TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• DEN STORE OFF TOPIC TRÃ…DEN!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #467276  av magnesmurf

ArildM skrev: ↑15 okt 2024 12:49 Endte opp med et slikt sett:
https://www.aliexpress.com/item/1005002385633778.html

Veldig likt Biltema sitt til dobbel pris:
https://www.biltema.no/bil---mc/bilverk ... 2000022289
Med mindre jeg får det og det er i halve størrelsen :D

Det første jeg fant var plutselig ikke mulig å sende til Norge :lol:

Kanskje like greit, har nok av store ting som brukes sjeldent alikavel. Dette settet ligger i en koffert og kan settes i hylla til neste gang jeg skal bruke det.
Har settet fra biltema. Føles mye tryggere ut enn tradisjonelle fjærklemmer.
Men det veier. Tungt som fy.
Og når man da skal balansere 15kg ekstra på et allerede litt tundt og ustabilt fjærbein er det er must med enten en skikkelig skrustikke i lav arbeidshøyde, en ekstra hjelper eller 3 armer.
 #467277  av ArildM

Takk for innspill, vi får prøve det og se. Hvis ikke jeg blir fornøyd blir det solgt for en gulvmodell, så får det heller bare stå å støve, er ikke såå stor. Får vel aldri det perfekte verktøy sånn sett, så det er vel greit med litt valgmuligheter. De klemmene er i alle fall både tungvindt og sketcy til tider.

Ang banning av Kinaimport, så er det vel derfor Alibaba gruppen etablerer EU varehus, ser i alle fall flere av "butikkene" i Aliexpress har såkalte EU warehouses, så da blir det sikkert noe slags gråsonegreier, for hva er vel alle de "Norske" butikkene for annet enn et skall for Kina/Asia import? :lol:

Husker i alle fall når jeg jobbet for "Elkjip" så var det enorm intern fokus på frykt for etableringen av Amazon i EU/Norge, og jeg tipper de jobbet på alle mulige fronter for å forhindre nettopp etablering i Norge. Så lenge leve mafiaene som holder det norske markedet i sjakk :lol: :roll: Elkjøp er vel sånn sett bare en undergren av engelske Dixons, og mye av deres "egne" merker er direkte kinaimport med klistremerker med Sandstrøm / JVC osv osv. Ser Power kjører mye av samme greia.

Like mye som det hjelper å innføre straffetoll på Kina biler, jeg mener USA prøvde vel iherdig å skattelegge Japanske biler den gang de var overlegne alt de hadde på hjemmemarkedet. Og hva er ståa i dag? Toyota er den største personbilprodusenten over there, men også en enorm arbeidsgiver og verdiskaper. Så BYD og alle andre Kina merker etablerer vel bare fabrikker i EU, eller finner en eller annen måte å jobbe seg rundt straffetollene på.

Skal vi ha late stage kapitalisme så får det vel være fritt marked over hele linja? Noen få fuckers når til topps og samler til seg det meste uansett :lol: :roll:
 #467280  av Makk

Nå har brutus vært på handel igjen.

Skal plukkes ned og gåes over å gis til barnet mitt i konfirmasjon, samme stylingen på disse 125ccm'ene som en av Ducatiene jeg har, så om poden vil kjøre sammen med far så blir det i riktig stil.

Har bare 14 år på meg så det skal vel gå fint :lol: :lol:

Stor takk til Magne som lagrer den til meg en stund til jeg klarer komme meg sørpå.

Nå er det fjerde sykkelen på rad jeg har kjøpt i grov ølberusning, denne gangen har nordlands pils skylden :mrgreen: :lol:
Vedlegg
Messenger_creation_9CEE0B05-BB91-4F49-A6C6-1D623BE86052.jpeg
Messenger_creation_9CEE0B05-BB91-4F49-A6C6-1D623BE86052.jpeg (421.43 kiB) Vist 996 ganger
 #467281  av ArildM

Kul :D 8) Du har da greit med tid å fikse den på :lol:

Nordlandspils er fine saker :wink:
 #467287  av OleST

Har lånt en sånn der Yaris Cross awd hybrid med CVT, tror jeg kan ha slått meg kraftig på ett tidspunkt for den frister faktisk :shock:

Småkvikk, lettkjørt og drivstoffgjerrig.

