TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • [How to] MR2 SW20 Godkjenne ombygging med annen motor - Generell guide, tips og min erfaring.

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #465944  av Makk
 
Hei.

Jeg skriver en generell guide basert på hva jeg måtte gjøre for å godkjenne en 3VZ-FE V6 med E153 Girkasse i min MR2 hos Statens Vegvesen, men jeg vil anta at mine erfaringer her kan godt brukes for å godkjenne hvilken som helst annen motor.

29.8.2024 : Oppdatering : AMCAR har fått gjennom sine endringer på avgasser, les saken her :

https://amcar.no/aktuelt/krav+om+syklus ... L7T1xBG5BQ

Super basic regler :

* Ikke kjøp noe før godkjent søknad
* Ikke gjør noe før godkjent søknad
* Om du allerede har kjøpt masse greier som kan brukes, finn kvitteringer og produsent-uttalelser! Du trenger dem i søkingen!
* Alle andre modifikasjoner/innkjøp må dokumenteres på egne dokumenter! (f,eks coilovers eller fjærer)
* Har bilen din ABS har du IKKE lov til å fjerne det selv om bilen du bygger om til og tar deler fra ikke har dette
* Har bilen din airbag får du IKKE lov å fjerne den, gjelder hovedsaklig ombygging m/annet ratt
* For guds skyld, har bilen din staggered setup i vognkort? Benytt deg av dette å få noen skikkelig flotte felger ført innenfor 5% regelen slik som jeg gjorde ;)
* Dokumentasjon og kvitteringer! ALLE sammen!

Les godt gjennom følgende : https://www.vegvesen.no/globalassets/kj ... -eldre.pdf

First things first :

Vi baserer oss på i denne guiden at du skal være innenfor den største motoren SVV har registrert hos seg i original utførelse, som er en 245 hester MR2, og alt over det kan jeg ikke svare for, da kommer krav om forhandlers uttalelse på at chassis enten tåler dette eller krever xxx yyy zzz forbedring, dette har jeg null erfaring med og kommenterer ikke.

Siden min 3VZ-FE jeg bruker som eksempel/erfaring har høyere effekt enn alle 3SGE levert i Europa (Ikke Japan BEAMS), er aldri levert originalt i MR2 og veier det samme som en 3SGTE så ble jeg påkrevd å bytte til Turbo-understell, bremser og avgassutrustning skulle monteres 100% korrekt lengde fra eksosporter, noe SVV kommenterte på at dem så på som en klar utfordring da motoren skiftet side fra foran til bak.

Spesielt for 3VZ-FE (Og sikkert andre seksere) Jeg måtte dokumentere at ingen motorfester måtte modifiseres, I CHASSIS! Hva jeg brukte for å henge opp motor gikk på kontrollørens skjønn pga nye regler på veteraner, dette da fordi at chassismodifikasjon krever egen uttalelse fra leverandør og vil bare skape problem for deg, unngå CHASSIS-modifikasjoner.

Siden vi vet at 3 av 4 motorfester sitter i girkasse på SW20 og høyre side er den eneste unntaket og er forskjellig på V6 og må kjøpes fra f,eks Woodsport så er dette ikke originalt, i mitt tilfelle var SVV opptatt av at chassis skulle ikke modifiseres å de festene skulle brukes, siden bilen var veteran så ble det akseptert at dette festet til motor var levert av Paul Woods fra Woodsport da han er veldig kjent i MR2 miljøet, som igjen nå faller under "kontrollørens skjønn"

Denne modifikasjonen finnes ikke på 3SGTE turbo, den smetter rett i, men den finnes på ALLE V6'ere. Til info.

Jeg har også skrevet en guide på axle carrier mod til E153, denne trenger du på alle V6'ere : viewtopic.php?t=45545

Super special tip : SW20 forsterkningsplater i chassis... MR2 er nå etterhvert blitt mega-kjent for at chassis rivner i fronten på de mest kraftige motorene (Turbo og V6 bygg) Dem rivner ved stabstagene!

Så, jeg monterte chassis forsterkningsplater fra MR2Heaven https://mr2heaven.com/products/7075-t6- ... s=e&_v=1.0 og inkluderte dem i dokumentasjonen, og det ble akseptert som en del av at bygget mitt var gjennomtenkt og godt utført.

