Mens jeg som bestemorkjører min MR2 og har knapt kjørt 2000-3000km km siden jeg kjøpte den, der er olje krystallklar enda, så jeg vurderer nesten bare å skippe oljeskift denne sesongen

Men oljeskift er uansett BILLIG sammenliknet med motorbytte
Så ja, som du sier, bruk dikterer service. Bruk dikterer viskositet. Jeg finkjører 97% av tiden, og en god 5w30 olje fra Castrol har vært gull i mine biler helt siden jeg fylte det første gang. 5-10 i kald viskositet har vel vært anbefalt fra 70-tallet hos Toyota, mens 30-40 i varm viskositet har vel vært gjengs det også.
10w40 passer vel kanskje ikke på en motor som er designet for 0w8, men som han er inne på i videoen ovenfor, motorene er naturlig gjennom store svigninger i viskositet, både alt etter hvor bilen går i sitt liv, men også (særlig her) gjennom svigninger i sesongen. Tykkere olje "flower" vel dårligere, men hvis produsentene på død og liv skal ha på "vann" av olje, og det tydelig ødelegger enkelte motorer som i videoen over er det vel ganske så greit klart at målet er å kunne skryte på seg noen få desimaler på drivstofføknonomi, også setter de på 20'000km på en "longlife" olje, sånn at de skal kunne skryte av lange og billige serviceintervall
Muttern langkjører 15k km i året, og har fylt 5w30 Castrol på sin 2010 avensis 2.0 diesel som er gått snart 350k, motorn ser ut som den er ny. Men hadde jeg anbefalt noen som småkjører å la det gå så langt mellom hvert intervall? Ikke pokker. Igjen, bruken dikterer service.
Det finnes faktisk et oljelabaratorie på Rørvik, tror jaggu jeg sender de en mail og hører om de utfører oljetester for privatpersoner, og hva det koster
https://www.oljeanalyse.no/om-oss-2/