XC70'en begynner jo å bli noe satans dyr med alt den skal ha/har fått i påkost, var så heldig at jeg fikk kloa i ei ny, ubrukt, original tannstang til en billig penge men så er det jobben med å bytte den + slanger, rør, servopumpe, oljebeholder og filter...
 #467288  av ArildM

Samme erfaring første gang jeg hadde prius. Fy fader så gull den bilen var.
Stygg som juling, men den var god å kjøre, aldri feil på, og utrolig billig i forbruk.
Var veeldig sjeldent jeg savna AWD, men det er jo kjekt et par ganger i året, og med suv så kommer du littegrann opp i høyden. Så det spørs jo om det er verdt en good del ekstra.
 #467302  av Makk

Å jada :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Hvem ellers skal man spørre? ;) ;)
Vedlegg
461720621_464137773307105_4496878335398602765_n.jpg
461720621_464137773307105_4496878335398602765_n.jpg (148.66 kiB) Vist 854 ganger
 #467303  av ArildM

:lol:
Hva annet enn en gammel Toyota, laget som en finfin GT cruiser med 280hk skulle til for å kjøre fra verdens raskeste bil? 8)
 #467305  av ArildM

Fikk testa fjærklemmene. Som Magne sier, det er litt stort og bulkete, men for en drøm å bruke vs de gamle fjærklemmene. Jeg smurte opp greia godt og kjørte på med muttertrekkeren, gikk som en lek å få klemt sammen fjæra!

Til den prisen jeg fikk det til er det et must have, om så det brukes bare noen få ganger i løpet av noen år.

Ellers fikk jeg litt noia fordi den ene i dette settet var borte:
https://www.ebay.com/itm/394900934077

Bilde

Men fant den fast under hengeren, der jeg brukte det sist for å stramme noen bolter :lol: Bra vi ikke har rukket å kjøre med den på vei enda :D

Dette settet har blitt utrolig mye brukt for min del. Helt uunnværlig når man holder på med bremser hvor det ofte er for trangt å få på en muttertrekker. Så om noen her inne ikke har ett slikt sett, så er det varmt anbefalt fra min side!
 #467306  av Makk

Hva er det som var problemet med de fra Biltema egentlig?

Noe av de beste klemmene jeg har hatt i hvertfall, etter jeg oppdaget du kan stikke forlengeren rett i toppen :lol: , slik det blir mye slankere så er dem perfekt fitment på sw20 originalfjærer, så er det bare å dryle på med trekker, å skifte fjær på sw20 tar under 5 minutter per med dem.

Man kan også snu en av dem andre veien, og dem er kraftige nok til at du kan bare bruk en av klavene, en trenger faktisk ikke begge, da blir dem enda mer slank

Og bare pingler komprimerer den fjæra du skal kaste :mrgreen: :mrgreen: , løs skruen på toppen av topplageret med trekker, så står du på fjærbeinet med føttene og gir det en liten kakk med hammern.

Pass på at ikke favorittbilen står i den retningen som det her nå skal :lol: :lol:
 #467307  av ArildM

Mange veier til Rom :lol:
De billige fra biltema er helt ok, det er tross alt ikke noe du bruker mer enn maks en gang i året. Men jeg synes de er litt kuklige noen gang. De er veldig små og nette som du sier noen ganger, men andre ganger er de brysomme og i veien. Særlig på litt mer "heavy duty" greier er de litt sketchy imho.

