Jo takk, skjer jo litt her da

Sto mellom F1 og EfficientGrip Performance 2 som sagt for min del. Sistnevte var mer et langkjøringsdekk og bruk til hverdag, og en meget god allrounder. Skal også ha lengre varighet enn F1, men begge er svært gode dekk. Skjønner i alle fall hvorfor jeg opplevde Lexusen som nervøs med billige kinadekk når man ser hvordan en vanlig Golf blir helt umulig å kjøre på våt bane

Så jeg håper du blir fornøyd med F1 dekkene.
Siste oppdatering er at jeg "bricka" den enorme alt i ett headuniten som har følgende brukelige/ubrukelige funksjoner:
1x minidisk leser, Japansk TV, Japansk navigasjon&kart via en egen DVD-rom leser, Japanske frekvenser på FM/AM, eget skjult program for diagnose av bilens funksjoner/feilkodeleser, ryggekamera via en egen ECU som legger til dynamiske indikasjoner på ryggevinkel basert på rattets vinkel, Musikk CD (mulig multi plate) og til sist også styreenheten for ventilasjon inkl ac og utetemp leser. Alt dette er i en og samme vakre store megaenhet med 20års gammel Touchskjerm. Forrige eier har prøvd å laste inn europiske kart, så den sto med en feilkode hele tiden, så fant en guide på OZcaldina forumene for å laste inn original firmware/sw. Det jeg går ut fra er original plate (basert på andre bilder jeg har funnet), var naturligvis 20 år gammel den også, og full av riper (prøvde å polere platen med DA maskinen, funka relativt bra). Trolig kombinert med 20 års gammelt støv på linsen til den skjulte DVD stasjonen gjorde at enheten feila under lesing av original firmware. Så nå står den fullstendig låst på please insert original firmware disk, og vil heller ikke løse ut original plate som står fast inni der...
Da gidder i alle fall ikke jeg mere cheat koder (top rigth - top left - top right - top left - bottom right var en av sekvensene for å komme inn på skjult meny. Den andre var å holde en knapp med noen japanske tegn inne samtidig som man satte på tenning, og så bytta mellom Off og kjørelys på lysbryteren 3x ganger

). Alt på Japansk naturligvis
Da er neste steg å kjøpe:
86440-21030 - AC module (12/2003 - 01/2005)
86452-21080 - Double DIN fascia (12/2003 onwards)
93269-54006 - Screws for fascia x 4
86452-21010 - Lower plastic panel, without MD (09/2002 onwards)
86455-21120 - Frame RH (12/2003 onwards)
86455-21130 - Frame LH (12/2003 onwards)
3157-3957a8a0fa810d53dbb56da7958396ee.jpg (35.83 kiB) Vist 494 ganger
Evt hacke original Master Multi Media Device II Super Plus ved å ta ut printplaten til ventilasjonsanlegget og modifisere denne til å passe, vistnok meget vanskelig og ikke anbefalt av de som har prøvd det. Eneste fordelen her er at man sparer 2-4k samt får beholdt den røde belysningen i displayet, som KUN ST246W hadde...
Den Japanske hovedenheten for multimedia er kul, men det er veldig tydelig at det har skjedd en enorm utvikling på multimediafronten på 20 år... Det jeg finner av kartprogramvare er døde torrents, obskure originale delenummer, noen som sier kartdata fra 2007 Legacy plate markert med C1 spesifikt kan passe, noen som sier at du kan bytte ut en GPS modul i bagasjerommet til 700usd+++ Alt dette for å kanskje få hovedenheten til å fungere, men selv da er svært mye, om ikke mesteparten av funksjonene helt irrelevante i dag. Brenne CDer, lage minidisker, kjøre bluetooth via FM-sender, mulig man kan hacke seg inn på bilens TV mottager for å sende over video/lyd, kort sagt utdatert og ubrukelig
Er også en egen sub under førerstol, som faktisk funker ganske bra, men som jeg er litt usikker på hvordan er koblet opp. Noen sier den går på line in via bilens originale høyttalerkabler, andre sier de har koblet den bort og satt på noe annet.
Det er uansett på tide å dykke ned i nok et spennende kapittel i denne bilen, å få multimedia inn i 2020++
Factory camera with aftermarket HU:
Parking assistent computer is under passanger seat, there you find four wires on the right side of the bigger connector. White, red, black and grey, those are wires to the factory camera. Get yourself a rca-wire, cut it, and connect center wire of rca to red wire. And rca "shield" wire goes to grey wire. Now you have made rca wiring to camera, if you need reverse wire for HU, its red with black stripe at same connector. Hook parking assistent computer back and route new rca wire to HU and call it a day.
Note:
Parking assistent computer must be attached, camera uses 7v not 12v!!! Computer will drop voltage to right level.
Camera wires:
White ---- +7v
Black ---- ground
Red ------ video +
Grey ----- video -
Igjen mye obskur info, men ser ut til at man kan hacke seg inn på originalt ryggekamera. Evt kan jeg legge opp kabler til et ettermarkedskamera.
Foreløpig valg av hovedenhet blir denne:
https://www.aliexpress.com/item/32946354291.html
Kompakt og har de funksjonene jeg trenger. Samt den har i alle fall en "slide" funksjon for volum, noe jeg savnet på Rav4 2002 modellen som ikke hadde knapper på rattet.
Denne er basert på Toyota sine 100x200mm "2-din" universale spillere, og passer med 2-din rammen som kom originalt på lavere specs Caldina, samt facelift caldina fra 2005-2006 og til 2007.
Alt dette er lagt på IS frem til jeg faktisk vet at jeg får skilter. Gidder ikke å investere enda 5-10k før jeg vet at jeg kan kjøre bilen med noen metallplater som det står "N" på
Visning 10. Mai - 0900.
WISH ME LUCK