TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Lurer pÃ¥ en Carlos

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #46192  av Jernulven

Heisann!

Bra forum dere har her!

Jeg har tenkt meg ny bil og har snust litt på en Carlos. Han som selger den sier ihvertfall at det er det. Jeg stoler ikke helt på han som selger den, han har en snuskete bakgrunn...
Har prøvd den og sett litt på den. Skal det ikke være en plate med produsjonsnr på i bilen? Fant ingen og han kunne heller ikke svare på hvilket nr den var. Er det noen andre måter å finne ut dette på?
På service heftet sto det at bilen rullet ut 15. januar 1992 og det sto det var en Toyota Celica GTI Turbo 4x4 "Carlos Sainz". Den skal visstnok være importert fra Sveits i fjor. De har tatt den som innbytte.
De orginale tåkelysene er fjernet og isteden er det satt på en par nye i midten.

Her er bilen: http://www.finn.no/finn/car/object?id=4 ... =1&rub=202

Er det noen som har vært å sett på den? Eller om det er noen som bor i området og har peiling på denne bilen kunne sett på den? Den står i Fredrikstad. Han skal ha 139000 for den nå... Det jeg lurer på er om noen kan hjelpe meg å finne ut om den er ekte. Er det noen spesielle kjennetegn?

Er det noe man bør passe på hvis man skal kjøpe en slik bil?

#46196  av s.lie

skal være en plate med prod nr mellom girstanga og askebegerte.
heldigvis er toyota bra kvalitet , men en naf test er uasett ikke å forakte.

#46203  av CelicaTurbo

som s.lie sa: på platen rett fremfor girspaken skal det stå et merke.. men det ser ut som en Carlos.. fronten er korrekt, og de fleste av disse har ikke orginale tåkelys så langt jeg har funnet ut, det runde Toyotamerket bak på bilen og på panseret er noe som også tyder på at det er en Carlos (de normale ble produsert på en tid hvor disse merkene ikke ble brukt)..

Men, ta deg en kjøretur og få bilen til en NAF-test.. mange av disse har levd et hardt liv og jeg synes prisen var noe lav for å være forhandler og en Carlos..

#46213  av funkes

Jupp...på CS er grøftlysene plukket av.
Du kan jo også sjekke om bilen har vannavkjølt IC eller ikke også.
Bestill en time hos et merkeverksted og ta med bilen dit du, drit i NAF ;)

#46218  av Jernulven

Den har vannavkjølt IC ja. Kan den ha fått engine swap?

Er det noen måte å sjekke produksjons nr bortsett fra det skiltet som skal stå mellom girspaken og askebegeret? Det er nemlig ikke der.

#46225  av CelicaTurbo

Det du kan gjøre er å sjekke den platen som står over radiatoren når du åpner panseret, midt i glaningen.. her finner du karosserinummer og diverse vekt på bilen.. litt nede på platen står det et felt "Model", sjekk at det her står:

ST185L-BLMQZG

Da skal det være en Carlos.. er det ikke det skal det stå:

ST185L-BLMVZG

(bokstaven som skiller er uthevet).

Ellers, det er mulig å montere motor fra en Carlos, men å montere alle de andre tegnene på en Carlos for at bilen skal se ut som om det er det koster mye mer enn hva man vinner.. det er ikke troverdig at noen har gjort det så gjennomført for sin egen del heller. Da er det mer sannsynlig at platen med nummeret er fjernet av tidligere eier..

#46274  av Gjertsen

den er jo PRIKK lik en CS utgave i både utsende og intriør, gt4 har jo og skinn seter da.. men tenkte på av det jeg har sett så ser dette ut som en CS :) men å se i motorrommet hjelper, da finner du fort ut av det!
ser ut som en ållright bil. hakke gått så mye heller, håpe bare den ikke er blitt RÆV kjørt;p
good luck! :)

#46289  av sindrejl

mest sannsynlig en ekte cs, derimot kan bilen være stjålet om platen er borte.. det er litt værre men forklarer prisen.. men ekte cs er det nok..

#46317  av Jernulven

Jepp er nok den ja!

Får nok prøve å finne en annen da. Han som selger den er ikke helt til å stole på så jeg er ikke så veldig overrasket. Jeg var veldig mistenkelig når det gjaldt bilen. Virket ikke som han kunne noe særlig om bilen eller. Han bare sto og jattet med. Samme gamle om at det er ei gammel dame som har eid den før(kanske det er derfor den er dårlig vedlikeholdt?) og at det er en gammel mann som importerte bilen til norge osv.

Jeg så det hadde lekket olje ned på turboen fra et sted, nevnte det for han som selger den og han sa at det var vanlig på turbobiler. Han hadde hatt en turbobil selv og det ble sånn med en gang.
Ikke vet jeg men det høres rimelig tvilsomt ut hele greiene...

#46591  av Marlboro

Jeg har sett på den samme bilen. Hold deg unna! Den har ingen katalysator, jeg fant ingen, men du kan se under den hvor den satt... Hadde også vært tuklet med girkassa. Fant mange andre feil også, ting som tyder på at den har vært skrudd tilbake. De prøvde å lura unna vinterdekkene for meg, men jeg uppdaga skruene i bagasjerommet og da "husket" han plutselig på at det var vinterdekk... IKKE kjøp den!

#46606  av Jernulven

Blir nok ikke den nei. Er sleip han som selger den ja!

Driver å ser etter en annen nå... Er ikke så lett å finne noen. Men man får vel ha litt tålmodighet...

Er det noen som vet ca hvor mye jeg vil havne på hvis jeg importerer en selv?

Hvordan er en Carlos vs Nissan 200sx s14? BÃ¥de fart, holdbarhet og pris?

#46636  av CelicaTurbo

Jeg vil tro at S14 er noe kjappere siden den er vesentlig lettere i vekt og ikke drar på alle fire hjul, men da håper jeg du tenker på S14a-modellen som kom senere (og er vesentlig dyrere enn en Carlos), for den ordinære S14 er ganske kjedelig i designet synes jeg, ser ganske ordinær ut. Begge bilene har sterke og solide motorer, men den vannkjølte intercooleren til Carlosen vil jeg tro er en stor fordel fremfor den lille bortgjemte orginalkjøleren på S14 :) Carlosen er også en mer solid bil og du har fordel av at ECU inneholder fuelmaps til ca 1.2 bar trykk..

#46655  av kennethx

Marlboro skrev:Jeg har sett på den samme bilen. Hold deg unna! Den har ingen katalysator, jeg fant ingen, men du kan se under den hvor den satt...
Huh? kat under? CS har kat som første ledd etter turboen. Det er altså første del av eksosen og befinner seg helt oppe i motorrommet. Det er forøvrig en massiv jernkloss.