TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hva er orginalt i en Celica Gt4 90 mod

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #42080  av ErikG

har tenkt å utbedre anlegget mitt litt. Lurte derfor på hva som var orginalt og hva som var plass til. Har tenkt å sette to 10 tommere bak, men skal bytte ut det orginale.

#42083  av CelicaTurbo

Det spørs litt, har du noen merker på dørtrekkene hvor det står "System 10"?

#42091  av ErikG

ja

#42098  av CelicaTurbo

Da består orginalanlegg ditt av 8" høytalere i dørene, 4" i dashen rett over knærne dine når du sitter, 1" diskant oppe ved speilene. Det er også 6.5" høytalere på siden ved baksetet og 1" diskant i hattehyllen bak. Så du har nok å bygge ut på. Det skal være en orginal forsterker som ligger under passasjersetet ditt også om ikke noen har plukket den ut. Den kan ikke brukes med uorginal spiller. Det er ikke plass til nye 8" høytalere i dørene fremme med mindre du finner noen som er eksepsjonellt smale, de aller fleste 8" er for dype og passer dermed ikke. Den mest fornuftige oppgraderingen er vel da:

6.5" i dørene fremme og nye diskanter ved speil. Skipp høytalere under dashen. Nye 6.5" i sidene bak og nye diskanter på hattehyllen. Og sub i bagasjerommet om du vil ofre plassen.. :)

Alpher har kanskje noen synspunkter, han er vår representant hos Bilradiospesialisten :)

#42112  av @lpher

Det er faktisk en av de bedre forklaringen på system 10 anlegget jeg har sett Kristian :D

Kommer litt ann på hvor bra anlegg du ønsker deg det :) ...også selvfølgelig hvor mye man vil legge i det :)

En kurant, og enkel, oppgradering vil være:

1. En kurant cd/radio
2. 6,5" Komponetsett foran montert i døra og i speilhuset. original plassering...oppgraderingen synes ikke...ergo ingenting å stjele..genialt! :D

3. Tilsvarende bak....benytt original plasseringene også her....på tross av hva folk synes om å ha høytalere bak...(feinchmekerne kaller det en big no-no..i say..to hell with them! :D ) Bak er det faktisk kasser som gjør at bakhøytalerne vil kunne gi deg skikkelig fet melllombass :)

En mere kostbar...men MYE mer vellydende oppgradering kan jo være:

1. En skikkelig cd/radio med påkostet lyddel (et must om man skal handle skikkelig frontsett :D )

2. Skikkelig 3 veis frontsett....helst 1" diskant + 4" mellomtone + 6,5" bass (samma mont. som tidligere forslag + 4" i dash)

3. Skikkelig 6,5" komponetsett bak (samme mont. som i forrige forslag)

4. En kurant 12" i lukket kasse i bagasjerommet.

5. En kurant 4-kanals forsterker til å drive front/rear-

6. En kurant mono/stereo-blokk til å drive subben

Begge disse to forslagene vet jeg fungerer i ST182/ST185 :D
Hadde nesten samme oppsettet i min egen ST182 :D

Kan sende deg konkrete forslag (med pristilbud) på PM om du vil :)

@pher

#42397  av ErikG

ja, det hadde vært fint å vite sånn ca. hva det kom på.
Blir ikke anlegg med det første, må først få litt bedre lyd på bilen.

#42459  av @lpher

ErikG skrev:ja, det hadde vært fint å vite sånn ca. hva det kom på.
Blir ikke anlegg med det første, må først få litt bedre lyd på bilen.
Tilbud skal bli :)

The BIG question is...hvor bra vil du ha det? :D

@lpher

#42617  av ErikG

Vil ha det best mulig. Alternatiiv 2 som du sa hørtes ikke så dumt ut. Skal bare bytte ut 12 tommern med to 10 tommere.

#42665  av @lpher

ErikG skrev: Vil ha det best mulig.
Dont we all! LOL :D
ErikG skrev:
Alternatiiv 2 som du sa hørtes ikke så dumt ut.
Enig...rakk dessverre ikke å regne på noe tilbud da jeg var på jobb idag....helt kaos...kommer sterkt tilbake over helga...i promise! :)
ErikG skrev:
Skal bare bytte ut 12 tommern med to 10 tommere.
Hmm...sikker? Jeg trodde jeg var klar for 10"ere sjøl...men den gang ei....1 stk 12" spiller mye bedre da...spørr du meg :D men...smak/baken :)

@lpher

#42673  av angrykid

hehe. jeg hadde 2x12" i camry'en min, og angrer ikke den dag i dag. Det eneste som er litt dumt, er at det er for dårlig plass i en mk2 til 12".. :-D for skal du ha det best mulig, så holder det ikke med 2x10".. det kan jeg love deg. :-)

#42898  av @lpher

angrykid skrev:hehe. jeg hadde 2x12" i camry'en min, og angrer ikke den dag i dag. Det eneste som er litt dumt, er at det er for dårlig plass i en mk2 til 12".. :-D for skal du ha det best mulig, så holder det ikke med 2x10".. det kan jeg love deg. :-)
LMAO :D "its never enough!" :D :D

@lpher

#45925  av ErikG

Har du et tilbud på hele pakka eller? CA?

#45928  av spkstrp

har forresten lagt merke til i diverse forum, at det er mange som går fra 12" til 10" ... så det er vell en smakssak hva som er "best" ...

#45929  av chris

10" er vel generelt dyrere enn 12", var det ikke sånn, @lpher?

#45930  av spkstrp

Virker som de fleste er enige i at en god 10" blåser fletta av en dårlig 12" i alle fall ;)