Om man ser bort fra at SVV sa det til meg, så skal du seriøst vurdere å kjøpe disse, MR2'er er 30+ år gamle nå, å trøtthet i stål er faktisk en big deal, det varer ikke evig, dette er også ett kjent svakt punkt og kan ikke gjøre annet enn å forsterke ditt bygg som ett gjennomtenkt og seriøst bygg :)

La oss gå i gang med gode tips og råd!

Step 1 : Før du begynner :

Har du alt som trengs? Dette er ikke en prosess der man spør om lov og bruker en kveld og så er alt i orden og setter på noen småfancy deler å slikt.

Kjøp deg en fin mappe for printouts, jeg likte godt å gjøre det i papirformat, du kan velge enten det eller sende inn dokumentasjon på forhånd, jeg antar at å vente på svar fra SVV for hver lille ting vil kunne forlenge prosjektet ditt betraktelig for dem bruker sin tid på å svare deg det kan jeg love.

For å i det hele tatt ha ett håp må du starte på følgende vis :

* Opphav på motor er 100% påkrevd hos SVV

Har du ikke det vil man ikke kunne godkjenne en ombygning, vanligvis.

* Er motoren fra Japan? Forget it, for the most part

Sidenotat lagt til her i guiden 10.5.2024 :

AMCAR klubben jobber med å forenkle det jeg skriver nedom her, følg med selv! Dette jeg skrev her var skrevet med de gamle reglene og de gjorde Japanske motorer nesten umulige å godkjenne!

Sidenotat OPPDATERT her i guiden 04.10.2024 :

Se øverst, AMCAR har fått igjennom sine ønsker hos SVV mtp avgasser, nå er det lettere med japan-motorer

Original guide under før AMCAR fikk gjennomslag, har nå markert i rødt det som er nå utdatert fordi nye regler gjelder :

Avgasser er problemet, SVV må ha papirer å slå opp i for denne motoren, finn en annen eller finn papirer på motoren levert i annen bil, f,eks ST205 3 gen Turbo, bruk da delelister for å dokumentere avgassrensing, som ER forskjellig fra Japan.... Så da må dette sannsynligvis kjøpes inn og dokumenteres opp mot hva dem hadde i Japan og hva var godkjent i ST205 i Europa eller US, dette gjelder også ECU, innsugsdeler og man må dokumentere at Longblock er helt lik.

Gen 2 Turbo fra USA aksepteres som donorbil pga avgasspapirer, MEN i mitt tilfelle har jeg brukt Gen 3 chassisnummer som donor på UNDERSTELL only, motor kom som sagt fra en XV10 Camry 3.0 V6 fra Sverige :)

Tl;dr, om du klarer dokumentere at ting kom originalt i Japan, så er det HELT okay, så lenge det ikke er motoren, for den krever avgasspapirer.

Alt annen vedrørende chassis/bremser/forsterkninger kan du bruke som dokumentasjon på at bilen er levert i mye kraftigere utgaver slik at du kan argumentere for nettopp ditt bygg.

* Du må ha original avgassutrustning, elektronikk og innsugning og dette SKAL monteres i original konfigurasjon!

Har du ikke dette, big problem. (Med ETT lite unntak! Dette skal jeg beskrive senere for deg)

Dette kan faktisk være ett super-problem når du monterer en motor midtmontert som bare fantes i frontmontering! (V6'ere) eller 4'er aldri levert i bakmontasje.

Heldigvis for 2GR folkene så sitter rensingen i manifoldene pluss en sekundær katalysator som passer godt i MR2, i mitt 3VZ-FE tilfelle måtte jeg legge rørene i original utforming over bakre travers, deretter brukte jeg delelistebildene til å illustrere at eksosen ligger faktisk riktig her til og med i MR2, fordi MR2 og Camry fikk samme 4 sylindrene motor levert, og når du sammenligner delenummere, manifolder å downpiper, så sitter katalysator på MR2 på samme avstand fra avgassportene (Som er ett krav!) bare med 90 grader sving før dem går inn i lyddemper ! Disse tegningene er godt illustrerte i online delekataloger på oversikten over de forskjellige eksosanleggene, å man kan veldig klart se at dem er helt like, eneste forskjellen med 3VZ-FE V6 er at det kommer et ekstra rør inn, rørgaten er helt lik på 4 syl Camry som V6 Camry og derfor ble det akseptert ombygning i MR2 :)

I min bil står det custom downpipes ned under oljepanne, custom rør som følger original rørgate bak til katalysator, katalysator er den originale XV10 Camry 3.0 katalysatoren å lyddemper (Bakpotte) er OEM MR2.

