Jeg hadde ikke noen bedre bilder, men dette illustrerer hvordan det gjøres med Europalle og jekketralle, en trenger strengt tatt ikke jekketrallen, men det forenkler ting veldig, SPESIELT når en skal sette inn igjen motor for man må alltid jukke å mukke litt på motor for å få den hengt opp.
Når pallen er kommet under og motor hviler på denne, så tar du ut skruene på motorfeste høyre og venstre side fra oversiden.
TA AV motorfeste på registerreimsiden høyre side bil fra motoren med pallen under og motoren hvilende på!
Deretter løfter du bare chassis opp med løfter, å motor står igjen på pallen, det er mulig du må bruke en treklosse i front slik den ikke tilter fremover, dette kommer litt an på hvilken motor du har, 3SGTE hviler fint på downpipe, 3VZFE titler ingen steder, 3SGE kanskje en må ha klosse i front.
Dette gjør uttagning motor SÆRDELES mye lettere, på V6 er det nesten umulig å sette den inn/ta den ut med dette festet på fordi det stikker lenger ut en chassis, en må da jekke motor opp på venstre side skli den inn i motorrom forbi festet der før en heister opp andre siden.
Med andre ord, ett helvettes arbeid, ta bort festet høyre side!
Husker ikke helt, men dette var kanskje ikke mulig å ta av på 3SGTE da det sitter festet inne i selve registeret, men jeg tror ikke det, uansett, om du IKKE tar av festet så må du posisjonere motor veldig mismatch mot venstre for å smette den inn i motorrom før den festes i motorfester venstre/høyre.
Hele grunnen til å bruke europalle og jekketralle kommer nå til syne, man kan bare flytte trallen til venstre side av bil og jekke opp palle, å flytte hele motorpakke mot høyre inn mot sitt motorfeste når chassis er senket tilstrekkelig over det igjen (innmontering) ved utmontering gjør man det samme, men drar motor mot venstre.
merk at dette gjelder kun om festet ikke tas av, det er mye lettere å ta av motorfestet, do it.
Dette festet på V6 ivertfall skal avmonteres før uttagning motor med motor hvilende på europallen og innmonteres ETTER motor er kommet opp i motorrom og festet på venstre side, men fortsatt hvilende på europalle!
Motor må være festet på både venstre og høyre side FØR du løfter chassis opp igjen, så er det bare å følge guiden i revers, lufte clutch, kjølevann, fylle girolje, skifte/sjekke motorolje og så er du good to go
Før du setter inn igjen motor, når du først har tatt ut en motor på en MR2 så vil jeg på det varmeste anbefale ny clutch (Kjøp KUN originalt utløserlager!! Aftermarket er særdeles pinglete!), nytt register m/vannpumpe, nye simmerringer veiv (KJØP SIMMERRINGER KUN HOS TOYOTA, aftermarkets har vist seg å lekke som faen for dem er dårlige..) og alt annet som er trassig som satan å komme til med motoren i bilen.
Sidetips : Ved skift av bakre veivaksel simmerring så må en ta av et deksel som holder denne, dette må limes inn igjen med silikonpakning på tube, og det må limes mellom der det skal sitte å bunnpanne også, studer dette nøye, å vær for all del forsiktig når du skifter denne store ringen, husk å smøre leppene på simmerringer med motorolje før du smetter dem på igjen !
Sjekk ventilklaringer også, har du gen 3 3SGE/3SGTE eller nyere så har du shim-under-bucket eller enda nyere der har dem shimless buckets og det kan ikke byttes shims uten å ta ut kammer på disse, når motoren er ute så er dette særdeles mye enklere.
Når pallen er kommet under og motor hviler på denne, så tar du ut skruene på motorfeste høyre og venstre side fra oversiden.
TA AV motorfeste på registerreimsiden høyre side bil fra motoren med pallen under og motoren hvilende på!
Deretter løfter du bare chassis opp med løfter, å motor står igjen på pallen, det er mulig du må bruke en treklosse i front slik den ikke tilter fremover, dette kommer litt an på hvilken motor du har, 3SGTE hviler fint på downpipe, 3VZFE titler ingen steder, 3SGE kanskje en må ha klosse i front.
Dette gjør uttagning motor SÆRDELES mye lettere, på V6 er det nesten umulig å sette den inn/ta den ut med dette festet på fordi det stikker lenger ut en chassis, en må da jekke motor opp på venstre side skli den inn i motorrom forbi festet der før en heister opp andre siden.
Med andre ord, ett helvettes arbeid, ta bort festet høyre side!
Husker ikke helt, men dette var kanskje ikke mulig å ta av på 3SGTE da det sitter festet inne i selve registeret, men jeg tror ikke det, uansett, om du IKKE tar av festet så må du posisjonere motor veldig mismatch mot venstre for å smette den inn i motorrom før den festes i motorfester venstre/høyre.
Hele grunnen til å bruke europalle og jekketralle kommer nå til syne, man kan bare flytte trallen til venstre side av bil og jekke opp palle, å flytte hele motorpakke mot høyre inn mot sitt motorfeste når chassis er senket tilstrekkelig over det igjen (innmontering) ved utmontering gjør man det samme, men drar motor mot venstre.
merk at dette gjelder kun om festet ikke tas av, det er mye lettere å ta av motorfestet, do it.
Dette festet på V6 ivertfall skal avmonteres før uttagning motor med motor hvilende på europallen og innmonteres ETTER motor er kommet opp i motorrom og festet på venstre side, men fortsatt hvilende på europalle!
Motor må være festet på både venstre og høyre side FØR du løfter chassis opp igjen, så er det bare å følge guiden i revers, lufte clutch, kjølevann, fylle girolje, skifte/sjekke motorolje og så er du good to go
Før du setter inn igjen motor, når du først har tatt ut en motor på en MR2 så vil jeg på det varmeste anbefale ny clutch (Kjøp KUN originalt utløserlager!! Aftermarket er særdeles pinglete!), nytt register m/vannpumpe, nye simmerringer veiv (KJØP SIMMERRINGER KUN HOS TOYOTA, aftermarkets har vist seg å lekke som faen for dem er dårlige..) og alt annet som er trassig som satan å komme til med motoren i bilen.
Sidetips : Ved skift av bakre veivaksel simmerring så må en ta av et deksel som holder denne, dette må limes inn igjen med silikonpakning på tube, og det må limes mellom der det skal sitte å bunnpanne også, studer dette nøye, å vær for all del forsiktig når du skifter denne store ringen, husk å smøre leppene på simmerringer med motorolje før du smetter dem på igjen !
Sjekk ventilklaringer også, har du gen 3 3SGE/3SGTE eller nyere så har du shim-under-bucket eller enda nyere der har dem shimless buckets og det kan ikke byttes shims uten å ta ut kammer på disse, når motoren er ute så er dette særdeles mye enklere.
Vedlegg
20211108_191421.jpg (883.83 kiB) Vist 1925 ganger
Sist redigert av Makk den 14 aug 2024 22:01, redigert 14 ganger totalt.