TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• K&N filter

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #40375  av larsst185

Fikk i dag etter mye om og like mye men montert K&N filteret mitt.Har laga meg overgang fra luft mengde måleren og til et rør på 76mm som filteret står på.
Hadde jo egentlig håpa på litt mere grom låt men det fikk jeg ikke.Kommer vel av at det er både turbo og intercooler mellom manifold og filter,men jeg fikk til gjengjeld en pustelyd styrke stiv kuling når turboen lader.TØFT :D
Ang draget i bilen så synes jeg umiddelbart at bilen gikk dårligere??!!Men det er sikkert mer innbillning,har fått en mer jevn akselerasjon men litt av det aggressive draget ble liksom borte.Før var det litt sånn at den lot litt vente på seg før den plutselig fikk et mer "eksplosivt" drag.Skal prøve litt mer i kveld å se hva jeg synes etter hvert.
Bilder kommer...

#40376  av larsst185

En ting til.Laga først flensa fra luftmengdemåleren slik at den passa måleren fra den krasja cs en jeg har liggende for å skulle slippe å skru min ut først,men luftmengdemåleren på cs en er ikke lik den på standard celica i det hele tatt.Betraktelig mye større åpning inn til spjellet.Mystisk.
Har hvertfall en pent maskinert overgang fra måleren til en cs og over til et 76mm rør som noen med cs som vil ha kon filter kan få hvis de trenger!

#40386  av CelicaTurbo

hehe, stemmer at luftmengdemåleren er forskjellig ja, en av grunnen til at det kan være vanskelig å bruke Carlos-ECU på en vanlig bil.. sjekker du kontakten til AFM skal det også være færre ledere i den :)

Kunne tenkt meg et slikt adapter for min bil da, men som vanlig får jeg pushe utgiftene litt lenger frem i tid :)

#46460  av Gjertsen

får vi no bilde av K&N filteret da? har vurdert å kjøpe spesielt K&N filter, folk bruker jo K&N filter som felles betegnelse på luftfilter, men er jo bare merke forskjell;D

vis gjerne bilde av hvor den er plasert og med tanke på at det er så JÆVELIG trangt nedi der.

#46490  av Goose

bilde?

BTW, snart komemr jeg med priser på A'pexi filtere...
Ser ut som jeg får avtale med en i usa

#46554  av Gjertsen

Goose skrev:bilde?

jeg har ikke så peil på detta, men har skjønt det sånn at filtera er gjerne SVÆRE av det jeg har sett bilde av før. derfor jeg lurte på om han hadde bilde av sitt filter siden det er så føkkings trangt under panseret!!!

er de A'pexi filtra bra? gir bra lyd liksom?

#46567  av CelicaTurbo

kunne tenkt meg å sett et bilde av dette jeg også :)

#46596  av mr.veilsidewankel

det var en test med de store filterene i usa, med hks apexi kn og greddy(litt usikker på den siste der) apexi var klar vinner med 0 i innslipp av dritt+ at det filteret ga mest hk. hks filteret som jeg ha kom faktisk dårligst ut på filtrering,og nr 2 på effekt, jeg som har wankel er avhengig av at det ikke kommer inn dritt så jeg kommer til å bytte til apexi så fort annledningen byr seg,

#46614  av Goose

Alle vet at A'pexi betyr kvalitett og effekt og lyd...
De jeg snakket om sier den er verdt penger...

#46620  av sindrejl

Gjertsen skrev:
Goose skrev:bilde?

jeg har ikke så peil på detta, men har skjønt det sånn at filtera er gjerne SVÆRE av det jeg har sett bilde av før. derfor jeg lurte på om han hadde bilde av sitt filter siden det er så føkkings trangt under panseret!!!

er de A'pexi filtra bra? gir bra lyd liksom?
gir fet lyd på godt turtall og gir ganske mye bedre responstid.. på din bil med turbo kan filteret gi opptil 15hk mer om du også har ny eksos.

Det er det klart beste filteret.. men det er kanskje litt bredere nederst enn fleste filter, men er ikke så langt og stort.. er jo såklart alt etter hvor stort du vil ha det :) finnes i alle størrelser

#46638  av CelicaTurbo

hehe, "med opp til 15hk" antar jeg at det er eksosen som gir 14.5 av de hestene da? :lol: Men, lyd blir nok fet for de fleste filtre, men jeg har enda ikke hørt om noen som er misfornøyde med sitt Apexi filter :)

#46687  av larsst185

Et par bilder av luftfiltermonteringa.
Vedlegg
motorrom 004.JPG
motorrom 004.JPG (54.18 kiB) Vist 3363 ganger
motorrom 001.JPG
motorrom 001.JPG (66.92 kiB) Vist 3363 ganger

#46689  av larsst185

oh.Der ble bildene enorme IGJEN :shock:

#46696  av CelicaTurbo

fikset bildene jeg..

men, smart med den vinkelen der, blir litt bedre plass da.. men hadde kanskje vært kjekt med et bøyd rør istedet men det er mulig det er mer stress :)

#46705  av Gjertsen

så den sølv dingsen som det bendet er i er det gamle luftfilteret?
har som dere skjønner, ikke så peil på bilmotor og slikt stash :(