Lyddemper regnes ikke som del av eksosrensingen, så her kan du sette på hva du vil, så lenge det ikke sjenerer å utløser krav om Db MÅLING, dvs jeg anbefaler å bruke OEM bakpotte på godkjenningsdagen :)

For 3SGTE folkene så passer absolutt alt rett på uten modifikasjon! Med unntak av girwirene, det er forskjell mellom S54 og E153, men dem kan brukes med litt tilpasning :) Og selvsagt at på E153 må du bytte spindler å drivaksler, eller benytte hybridløsninger som gjør at ditt drivverk passer, søk om det om du skifter girkasse å stikkaksler/spindler, beskriv hva du har tenkt å gjøre.

* Ta en million tusen billioner bilder av hver prosess og print dem ut til permen du snart skal i gang med å lage deg.

Jepp, reis på clas ohlson å kjøp deg jallaprinter å gjør deg klar til å skrive ut! 8)

* Bilens understell, bremser og stabilisering må oppgraderes.

Siden SW20 nå er veteranbiler så forenkles dette steget ganske betraktelig, du får ikke lenger tak i originale black bilsteins turbodempere, å originalfjærer koster nå like mye som en tankbåt med brennevin, her er det mye bedre å enten gå for ett skikkelig coiloversett eller fjærer/dempere fra gode leverandører til SW20 Turbo.

Husk at slike modifikasjoner må beskrives nøye i søknaden og dokumenteres at det er for veibruk og til MR2 Turbo

Stabilisering er forskjellig fra NA og Turbo, her kan du enten bruke Whiteline og dokumentere at dem er for veibruk fra produsent, eller ta fra donorbil/kjøpe inn originale turbostag foran/bak

Bremser er det forskjell på, i mitt tilfelle var en 1990 bremsekraftforsterker god nok til å drive gen 3 bremser (De største) kontrolløren målte bremseeffekt med ett spesialapparat på foten sin og deretter sjekket han dimensjon på skiver og dette fortalte han da at jeg også hadde byttet calipere, for de små passer ikke på de store skivene. (276mm foran og 281mm bak)

Anta gjerne at å bytte forsterker er ett must, afaik V6 klarer ikke turboforsterker, derfor var det jeg brukte min originale, den holdt fint.

Vekt på motor og gir er big deal, dette veier dem på trafikkstasjonen, i mitt tilfelle hadde jeg vektdokumentasjon på både 3SGTE og 3VZFE med montert girkasse på begge å 3VZFE var 4 kilo lettere, noe som er innenfor feilmarginen på en vektjekketralle og ble derfor godtatt som at dem har helt likt vekt.

Du må ha delelister tilgjengelig, i mitt tilfelle krevde dem uttalelse fra forhandler på at alt jeg har brukt er riktig, dvs whatever du bruker online betyr null å nada

Dette løste jeg ved å reise til Toyota med en ferdiglaget erklæring over at de to sidene jeg har brukt representerer Toyota sine systemer 100% og dem er identiske med hva dem bruker

Papiret man kan bruke for å dokumentere at du bruker OEM delelister kan finnes her : viewtopic.php?p=466367#p466367

Som det skrives på den posten, jeg ber om at ingen ringer fyren å spør om ting, let selv det er ikke vanskelig, dokumentet er delt med tillatelse fra han som skrev under på det.

Brages Bil sin Delelagersjef stemplet uttalelse at to stykk websider jeg har brukt er autentiske og representerer Toyota originaldeler, (han sa faktisk dem bruker dem selv til tider).



Step 2 : Søknad

Du SKAL søke før du bygger om bilen... Har du en allerede ombygd bil der du ikke vet motorens opphav, lykke til, du har kjøpt katta i sekken for å være brutalt ærlig.

Jeg vet ikke hvordan det er å dokumentere hvor løse motorer kommer fra, men jeg vet at motorstemplingen i blokka fra tidlig 90s Toyota var så elendig at ingen på selv Toyota her, eller Japan klarer å fortelle deg hvilken bil akkurat den spesifikke motoren kommer fra, jeg har tilogmed ringt fabrikken i Japan på en annen Gen 3 3SGTE og dem kunne ikke fortelle meg hvilken bil den kom fra, så om du vil spare deg mye hodebry, bruk en donorbil eller en donormotor der opphavet er intakt med VIN nummer å chassisplate!

