Takk
Ser mange som diskuterer 2zz swap nå, for det første er det i ferd med å bli vesentlig mye dyrere (60k for motor og kasse +++?) Og for det andre er det ikke sååå plug and play som mange skal ha det til. Konvertering fra SMT til manuell er også en god del jobb, ikke minst en del dyre deler der også. Så spørsmålet er om det er verdt å legge i 100-150k for en motor som "kun" har 40hk ekstra fra 6000-8200rpm (sånn grovt skissert). Akkurat den har jeg vert gjennom når jeg bytta fra 4age 16v til 4age 20v.
Skal man først bygge om finnes det en god del bedre og mer moderne alternativer imho, for min del synes jeg 2AR peker seg godt ut. Det er en motor med mye volum, samtidig en moderne og relativt enkel 4cyl motor. 2zz motorene er tross alt 20ish år gamle motorer de også, og mange av de har levd harde liv, og de er heller ikke uten svakheter.
Til en banebil hadde jeg helt klart kunne tenkt meg 2zz, det er fantastisk å ha en bred kurve å jobbe med, men selv der er 2zz noe dau under 5-6k før man får løftet på kammene. Så neeh, i første omgang må jeg si som Makk, det er ikke for å kjøre fra en Tesla i lyskryss jeg og fruen kjøpte Mk3, den er mer enn bra nok som den er. Og skulle det bli motorbytte må det bli til noe ustresset NA motor med litt moment, der var SW20 med turbo overlegen aw11 med 20v motor, plenty midrange
Ett 2. alternativ om man ønsker å beholde SMT er turbokonvertering av 1zz. Trenger ikke veldig mye turbotrykk før man er oppi 180-200hk. Og det er kanskje akkurat nok på 1000kg bil