TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• skitfting av pakninger i bakre differensial

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #46127  av Jorgenengdal

Sliter litt med å få skiftet pakningene i differensialen (i leddene ut mot hjulene)
Noen som har gjort dette før? Finner ikke ut hvordan jeg skal få demontert ???
Må jeg ut med hele innmaten bare for å få skiftet pakningene? ( i så fall, tungvint kontruksjon :cry: )

:?
Vedlegg
Dscn0053.jpg
Dscn0053.jpg (112.52 kiB) Vist 2660 ganger

#46130  av larsst185

Kan du ikke skru av flensene som drivakslene skrus på?

#46132  av Jorgenengdal

Gikk greit med inngangen fra driv akselen. Der var det en mutter som kunne løsnes. men utgangene mot hjula har ikke noe slikt.
prøvd å presse de ut med brekkjern, men det rikker seg ikke i det hele tatt (eller er det jeg som er blitt for svak?)
ser ut som en fy jobb hvis jeg må ut med all inn maten i diffen. :cry:
huff.....

epc tegning av bak diff:
http://www.elcats.ru/toyota/fullimg.asp ... 01/01/1992

#46133  av 2fast4u

Har ikke skrudd på en slik aksel, så er ikke sikker.... men på EPC-bildet vises det "C"-klips, eller lås, på begge sider (se PNC.nr:41334D)
Sannsynligvis bare å presse disse av og ta ut flensen.
Samme system som mange gamle "GM" aksler har.
Kan sjekke dette i verkstedhåndboka i morgen hvis du trenger mer hjelp.
:wink:

#46147  av CelicaTurbo

Jeg kan nok ikke gi noe svar på spørsmålet, men syntes det var interessant å se bildet av diffen.. til sammenligning et bilde av en moderne TorSen diff fra http://www.torsen.com:

Bilde

#46230  av Jorgenengdal

ja har sett c-klipsene på tegningen.
Men ser ut til at all innmaten i diffen må ut. (Blir nok et helvete å få satt sammen igjen riktig. Slet som f. bare med kuleleddet når jeg skiftet mansjettene framme. Dette blir 1000% vanskeligere tror jeg")
hverken ser og kan antyde hvor c-klipsene er.
har tatt av de halvsirkel formede lagerfestene også. uten at jeg kommer nermer løsningen.
:roll:

2 FAST 4U: hadde satt pris på om du hadde sjekket det opp hvis du har håndbok Evt hvis noen andre har det. Her sliter jeg.... :?

CelicaTurbo : Det er et mesterverk. utrolig hvordan de klarer å finne ut løsningen kontruksjonen. ble fasinert jeg hverfall :)

Må da være noen som har gjort dette før? jeg kan jo ikke ha den eneste bilen med lekksaje i diffen.

#46233  av CelicaTurbo

jeg kan si at i den tiden dette forumet har eksistert kan jeg ikke huske at noen har fortalt at dem har problemer med lekkasje fra denne diffen, faktisk kan jeg ikke huske noen si dem har opplevd det på andre internasjonale forum engang..

Men, en ting jeg kom til å tenke på: det er ikke like greit å kjøpe en brukt diff da? Larsst185 her på forumet har en Carlos delebil, antar diffen på denne er i god form.. om den ikke lekker er det kanskje enklere å bare bytte hele stasen istedet.

#46246  av 2fast4u

Jorgenengdal skrev:Gikk greit med inngangen fra driv akselen. Der var det en mutter som kunne løsnes. men utgangene mot hjula har ikke noe slikt.
prøvd å presse de ut med brekkjern, men det rikker seg ikke i det hele tatt (eller er det jeg som er blitt for svak?)
ser ut som en fy jobb hvis jeg må ut med all inn maten i diffen. :cry:
huff.....

epc tegning av bak diff:
http://www.elcats.ru/toyota/fullimg.asp ... 01/01/1992
Dette EPC bildet du har linket til viser en "Ã¥pen" aksel, ikke LS Diff.
Leita litt på MicroCat`n for å finne ut av forskjellene på diffen. Svindyre greier hvis du må ha dette nytt. :(

på LS Differ brukes det "snap ring" (som skal byttes) og skal bare "rykkes" ut med rå makt. :?