Det eneste jeg vet hva du får ut av nummerene på blokken er produksjonsdatoene og på den måten kan man f,eks identifisere de gen 3 blokkene som hadde dårlige støpninger, som er en kjent sak.. Intet problem på stock/lett tuning, men en ganske big deal på kraftig trimming og bygg, men la oss ikke spore av fullstendig.

Ellers må du gi deg hen til kontrollørens vurdering fullstendig, å han/henne kan jo bare avvise deg fullstendig for du har jo ikke kommet med noe konkret her.... Selv om det står 3SGTE på blokka di tydelig så er det fem fuckings generasjoner av dem :D

Ta vare på chassisplaten fremme i frunk og kapp gjerne ut den innstemplede VIN nummerdelen av fremre høyre torpedovegg på SW20, eller ta bilder om chassis ikke skal skrapes.

Ta masse bilder !

Dette er ett lite problem da de aller fleste importerte motorcuts til MR2 er såkalte "Rearcuts"

Står ikke en drit noen sted om dem for alt sitter i "frunk" big problem.

Før man importerer, må man da aller helst be om å enten få dette tilsendt eller dokumentert!

I søknaden din må du huke av for at du har skiftet motor, bremser, drivaksler, girkasse, understell og bremser.

I søknaden er det korte kommentarfelt, her skriver du f,eks "MR2 Turbo spec skiver/dempere/fjærer/aksler og så videre.

I søknaden er det også ett "generelt" felt om hva du har tenkt å gjøre...

Her er det du skriver konkret hva du gjøre... For eksemple "Jeg bygger om bil med VIN xxxx69fuckifuckixxx123 med motor fra VIN xxxblablabla og alle deler flyttes over fordi at blablabla og dem leveres med de forskjellende da herpdero3000 er slik å sånn, *Henvise til delelister og tegninger for hver eneste forskjell*

You get my drift... Du må skrive akkurat hva du gjør å hvordan du har tenkt å gjøre det, og du dette skal komme enkelt frem i delelister/tegninger, du MÅ ha tegninger for en stor printout med masse nummer sier ikke noe som helst, og kontrolløren forventer at DU skal legge frem din sak, han/henne skal ikke sitte å måtte lete i dagesvis på hver enkelt del, gjør jobben korrekt.

Skal du bruke uoriginale deler som er tilpasset MR2 turbo må du skrive det... Så da for eksempel kan du skrive da støtdempere noe slikt som "Slitedeler byttes til nyere på grunn av alder, disse er ikke lenger i produksjon men tilsvarende eller bedre kvalitet for gatebruk kan skaffes fra Bilstein (Insert link from Bilstein here) og disse er tiltenkt SW20 Turbo.

Igjen, slik kan du nå gjøre det, uten TÜV pga nye regler på veteranbiler... Bytt ut alle ordene mine med coiloversettet eller fjærene/dempercomboen du ønsker bruke, du kan bare drite lang vei i å få tak i black bilsteins, å dem du har på donorbil? Dem er 30+++ år gamle, gjør det skikkelig...

Tips : Jeg brukte bilder av originale bilsteindempere med toyotalogo på til å dokumentere at bilstein var leverandør av turbodempere, godkjent på stedet 8)

Jeg utferdet min perm slik :

Første sidene :

Merk : Noe av det du leser her, som svarbrevene og kvitteringer på utført arbeid som lys og avgass å hjulstilling ble utført ETTER godkjent søknad, dette her under bare beskriver hvordan jeg satt opp den komplette permen til visningsdagen, permen vokser med de relevante tingene etter hvert som du går step-by-step gjennom prosessen!

1 : Introduksjonsside med kort om bygget og VIN nummere på involverte kjøretøy, startdato på bygget etter godkjenningsdato og ferdigstillelsesdato før fremstilling av kontroll.
2 : Min opprinnelige søknad
3 : Svarbrevene fra SVV og Skatteetaten, disse skal foreligge
4 : Printouts fra SVV og Svensk SVV på Min bil, donorbil fra sverige og japan-donorchassis m/gir og understellet
5 : Erklæring fra Toyota forhandler (Brages Bil her) på at delelistene jeg har brukt er autentiske, med stempel
6 : Avgasskontroll fra forhandler m/kvittering
7 : Hjulstillingskontroll fra forhandler m/kvittering
8 : Lysjusteringskontroll fra forhandler m/kvittering
9 : Bremsetest m/akselvekter fra forhandler m/kvittering

Deretter delte jeg det inn i kategorier og la til informasjon/bilder etterhvert som jeg jobbet meg videre :

Motor -> Understell/Oppheng -> Bremser ->Elektrisk modifikasjon ->Eksosanlegg ->Delelister ->Delefilm/bilder-> Bilder av ombygning underveis -> Andre ting (F,eks utdrag fra big-blue-book og bildedokumentasjon på veiing av min 3VZ-FE med montert girkasse vs 3SGTE med montert girkasse)

Når alt som er gjort var lagt inn i permen med all dokumentasjon, kunne jeg bla frem og tilbake mellom de første hoveddelene og til delelister og delefilmer for å fremvise forskjellene og utført arbeide i real life på bukken for kontrollør.

