavesylinderen var ødelagt, og at den pinnen som skal sitte inni og dytte, stakk ut. (men satt fortsatt riktig på utløsergaffelen)
Skrudde av slavesylinderen, og så at pinnen hadde knekt, og 1cm ish satt igjen i tuppen av den gummisaken rundt.
Min teori ble da at den knakk, som da førte til at clutchen ikke gikk inn fordi pinnen var for kort.
MEN, hvorfor kommer det fortsatt skrapelyd når bilen IKKE står i gir og jeg tar inn clutchen?
Hadde satt pris på om noen hadde noe klokt rundt dette

Til info er dette på en T50 kasse på 2T motor.
Og om noen har en slavesylinder som passer liggende, så gi meg gjerne beskjed!
Takk,
& god sommer.

`79 Toyota Carina TA40
`78 Toyota Hilux RN28 Camper
`78 Toyota Hilux RN28 Camper