Joda, Tercel var en merkelig sak fra begynnelsen.
Men faktisk den første Toyota med FWD, og markedsført som Corolla II enkelte steder.
Første gang A serien motor ble brukt, og derfor mange som swapper 4age inn i disse.
Merkelig nok hadde den også rettstilt motor, med girkassen bakover, men med drivakslinger helt i forkant av girkassen og fwd. Utrolig merkelig kombo. Vistnok fordi folk var skeptiske til tverrstilt motor, og Toyota ville ikke skremme bort kundene sine. Altså den gang da et merke for gamliser, og lite har forandret seg

Ironi lagt til side så var det en ganske moderne bil på mange vis i forhold til Corolla som var tradisjonell RWD helt til 1983
In this new front-wheel-drive design, the first for Toyota, the engine is mounted longitudinally. The transmission is mounted under the floorpan, as is the case in a rear-wheel-drive car. Unlike a rear-wheel-drive car, the transmission has a ring and pinion gear on the front part of the transmission, underneath the engine. The engine, transmission and differential are located a little off of the centre line of the car. Halfshafts then extend from the transmission to the front wheels. This made for a taller package than usual, making the beltline higher as well, but Toyota felt that traditionalists might be scared off by a transverse setup. As early as 1980, Toyota also hinted that this setup made the conversion to a four-wheel-drive setup easier,[11] although such a version had to wait for the second generation. The Tercel also had rack and pinion steering, the first time such a design was used by Toyota since the 2000GT.[12]
Bare i Norge vi kjenner den som en høy og rar 4hjulstrekker