Step 3 : Ombygning :

Du har fått svar fra SVV og det er bare å sette i gang? Let's gooooo mario!

NÅ er det tidspunktet du kan begynne å kjøpe ting, ikke før svaret har kommet der dem tillater modifikasjonen du har så godt beskrevet ;)

Les det jævla brevet veldig veldig nøye, for her kommer det alltid noen feller.

Mye paragrafprat, men legg deg i merke til hva dem skriver om avgasser, montasje av motor, bremser å understellsdokumentasjon.

Dem skriver nok noe standard om blablabla opphav blablabla original montasje, blablabla slik som xx og yy og zz og rr.

Det kan virke helt galematias, men om du faktisk tar deg tiden til å lese det skikkelig så står det ganske enkelt forklart hva du skal gjøre.

Du skal flytte over (eller montere) alle delene som er påkrevd fra donor eller innkjøp på din bil.

Så, når du har fått svar kan du bare sette i gang, ta bilder underveis så har du god dokumentasjon.

I mitt tilfelle krevde dem avregistrert bil under hele prosessen, dette er noe jeg vet at andre ikke har fått påkrevd (Magne f,eks) så her kan det være litt hipp som happ, det var dog ikke noe problem for meg dette.

Når du har skiftet hele motoren å satt inn alt av greier som er påkrevd, så som nevnt tidligere må du utføre følgende med dokumentasjon og ta vare på kvitteringer for utført arbeid :

Godkjent hjulstillingskontroll
Godkjent lysjusteringskontroll
Godkjent avgasstest

Og alle disse MÅ utføres hos forhandler! Du får ikke lov til å utføre dem selv eller hos grøftekanten auto, les brevet fra SVV på hvor mye dem krever kommer fra forhandler så forstår du.


Jeg slapp måle avgasser hos SVV fordi det var utført av Toyota.

Step 4 : Biltilsynet!

Ooooh..... Nesten som å høre at du er nettopp den utvalgte til å stå fremst i landgangsfartøyet til D-Day 6 Juni 1944....

Du har ferdigstilt din bil! Alle dokument er printet ut, du har avgasspapirer, hjulstillingen, VIN ID dokument på både din bil og donorbil og absolutt alle delekataloger over forskjellen mellom din bil og en turbobil, påpeket delenummerne slik kontrolløren slipper å lete selv og du har selvsagt fått justert lysene dine.

Ja du har fått kontrolldag, som må betales på forhånd, og du kommer der helt i hans eller hennes nåde, her er det om å gjøre å være den mest vennlige personen i hele verden, uten å fremstå som falsk :mrgreen:

Du får en del spørsmål om både det ene å det andre, har du vært smart nå så har du satt deg inn i hva du har gjort og du har kvitteringene å uttalelsene fra produsentene som du kan vise til, du har også ett kredibelt argument på hvorfor du har gjort annerledes enn dem krevde.

I mitt tilfelle, innsug, som nevnt tidligere :

På mitt bygg så passer ikke Camry luftfilter boks i MR2 for den er gigantisk, men med korrekt dokumentasjon og fremvisning så fikk jeg godkjent mitt med åpent, for når en fremlegger dokumentasjon (Big Blue Book) så kan en vise til at ALL sensorikk sitter i AFM, og ikke i luftfilterboks slik den gjør på andre modeller... Bilen ble deretter testet under pådrag og kontrollør fant ikke lyden noe særlig sjenerende :)

Tilleggsinformasjon angående lyd : Er lyden mistenksom høy, så blir du sendt til DB måling hos en dude på en lang bane som måler deg når du kjører forbi i ett visst turtall og hastighet... For å unngå dette, monter en lyddemper som faktisk er stille.... Du kan da også komme deg gjennom med f,eks Moongoose :) Dette er kontrollørens "skjønn" igjen, å Moongoose er godt kjent for å ha fin, men moderat lyd :D

Så, det begynner da med en vektkontroll, kontrolløren veier aksling 1, 2 og så hele bilen, deretter blir det testkjøring, forvent den mest forjævlige veien du har lokalt :lol:

Etter det havner bilen inn på gulvet hos dem, og det er her morroa virkelig begynner, spørsmål om ditten og datten å slikt.

