Første langtur unnagjort (60-70mil).
Forbruk i 70-80km/t på E6 og RV17 er 0,85l på mila på 95 bensin.
Storfornøyd
Gleder meg til å få inn ny stereo, og å fikse noen irriterende vibrasjoner/ulyder i fra interiør.
Mulig jeg tar en full runde med støydemping samtidig
- 2002 Toyota Caldina GT-Four N-spec - 2004 Toyota MR2 SMT PGP - 2006 Toyota Rav4
Da dukket det opp pakke fra Japan med gamle Caldina deler som trengs for å oppgradere stereo + Pakke fra Kina med DAB+ modul, og Android enhet med plenty lagring og specs for å kunne ta bilen til dagens era
6gb minne, 128gb lagring, ips skjerm++++
Valgte å få tak i Toyota sin originalramme + resten av det som trengs når man skal bytte ut den massive "all in one" hovedenheten som er der nå. Toyota sine spillere er 200x100mm mens "2-din" standarden er 180x100mm, så man får en bittelitt større spiller, som gir rom for touch kontroll av lyden på høyre side, faktisk på rett side for min del. Kjekt siden rattet ikke har volumknapper, og jeg ikke har fundert på om man kan oppgradere til ratt med knapper i denne bilen på enkelt vis.
Oppdateringer kommer
Vedlegg
348356334_1436939893814183_3394378971411752323_n.jpg (647.71 kiB) Vist 1654 ganger
- 2002 Toyota Caldina GT-Four N-spec - 2004 Toyota MR2 SMT PGP - 2006 Toyota Rav4
Føler meg litt dum som har trodd at gummilister oppå taket til en bil er noe magisk som man ikke kan ta av I realiteten kan de enkelt klipses av ( i alle fall på de fleste Toyotaer).
Uansett, bagasjerommet var fult av vann, både i reservehjulsbrønn og i hjulhusene. Bilen har stått en uke ute i høljeregn mens vi var på langtur, så er i alle fall tydelig at det lekker.
Klarte ikke å spore opp hvor lekkasjen kom fra, så jeg tok av taklistene, og det var sprekk i karosserilimet/fugen mellom skjøtene på tak og skjermene. Renset opp, fjernet gammelt lim/fug, la på ny tetting, lakkerte opp fugene med pensel.
Når jeg tok av sidedekslene så jeg vannet hadde runnet fra taket og ned langs sidene innvendig, så havnet i stolpen ved siden av åpningen av bakluke ("C" Stolpe??), og dermed truffet gulv midt mellom hjulhus og reservehjulsbrønn. Dette forklarer hvorfor begge var fulle av vann.
Brukte muligheten til å legge på litt ekstra støydemping på bakskjermene, som de sier "it couldn hØuyt"
Håper det blir tett der nå.
PS: Var en enorm levende edderkopp på innsiden av ene baklykta. Trolig import fra Finland. GODDAM hvor redd jeg ble At det døde like av edderkoppens bror hang rett ved siden gjorde ikke saken noe likere Men jeg overlevde
Vedlegg
IMG_20230604_094157.jpg (232.43 kiB) Vist 1634 ganger
IMG_20230604_094052.jpg (214.43 kiB) Vist 1634 ganger
IMG_20230604_094040.jpg (302.2 kiB) Vist 1634 ganger
IMG_20230604_112159.jpg (354.38 kiB) Vist 1634 ganger
IMG_20230604_112206.jpg (239.32 kiB) Vist 1634 ganger
IMG_20230604_112226.jpg (279.02 kiB) Vist 1634 ganger
IMG_20230605_141256.jpg (271.15 kiB) Vist 1634 ganger
IMG_20230605_141340.jpg (204.31 kiB) Vist 1634 ganger
IMG_20230605_171947.jpg (388.36 kiB) Vist 1634 ganger
IMG_20230605_172002.jpg (232.41 kiB) Vist 1634 ganger
IMG_20230605_172035.jpg (776.63 kiB) Vist 1634 ganger
IMG_20230605_172049.jpg (348.6 kiB) Vist 1634 ganger
IMG_20230605_172101.jpg (272.01 kiB) Vist 1634 ganger
IMG_20230605_175543.jpg (343.86 kiB) Vist 1634 ganger
IMG_20230605_175553.jpg (314.93 kiB) Vist 1634 ganger
- 2002 Toyota Caldina GT-Four N-spec - 2004 Toyota MR2 SMT PGP - 2006 Toyota Rav4
Startbatteriet som står i bilen virker halvdårlig og sløvt. Litt merkelig at Toyota har brukt et såpass lite batteri som 45ah og 330A batteri originalt, og at batteriet har blitt brukt til småkjøring i lappland i 20-30 minus i ett par år + lagret utendørs har nok ikke hjulpet heller. Er relativt trangt i motorrommet, så hadde ikke så veldig lyst å modifisere braketter osv.
