TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Import av '92 Celica 2.0

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #46475  av jorgen

Hei!
Er ny her på forumet, og grunnen til at jeg registrerte meg her er fordi jeg plutselig har fått sansen for Toyota.
Prøvde en Celica 2.0 GTI cab i dag og var storfornøyd, syns bare prisen var i litt dyreste laget (139.000 for en 92 mod som har gått 137k km som ikke engang kan garanteres) det var et par småfeil på den, men jeg syns ALT var helt kurant, så derfor er jeg på jakt etter en selv.
Satt på http://www.mobile.de og titta litt etter diverse biler, for å se om det lønte seg å importere bil. Fant ut at jeg kan spare en god del tusen på dette, og har to stk i siktet. (Hovedsaklig pga fargen og skinninteriør, er litt småkresen :D )

Nr 1:
92 mod
Står ikke at det er GTI, men antall hester stemmer vel?

Nr. 2:
90 mod, høyere km-stand

Nummer 2

Er det noen spesielle feil jeg bør se etter osv ved kjøp av celica? :)

Jørgen Sellgren
 #46487  av @lpher

jorgen skrev: Hei!
Er ny her på forumet, og grunnen til at jeg registrerte meg her er fordi jeg plutselig har fått sansen for Toyota.
Welcome to the club...heter det vel da ja :)
jorgen skrev: Prøvde en Celica 2.0 GTI cab i dag og var storfornøyd, syns bare prisen var i litt dyreste laget (139.000 for en 92 mod som har gått 137k km som ikke engang kan garanteres) det var et par småfeil på den, men jeg syns ALT var helt kurant, så derfor er jeg på jakt etter en selv.
Er vel i det prissjiktet mk5 Cab'en ligger i fortia eller?
jorgen skrev: Satt på http://www.mobile.de og titta litt etter diverse biler, for å se om det lønte seg å importere bil. Fant ut at jeg kan spare en god del tusen på dette, og har to stk i siktet.
Import kan være en grei måte å spre noen lapper på ja...OM man har noen til å hjelpe seg med å lete etter bil 'der nede' og eventuelt har noen til å rådføre seg med når papirmølla skal settes igang :)
jorgen skrev: (Hovedsaklig pga fargen og skinninteriør, er litt småkresen :D )
Hmmm....skinn er greit ja...men rød? Er enig i at de er fine...ikke for å avskrekke deg...men en rød bil som er over 12-13 år...begynner å rope etter en omlakkering...som regel :)
jorgen skrev: Nr 1:
92 mod
Denne så jo grei ut da...om km stemmer også..så kan jo dette være ett skikkelig godt kjøp :) ..og med 115kw/156hk er det nok en GTi ja :)
jorgen skrev: Nr. 2:
90 mod, høyere km-stand

Nummer 2
'early type' dette...er en hel del kosmetiske forandringer som kom i 92...som ikke denne har...og den gir derfor ett litt enklere helhetsinntrykk....var en slik en jeg hadde selv :D Så om du finner en 92-93 for samma prisen...så er de, etter min mening, bittelittegranne finere :D
jorgen skrev: Er det noen spesielle feil jeg bør se etter osv ved kjøp av celica? :)

Jørgen Sellgren
Næhh...ikke noe spesielt uteom det helt vanlige på alle bruktbiler....så som:

Eksisterer det rust?
Har den vært mye griskjørt?
Stemmer km?
Servicehefte?

Det eneste jeg kan komme på er at du gjerne kan sjekke at motoren ikke svetter olje...i motsetning til europeiske biler...så skal ikke toyotas motorer svette :D (trenger ikke å være farlig...men sjekk alikevel)
Sjekk også at girkassa er i god stand...