Og siden alle i familien min har funnet ut at jeg mekker for de, så dukker det opp litt mer oppdrag enn hva jeg har tålmodighet til, så ja, jeg er verktøynerd. For å skru på biler du ikke bryr det om er no forbanna dritt, men men, da skal jeg i alle fall ha verktøy som gjør det så enkelt som mulig :lol: Besparelsen med disse er kanskje at jobben du bruker 5 min på med de billige fjærspennene tar kanskje 1min nå?

Til over 3k for den på Biltema så synes jeg det er litt i meste laget, som du sier, du kan like gjerne bare sende fjæra til himmels :lol: Men for 1500-1600 ferdig levert på døra så er det et greit kjøp.
 #467312  av ArildM

Overhalte/fiksa defekt LB knapp, og en småsticky venstre stikke ved hjelp av videoene over.
2k spart på en time.

Har de originale kontrollerne, men synes Elite kontrolleren er ørten gang bedre, samt har ladbart batteri.

(Og jada jeg vet at PC er master race, men gaming på Xbox med game pass er heelt finfint for min del).
 #467313  av Makk

Jeg kjøpte xboxen etter 360'en for jeg var storgamer på xbox selv.

Men hver jævla gang den skulle på så skulle det oppdateres store ting, så da ble en bare forbanna.

PÃ¥ pc kan man spille noe annet mens man venter i det minste.

Ble til jeg solgte den, var kopperlinje her den tiden dog, fikk ALDRI bruke den xboxa :lol: :lol:
 #467314  av ArildM

Meget rask bootup på den nye (Series X?), og alltid noen greie spill i gamepass. Så jeg kjøper nesten aldri noe som helst av spill. Grei deal for min del :) De fleste spill har også quick resume, så du kan bare hoppe rett inn der du var når du slo av konsollen.
 #467327  av OleST

DET TAR FAEN MEG ALDRI SLUTT!!!! :cry: :x :evil:

Hadde XC70’en inne hos Fix It Mekonomen for å bytte hele servostyringa (pumpe, tannstang, rør, oljekjøler, etc, hele systemet), skaffet mesteparten av delene sjøl, alt var originale Volvo deler, mesteparten av de var kjøpt hos Volvo og tannstanga var kjøpt fra dødsboet til en tidligere verksmester på Volvo (ny i original emballasje med kvittering på at den var kjøpt hos Volvo), får igjen bilen også blir den stående ei lita uke mens jeg er ute å farter, tirsdagen som var så fyra jeg bilen og trilla forsiktig ut innkjørselen også smeller det og bråstopp, motoren er låst og går ikke rundt på starteren… flekker opp panseret for å se hva som har skjedd og da ser jeg at strekkreima som driver AC kompressoren fra servopumpa er røket og har gått inn i registeret… jeg plukka ut reimslintra fra reimhjulet oppe på kammen og tura inn på Fix It for å høre om de tilfeldigvis hadde bytta den reima med ei av samme merke som jeg monterte for to år siden når beg bytta servopumpe, neida, de har faen meg brukt om igjen ei strekkreim som serviceboka sier med feit rød tekst at er ENGANGSBRUK, skal til og med kastes om den er flett ny og må demonteres fordi den kan ryke om den strekkes flere ganger… og selvfølgelig så nekter de å ta på seg skylda.

Ser det ikke så jævlig godt på disse bildene men multireima er hel, er kun strekkreima som har røket og blitt dratt rundt registeret en tur…
IMG_0107.jpeg
IMG_0107.jpeg (2.23 MiB) Vist 629 ganger
IMG_0108.jpeg
IMG_0108.jpeg (1.81 MiB) Vist 629 ganger
IMG_0110.jpeg
IMG_0110.jpeg (1.58 MiB) Vist 629 ganger
IMG_0106.jpeg
IMG_0106.jpeg (2.39 MiB) Vist 629 ganger
Vedlegg
IMG_0110.jpeg
IMG_0110.jpeg (1.58 MiB) Vist 629 ganger
  • 1