Biltema hadde heller ikke noe batteri (kanskje ikke så rart) som passet, så måtte evt ha byttet til "tykke" batteripoler.
Kom til slutt over: https://batteripower.no/produkt/65716893/
Som er et Japansk, vistnok kvalitetsbatteri, som har 12V 50Ah 450A spesifikasjoner, men som også passer rett i originalt uten å tjafse rundt med modifiseringer. Vistnok OEM leverandør på veldig mye motorsykkelbatterier, og de har jo et veldig sporadisk bruksmønster, så håper jeg har det greit på batterifronten i noen år nå Butikken som selger har vistnok holdt på siden 1980, så jeg vil tro de har grei peiling på batterier og hva som funker.
Ellers har jeg rengjort og satt på plass taklistene, så da håper vi det blir slutt på lekkasjene.
Demperne som står på bakluken begynner å bli trege den siste biten opp, koster ~1500,- per stk hos Toyota (skal bekrefte pris), men synes det var litt drøyt. Koster 208usd fra Amayama + mva og tollgebyr...
Står på Stabilus dempere på den nå, markert med 224/02, så mulig de har stått på i 20 år?? De er i alle fall gamle nok til at de har begynt å ruste i ene enden av demperen. Fant video og info fra en russisk dude som sier at Stabilus 015496 passer, noe som Eurodel har til en litt mer folkelig pris på 381,- per stk. Original stabilus 2193RC finnes ikke lengre. Men 015496 er til Avensis T25, og har 550n i kraft, vs 510originalt. Så det er nok de beste erstatningene jeg har funnet så langt.
Prøvde noen dempere fra Aliexpress som skulle passe til Caldina 2002-2007 spesifikt. Når jeg får de er de rett lengde, og passer fint, men spesifisert med 400N, så de er såvidt bedre enn de 20 år som sto der fra før av... Jaja, gjør bedre research neste gang
Ellers har jeg lett etter et nytt batteri, det som sto i leverte 220cca, noe som er svaakt for å dra i gang en 3sgte motor.
Lite eller ingenting passer (suprise suprise ), som gir noe vesentlig høyere strøm, med unntak av Yuasa YBX5057 som gir 50Ah og 450A. Så da er det første gang på lenge jeg kjøper noe annet enn Biltema batteri.
Kostet en del mer, men ble raskt levert med Schenker fra Automax/Batteripower. Yuasa er vistnok OEM leverandør av motorsykkelbatterier, og skal være "premium" batterier fra Japan, ish. Så vi får se hvordan dette funker i lengden, så langt drar starter bilen i alle fall vesentlig lettere.
IMG_20230613_131616.jpg (146.56 kiB) Vist 1605 ganger
Kjedelige updates, men sånn småting som man vil ska være 100%
- 2002 Toyota Caldina GT-Four N-spec - 2004 Toyota MR2 SMT PGP - 2006 Toyota Rav4
Ja en kan gråte over deleprisene for tiden, noen ting som helst fra utlandet er jo helt horribelt atm
Positivt overrasket på 89 kroner måneden på mc forsikring på den jeg kjøpte igår, mulig jeg må se bak meg resten av uka for det som skal røvpule meg og lommeboka MÅ jo vel dukke opp snart
Dollaren var nede på 10,46 her om dagen, så det var jo et liiite fall på en ellers stygg kurve. Får tro krona stabiliserer seg over tid. Men lite vi kan gjøre med det uansett.