@lpher

#46498  av CelicaTurbo

Som Alpher sier så er prissjiktet korrekt for en cabriolet for dem er vesentlig dyrere.. du kan fint få en vanlige GTi for godt under 100.000.. faktisk, er du villig til å å betale opp i den prisklassen kan du jo like gjerne kjøpe en Celica Turbo da, som du kan få for omtrent like mye :)

#46504  av jorgen

Mye god info på en gang det gitt, takker :)

Blir nok at jeg kontakter et firma som tar seg av jobben ja, har verken tid eller mulighet til å hente bilen selv siden jeg bare er hjemme i helgene.
Spare penger et par mnd nå, bli kvitt bilen jeg allerede har, så står det nok en celica på parkeringsplassen min :)
Ble faktisk overrasket over forsikringa, trodde denne kom til å bli evig høy, men havner på 20k på meg, med full kasko, 16000 km, (jeg er snart 19 og har 20% bonus) Har ikke hørt hva det havner på i fattern eller muttern sitt navn enda, men antar at det blir noen tusen billigere. :)

#46514  av CelicaTurbo

ringer du rundt kan du få billigere forsikring enn som så :)
 #46521  av sindrejl

jorgen skrev:Hei!
Prøvde en Celica 2.0 GTI cab i dag og var storfornøyd, syns bare prisen var i litt dyreste laget (139.000 for en 92 mod som har gått 137k km som ikke engang kan garanteres) det var et par småfeil på den, men jeg syns ALT var helt kurant, så derfor er jeg på jakt etter en selv.
Satt på http://www.mobile.de og titta litt etter diverse biler, for å se om det lønte seg å importere bil. Fant ut at jeg kan spare en god del tusen på dette, og har to stk i siktet. (Hovedsaklig pga fargen og skinninteriør, er litt småkresen :D )

Nr 1:
92 mod

Nr. 2:
90 mod, høyere km-stand

Nummer 2

Er det noen spesielle feil jeg bør se etter osv ved kjøp av celica? :)

Jørgen Sellgren
Heisann! :) Husk at cab er mye dyrere enn vanlig celica.. veldig opphausa pris på de bilene.

Angående feil å se etter..
*RUST!!
*Tilstand på motor, hvit eller sort røyk ut bak? Er kjølevesken ren? Rust rundt i motorrom? Starter lett og går rolig på lavt turtall?
*Hvordan den sitter på veien.. Er fjæringene slitt? Krenger bilen alt for mye? Klakkelyder? Ikke ha klakkelyder.. :)
*Er undersiden hel? Er det mye riper og hakk i tectylen eller rett i stålet/plastikken under tyder det på agressiv kjøring over fartsdumper.. ikke bra
*Dekk.. er spora på dekket HELT jevnt? Hvis ikke så har fyren børna mye med bilen eller skjev forstilling.. styr unna.
*Interiør. Greit å ha lite slitt interiør ikke sant? :) Har personlig en eldre celica med HELT perfekte stoler etter snart 150.000.. da burde nyere celica som har gått mindre eller like langt kunne finnes i samme tilstand.. stoler er dyre greier det .. om du ikke planlegger skifte uansett..

Sånn.. dette var det jeg kom på nå med en gang iallefall.. Håper det hjelper deg litt videre :)

Kanskje jeg burde skrevet en kjøpsguide :P

#46525  av jorgen

sindrejl:

ang. turtall på tomgang, har du noen aning om hva den skal ligge på ved kaldtstart? Den cab'en jeg testa lå og dura på 2000 rpm en god stund før jeg kjørte den avgårde.. (var vel et par minutter ellerno)

#46527  av Speeder

jorgen skrev:sindrejl:

ang. turtall på tomgang, har du noen aning om hva den skal ligge på ved kaldtstart? Den cab'en jeg testa lå og dura på 2000 rpm en god stund før jeg kjørte den avgårde.. (var vel et par minutter ellerno)
Min legger seg også på ganske høyt turtall ved kaldstart, drøye 1500rpm i allefall... Dette ar da hakket nyere celica, men med samme motor, 3S-GE

Men bilen gikk rolig når den ble varm?

#46533  av jorgen

Jada, lå ganske så lavt når jeg stod parkert på bensinstasjonen (måtte fan meg fylle bensin og ta ut penger til bom :D ) Lurt å kjøre ut av bommen når man låner bil i byen..

#46561  av CelicaTurbo

turtallet kan nok være litt høyt når motoren er kaldt, rundt 1500-1600 tror jeg er normalt men jeg ville ikke blitt særlig urolig med 2000 i tomgang så lenge den roer seg fort ned til ca 700-800 ved varm motor :)

...men, nå var jo ikke denne bilen noe interessant uansett da..

#46565  av sindrejl

på vinter la den seg på 2000 på tomgang ved kald motor, nå på sommern ca 1500.. men tomgangen ellers skal ligge på 7-800ca