Her kan du holde kontrolløren med godt prat om hvorfor du har gjort det og det og ditt/datt, så lenge du fremstår som kunnskapsfull og seriøs så kommer du en lang vei.

Bullshit-bygg blir avslørt ganske fort, på min erfaring var dem seriøse, dem var fair, dem hørte på hva du sa og dem sjekket dokumentasjonen.

Har du dokumentene i orden, har gjort akkurat som dem ønsket og er saklig, så vil jeg anta at 99% av kontrollstasjonene må bare slippe deg gjennom.

Håper dette hjelper noen, jeg har godkjent en motor som aldri var levert i MR2 som den første noen sinne i Norge (3VZ-FE) og nummer to i landet (AFAIK) med V6 etter Magne, så noe av hva jeg skriver skulle forhåpentligvis være til hjelp !
Sist redigert av Makk den 04 okt 2024 20:46, redigert 38 ganger totalt.
 #465946  av ArildM
 
Wow. Takk for skikkelig guide! På nytt glad jeg ikke gikk i gang med å forsøke å vise 3.gen 3sgte i min MR2... Hadde endt opp med en lang prosess med noe som trolig aldri hadde latt seg godkjenne på noe som helst vis.

Kjente meg igjen i mye når jeg skulle vise Caldinaen for første gang :shock: :D
Du står der med et kjøretøy som ikke finnes makan til i Norge, og et er opp til kontrolløren om han faktisk vil godkjenne.

Som du sier, er alt gjort skikkelig og du viser at du har både kunnskap og papirene i orden så er det utrolig hva som ordner seg. Er så gull når du sitter der med vognkortet som faktisk viser at bilen din er 100% lovlig!

Setter denne som sticky i MR2, så blir den lett å finne i fremtiden.
 #465948  av Amund
 
Dette godt og "kort" oppsummert korleis prosessen er, veldig bra! Har samme erfaring, de er fair og stort sett er krava dei kjem med godt begrunnet. Alle ryktene som går på at de er vanskelige, har stort sett bunn i jalla-bygg, bygg som allerede er ferdig før søknad eller "kjøpt ferdig godkjent" (som du forsåvidt nevner.).

Kanskje verdt å nevne at søknaden er personlig, dvs å selge noko forhåndsgodkjent initierer i utgangspunktet ny søknad. Skjønn vises nok og det er mulig å bruke gammel søknad som utgangspunkt, men....

Dialog med Vegvesenet underveis kan, etter min erfaring, gå elektronisk via mail. Her deles det dokumentasjon underveis, og de har sjølv elektronisk arkiv som alt blir lagt i. Eg hadde dermed ingen perm med alt fysisk printet ut i, alt var ryddig navngitt og oversendt til kontrollør på forhånd for gjennomlesing. Antar at det blir noko opp til kvar kontrollør, men tipper dei scannet innholdet i permen din?

Nokon spørsmål, for å avklare tvil for potensielle lesere:
-Du nevner bremsekraftforsterker, snakker du hovedsylinder eller faktisk bremsekraftforsterker? hovedsylinder går på pedalvandring, forsterker går på trykket du må utøve.
-Må det søkes for å bruke E153 girkasse? pga toppfart då kanskje? (Eit tips for å slippe å skifte spindler er å bruke ytre drivledd frå ST185 på SW20 turbo-akslinger, så slipper du å skifte spindler. )

Det vil alltid være nyanser, siden ein del går på skjønn frå den enkelte kontrollør. No var min eldre enn 89, og dermed var prosessen ein god del enklere, men også meir prega av skjønn.
F.eks:
-Eg måtte inn til kontroll med bilen FØR eg begynte å bygge om, såkalla "egnethets og identitets-kontroll". Dette pga bilen var avskiltet og at de har erfaring med at karosseri og karosseri-nummer ikkje høyrer sammen. Møtte opp med rullende karosseri, uten motor og med pågående reparasjon av bakskjermer. Det var ingen problem.
-Eg måtte ikkje dokumentere opphavet til bremsene, det var diameter/tykkelse som var utslagsgivende for godkjenning. Dvs at han målte dimensjonene fysisk under godkjenningen. Det er viktig å understreke at dette var bolt-on standard kalippere, uten adaptere.
-Siden min var avskiltet og ikkje hadde gyldig EU-kontroll, så måtte eg ta det før visning på Vegvensenet. Det forenkla nok etterkontrollen min vesentlig,