Prøv å lag til en slagtersj som du skrur fast i skruene til drivaksel og rykk medbringern ut.
Kan skanne inn bilder og beskrivelse når jeg kommer meg hjem.

#46254  av Jorgenengdal

Dette EPC bildet du har linket til viser en "Ã¥pen" aksel, ikke LS Diff.
Leita litt på MicroCat`n for å finne ut av forskjellene på diffen. Svindyre greier hvis du må ha dette nytt.

på LS Differ brukes det "snap ring" (som skal byttes) og skal bare "rykkes" ut med rå makt.

Prøv å lag til en slagtersj som du skrur fast i skruene til drivaksel og rykk medbringern ut.
Kan skanne inn bilder og beskrivelse når jeg kommer meg hjem.
Kan ikke på skryte meg status som dyktig mekaniker heller.
vet ikke helt om jeg skjønnte hvor snap ringen satt. (eller det bare en låse ring, som sitter på "Akslingen" ? alla ring som låser seg når den kommer i et spor?)
hadde vært fint med bilder. ja

Eller leste på alltrac at dette var en "no no no" jobb.
mange som har annbefalt å la en spesialist gjøre det. (Var viktig å avtale fastpris :) )
var også noen som nevnte at man måtte ha spesialverktøy (12 kant nøkkelsak?? og noe slikt)

hadde vært enkelt å bare montere den sammen igjen. og fylle ofte, og vaske godt før eu kontroll etc. men hadde vært kjekt å fått den i orden når jeg først har fatt den av. (bilen skal jo ha det bra også) :P

#46270  av 2fast4u

Jorgenengdal skrev:

...... alla ring som låser seg når den kommer i et spor?)
hadde vært fint med bilder. ja

:P
Stemmer at det er en slik ring som låser når den kommer i et spor.
Samme systemet som på drivakslene foran på de fleste fwd bilene.
Noen ganger kan disse også være et h..... å få løs, men som oftes løsner det lettest hvis man dytter aksel inn i huset først og deretter tar ett megarykk med et brekkjern/kubein el. Hvis du prøver å "dra" disse ut med ett jevnt drag så løsner dem nesten aldri. (Hvis ikke denne "snap ringen" er utslitt da.)
Skal prøve å få frem noen tegninger av dette.
Skiftetiden er vel beregnet til i overkant av en time pr side hvis aksel står på bilen. (hvis du må ha den på verksted)

#46283  av 2fast4u

Bilde SA1574 viser hvor låseringen er plassert på aksel. (Ny låsering burde monteres)
Bilde SA1571 viser verktøyet for å demontere/montere aksel.

Loddet på verktøyet (SST) er ca 2-2,5 kg og slaglengden på dette verktøyet er ca 35-40 cm, så det burde ikke være så voldsomt innviklet å lage seg noe tilsvarende, hvis du ikke får lånt noe slikt en plass da.
Vedlegg
LSD Celica 11.jpg
LSD Celica 11.jpg (127.82 kiB) Vist 2574 ganger
LSD Celica 31.jpg
LSD Celica 31.jpg (86.32 kiB) Vist 2574 ganger

#46362  av Jorgenengdal

Tusen takk for god hjelp 2 FAST 4U :P :roll:
Gode innstrukser og godt verktøy er en stor del av arbeidet.
Syns det var rart hvis man måtte dele diffens innmat, bare for å skifte pakninger sjø..
:/
Hverfall blir det til at jeg bare monterer den igjen. får ta det igjen senere. (er egentlig ikke så voldsom lekkasje) må bestille nye snap ringer, samt skifte lagerene med det samme.
Verktøyet så ikke så innmari vanskelig å mekke til.. :)

Fikk skiftet pakkningen i inntaksakslingen, samt skiftet den bakre demperopphengsplata ( som var det egentlige prosjektet. )
samt at yttersiden av diffen blir rustrensket og påført noen strøk. ( Var jævlig mye rust på øversiden av diffen. tykke grade rust lag. Tydelig at salt og annet skitt legger seg der. )

Det snør, Det snør......