Fikk ny girkule fra Amayama i dag (sammen med litt andre småtterier, oppdatering kommer), prøvde å bestille til Caldina 2007, som ser ut til å være samme som til Yaris og Vits ut fra delenummer: 33504-52090-B0
352918352_1247039696177991_4310620885179460616_n.jpg (232.81 kiB) Vist 1587 ganger
Ellers et lite stemningsbilde:
352982976_797612638441993_7384504552725854070_n.jpg (786.86 kiB) Vist 1587 ganger
- 2002 Toyota Caldina GT-Four N-spec - 2004 Toyota MR2 SMT PGP - 2006 Toyota Rav4
Heatsoak er et definitivt problem for de som kjører bilen aktivt i varme land har jeg hørt. Kanskje ikke så veeldig rart. Finnes noen plater man kan legge oppå både intercooler og en som man kan legge over radiator som skal øke airflow over motoren/IC, men for å få noen permanent løsning er vel det beste en frontmontert intercooler.
For min del blir det noen "pulls" når jeg kjører forbi, og litt småtesting på svingete veier. Er en spesiell bil å kjøre mtp både turbo, 4x4, automat, og lsd bak, så jeg skulle gjerne hatt noen timer på bane for å lære chassiet å kjenne på grensen. Regner med den er understyrt, men hvem vet mtp coilovers og lsd bak?
Akkurat nå har den plenty grep for hva enn jeg har prøvd på tørr asfalt i alle fall, og med ønsket om å beholde både førerkort og fornuft.
- 2002 Toyota Caldina GT-Four N-spec - 2004 Toyota MR2 SMT PGP - 2006 Toyota Rav4
Bassbrothers hadde en del fine videoer om bilstereo:
Kikket først litt på en sub for å ha under førersetet (oppgradering av den som er originalt på Caldina), men de fleste sier at du ender opp med å bli skuffet av slike.
SÃ¥ jeg endte opp med en til: https://bilradiospes.no/pioneer/gmd9701 ... se-d-1-ohm
+ https://www.computersalg.no/i/1144225/a ... q=SWT-12S4
Løsningen funker så bra i Rav4 2006n vår at jeg rett og slett kopierer den over til Caldinaen. Rørsuben var skambillig, og har fått gode skussmål på Amazon etc. Og Pioneer monoblokken er fortsatt meget bra både på S/N ratio og effekt, selv om den har gått opp en tusenlapp siden jeg kjøpte til Raven i 2020.
Om jeg vil ha bedre lyd i originalhøyttalerene i dørene tenker jeg å beholde originale høyttalere siden disse har høy følsomhet og egentlig spiller bra nok som de er, kunne kanskje ha tenkt meg litt mer mellomtone, så da er dette evt neste oppgradering: https://bilradiospes.no/focal/impulse43 ... m-klasse-d
Bruker hurtigkobling ala:
Som også fungerer utrolig bra, kan koble fra og rulle ut subben på 10 sek om man trenger bagasjeromsplass.
Fordelen med rørsub er at den både er lett å fjerne og heller ikke veie så mye (mtp begrenset totalvekt i Caldinaen), så dette bør bli greit. Samtidig har jeg en god monoblokk som kan drive det meste av andre ting jeg evt måtte finne på, som feks custombygget glassfiberboks i sidene, evt i reservehjulsbrønn.
- 2002 Toyota Caldina GT-Four N-spec - 2004 Toyota MR2 SMT PGP - 2006 Toyota Rav4
Jupp.
6,5" settet foran i Caldinaen spiller heelt ok. Sikkert noe påkostet mtp at den har "superdupersound system" fra fabrikk. Så i første omgang, skikkelig monoblock, og enkel å fjerne sub. Så blir neste steg bedre forsterker på originalhøyttalere, og hvis jeg enda vil ha mer så blir det å oppgradere høyttalerene i dørene. Hadde et Fokal sett i SW20n og det fungerte bra. Greit med noe med relativt høy følsomhet da jeg ikke skal delta i noe SPL konkurranse, men heller vil ha noe som er lettdrevet og gir bra lyd i hele spektret. Skulle jeg oppgradere dørhøyttalere tar jeg litt ekstra støydemping samtidig
- 2002 Toyota Caldina GT-Four N-spec - 2004 Toyota MR2 SMT PGP - 2006 Toyota Rav4