Og igjen, god guide! Håper fleire kan lese og følge den, så får me kanksje fleire positive opplevelser med Vegvesenet OG fleire unike ombygde MR2'er 8) (berre alle holder seg vekke frå 2ZZ, den vil eg ha for meg sjølv :lol: )
 #465950  av Makk
 
Du må ikke skifte girkasse, men det skal søkes om ja om du gjør det, hukes av i søknadskjemaet for endring av drivverket.

Jeg har clutch lsd i min e153 og opplyste om det og brukte delelister til å dokumentere at dette var en option, senere en standardting på turboene, selv om den er helical og denne er clutch så ble det godtatt

Siden jeg hadde komplett turbo setup tilgjengelig så ble det brukt.

Bremseanlegger vurderes på to måter, alternativt eller helt fullstendig byttet, har bilen ABS fra før så får du ikke lov å fjerne den selv med en komplett ombygging av bil.

Forsterker får ikke nok vakum fra en v6 og hovedsylinder er forskjellig, men om du ser i delelister så er rev 1 turbo og rev 1 na like bremser på alt, i Japan.

Dette brukte jeg som argumentasjon for å be om en vurdering på alternativ godkjenning, dem testet derfor bremsene med utvidet kontroll å låserekkefølge å pedalkraft/vandring og fant det helt innenfor.
 #466709  av Makk
 
Oppdatert og omskrevet.

* Lagt til info om AMCARS pågående prosess vedrørende Japan-motorer som tidligere i denne guiden maltes nesten umulig å godkjenne, som dem var, følg med på AMCAR sin prosess her selv.

* Lagt til link til dokumentasjonspapirer for delelister

* Generell renskriving/endring av småfeil
 #467102  av Makk
 
AMCARS endringer mtp ombygging av biler er nå gjennomført, les hva Magne har postet på MR2 Facebook gruppen, her er Amcar linken derfra.

Med dette endres noe av guidens originale innspill mtp avgasser, les saken og ha dialog med din saksbehandler mtp din ombygging om du faller under de nye reglene med en motor som ikke hadde blitt godkjent før.

https://amcar.no/aktuelt/krav+om+syklus ... L7T1xBG5BQ
 #467109  av ArildM
 
Aha, så opphavet må fortsatt dokumenteres :?

Men at den må monteres slik som den var i donorbil blir vel litt mindre relevant nå, siden det du må tilfredsstille av krav er at avgasser er tilsvarende eller mindre enn bilen hadde originalt? Altså må du ikke nødvendigvis ha eksakt plasseringer av katalysatorer etc? Så kanskje en hindring mindre?

Så spørs det om avgassmåling er så enkelt som en vanlig PKK CO måling, eller om det er mer rom for tolkning fra de som skal godkjenne?
 #467110  av Makk
 
Det jeg tolker på å lese det dem skriver er at nå kan du få installert motor fra Japan i vårt tilfelle, som aldri har vært levert her, så lenge den har de avgass-systemene som bilen ble levert med. og tilfredstiller norske krav.

Dvs du kan bygge ditt eget eksosanlegg så lenge kravene tilfredsstilles og den klarer en avgasstest, men man kan lese seg litt inn i det her og jeg vil nok anta at det bør nok gjøres slik som det har vært gjort fra fabrikk mtp posisjonering, selv om du bruker større/bedre komponenter, eller bare sette inn de originale japanske å passere en avgass test.

Om ikke så antar jeg at man må søke om å gjøre en total endring av utslippssystemet og kunne passere en lokal test.

Det jeg leser av fallgruver her for oss som driver mest med 90 talls doninger eller ønsker benytte 90+ motorer i 70-00 biler er :

* Tuningen i japanske ECU'er er mer aggressive og ikke favorable for de rensesystemene vi har her
* EGR : Ikke alle japanske biler hadde dette, men man kan nok stjele det fra en euro utgave muligens.
* Andre avgassutrustninger : I Japan er det mye forskjellige avgass versjoner, noen har til og med ikke cat
* 1996, motorer etter det har krav om Euro 2, noen Japanske motorer er kanskje ikke gode nok til å tilfredstille dette (BEAMS og gen 4/5 3SGTE samt V6'ere fra Japan)
* Husk at å sette inn en eldre motor i en nyere bil medfører at bilen må passere nyere krav for i dette tilfellet er det bilens årsmodell som bestemmer, man får ikke nedgradere en nyere bil til dårligere avgassing så det kan bli en utfordring om den krysser grensen euro 1 til 2...
* Og også en nyere motor i en eldre bil vil måtte tilfredsstille de kravene som DEN motoren har som årsmodell, fordi det er alltid nyeste årsmodell som gjelder her.

Igjen, opphav på motor er viktig fordi noe som henger igjen fra gammelt av, dette med slakting av biler (Reelt i nybiler fortsatt selvsagt, våre er bare ikke så aktuelle for slakt lenger)

Og også at det skal slås fast hvilke avgasskrav som skal følges.

Mye skiller mellom årsmodeller å slikt, fra 1989 til 2000 fins det jævlig mange forskjellige avgassgreier, og store forskjeller mellom hva som var levert her/USA og i Japan der det var mye friere før det ble tilstrammet.
 #467111  av ArildM
 
I forskriftsteksten står følgende:
«Ved ombygging skal de brukskrav til utslipp som gjaldt på tidspunkt for første gangs registrering i Norge tilfredsstilles. Bil skal være utstyrt med utslippsreduserende komponenter i samsvar med de krav som bilen er godkjent etter ved første gangs registrering i Norge.»

Det vil si at det fortsatt vil være et krav om at bilen skal være utstyrt med utslippsreduserende komponenter i samsvar med de krav som gjaldt i Norge på det tidspunkt bilen ble registrert første gang, uansett hvilket land. Det er et grunnleggende prinsipp at en bil skal opprettholdes i en slik utførelse at den oppfyller de kravene som gjaldt da den ble registrert første gang i Norge, jf. bilforskriften § 1-7. Hvilket betyr at en bil som er utstyrt med katalysator (med o2-sensor) og eventuelt andre utslippsregulerende systemer, skal ha dette også etter ombygging.
Jeg tolker det dithen at uansett hva du gjør av endringer på motor så vil det følge bilens originale avgasskrav, og så lenge du ikke fraviker disse så er det greit. Opphav på motor er nok definitivt viktig siden det definerer hva du faktisk skal sette inn i bilen, men kravet om syklustest på motoren er ikke nødvendig.

Utover dette vil jeg tro at de tidligere reglene mtp effekt (20kw/100kg) og de ganske heftige bremsekalkulasjonene fortsatt er gjeldende. Hvordan det blir i praksis blir spennende å se/høre fra de som faktisk skal få prøve å godkjenne dette i forskjellige varianter.

Feks om du setter inn en annen turbo/intercooler osv så er det nevnt som noe som skal kunne godkjennes, men samtidig vil det jo medføre andre avgasser? Særlig siden større turbo etc også vil medføre at du må ha annen motorstyring. Og da også igjen må man ta høyde for at avgasser ikke er dokumenterte, men at du må kunne måle at det er innfor hva enn bilen hadde oppgitt som originale utslippstall.

Er i alle fall slik jeg tolker det, også sett ut i fra et par tråder på FB.

Så da er det bare å vente på at min Mr2 blir 30 år, så blir det 2AR Swap :lol: :D
 #467113  av Makk
 
Saken her også er jo at det har åpnet godt opp for å erstatte deler med ettermarkedsdeler

En 35 år gammel turbo som er kaputt å må byttes til erstatning er ikke lenger automatisk fail, for nå er syklustest ikke påkrevd, så lenge den ikke overstiger godkjent HK i motoren.

Og det åpner for at om det faktisk skjer så kan en søke om ombygning med det forbeholdet at der er ny å mer mlderne turbo pga leveranseproblemer mtp originalt fordi det er ja, 35+ år gamle, så lenge dem ikke leverer over originalt, eller om det søkes om ombygning med den som eksempel, ikke overstiger grensene som ersatt på kw/kg som du nevner.

Eller som påsøkt oppgradering.

Tl;dr det skulle nå være lettere å få aksept for ombygg, å er du helt original JDM swap motor med papir på opphav og originalt avgassutstyr montert så er det godkjent med ok avgass test.

Som dem nok er, dem har bare vært anale siden dem ikke var levert her (spesielt gen 3 og opp 3sgte)