TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Prosjekt MR2 Mk3 (Silver Duke)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #467890  av ArildM
 
"Die grinder" saken fra Ryobi er så genial <3

Og for 40k så skal jeg jaggu pusse rust :lol:

Så da gjenstår det å få satt inn en o2 "bong" så er det bare ørten timer med bannskap for å få av den gamle eksosen, så er vi i mål med Mk3 prosjektet, enn så lenge :wink: :mrgreen:
Vedlegg
IMG_20250504_200022.jpg
IMG_20250504_200022.jpg (1.08 MiB) Vist 774 ganger
IMG_20250504_200027.jpg
IMG_20250504_200027.jpg (1.06 MiB) Vist 774 ganger
IMG_20250504_204242.jpg
IMG_20250504_204242.jpg (1001.39 kiB) Vist 774 ganger
IMG_20250504_204246.jpg
IMG_20250504_204246.jpg (1.03 MiB) Vist 774 ganger
 #467905  av ArildM
 
Katalysator montert sammen igjen.
Takk til BCB som både hadde lambdamutter:
https://bcb.no/eksos-lambdamutter-i-rustfri-m18x1-5mm

Og faktisk pakka den i en konvolutt og sende til til meg, uten at jeg spesifiserte det (betalte 59 for å sende den som postnord pakke). Regna med det kom til å ta 1-2 uker før den kom frem, kom i postkassa i dag! :D
 #467930  av OleST
 
44 løk for en katalysator…?!! :shock: Hva i satans venstre runkeball er det de har røyka!!!?
 #467931  av ArildM
 
Ja du kan så si. Dealen med TRD grenrør og org katalysator fra Japan ble plutselig en vedig god deal (tror det ble sånn 10-12k nok).

Kikka nærmere på den jeg har på bilen, og ser at det er en del deksler som har "forsvunnet" så det har nok vært plukka og fiksa på før, stygt reparert og sveisa her og der... Mens den fra Japan egentlig var veldig strøken, og har vært fint sveisa på de punktene der de er kjent for å ryke (fleksirørene), alle braketter osv var pene og intakte, så under et lite lag med rust var det en grei "diamant".

Har fiksa litt på svigermor sin Rav4 (bytta hovedlykter, montert ekstralys og fiksa en kjent vannlekkasjefeil på 2006-2009 modellene). Så er litt stillstand akkurat nå, men nå ble det jo plutselig sol og 20 gr her så klør litt etter å få alt ferdig.

Har forresten bestilt meg en liter med servoveske, org Toyota PSF-EH er utgått, så ble RAVENOL E-PSF som spesifikt skal fungere med elektrisk servostyring. Så får ta å flushe litt der også når jeg får ånden over meg (og tid!) :)
 #467935  av magnesmurf
 
ArildM skrev: ↑10 mai 2025 16:23 Ja du kan så si. Dealen med TRD grenrør og org katalysator fra Japan ble plutselig en vedig god deal (tror det ble sånn 10-12k nok).

Kikka nærmere på den jeg har på bilen, og ser at det er en del deksler som har "forsvunnet" så det har nok vært plukka og fiksa på før, stygt reparert og sveisa her og der... Mens den fra Japan egentlig var veldig strøken, og har vært fint sveisa på de punktene der de er kjent for å ryke (fleksirørene), alle braketter osv var pene og intakte, så under et lite lag med rust var det en grei "diamant".

Har fiksa litt på svigermor sin Rav4 (bytta hovedlykter, montert ekstralys og fiksa en kjent vannlekkasjefeil på 2006-2009 modellene). Så er litt stillstand akkurat nå, men nå ble det jo plutselig sol og 20 gr her så klør litt etter å få alt ferdig.

Har forresten bestilt meg en liter med servoveske, org Toyota PSF-EH er utgått, så ble RAVENOL E-PSF som spesifikt skal fungere med elektrisk servostyring. Så får ta å flushe litt der også når jeg får ånden over meg (og tid!) :)
Toyota sin er utgått. Men leste at både den til prius skal være samme, samt noe renault/nissan greier til elbilene dems.
 #467936  av ArildM
 
Hadde ett spleiselag på Spyderchat for noen år siden, der testa de på lab forskjellige alternativer:
https://www.spyderchat.com/threads/test ... id.148522/

Nissan Genuine E-PSF er vel den som er kjemisk nærmest Toyota sin ut fra labtestene ovenfor, men Ravenol sin er også greit innafor. Finnes også en "Citroen Fluide LDS" tilsvarende Pentosin CHF11S i testen ovenfor skal også kunne brukes.
Til sist har jeg også sett de som har kjørt vanlig PSF i flere år uten trøbbel. Og ikke minst kjører vel utallige Mr2er med veske/olje som levert fra fabrikk den dag i dag, så systemet er vel ikke SÅÅÅ kresent.

Ravenol hadde forresten en egen veske de hevdet hadde SMT kompabilitet, viste seg at det ikke var bremseveske (som er nærmest org veske), men en eller annen veske som reagerte med tetningene i systemet som igjen svulmet opp og ødela hele systemet, så man må vel ta spesifikasjonene til enkelte produsenter med en stor klype salt.
 #467954  av ArildM
 
Ute å lufter seg litt i regn og 5 grader... :lol:
(Garasjen er opptatt med å fikse en annen bil)
Vedlegg
494829788_1203831314806152_919363527006231015_n.jpg
494829788_1203831314806152_919363527006231015_n.jpg (758.25 kiB) Vist 559 ganger
 #467955  av ArildM
 
TRD grenrør og katalysator på plass.

Dette gikk faktisk veldig greit.
Fikk spraya med sauefett inni opphenget bak, og satt inn hele "brua" med hammerlakk.

Ellers null trøbbel med bolter som var opprusta, overraskende etter å ha sett mange andre slite med samme operasjon.
Vask og testkjøring i morgen :)
Vedlegg
IMG_20250518_105531.jpg
IMG_20250518_105531.jpg (1.09 MiB) Vist 224 ganger
IMG_20250518_120447.jpg
IMG_20250518_120447.jpg (1022.32 kiB) Vist 224 ganger
IMG_20250518_120504.jpg
IMG_20250518_120504.jpg (1.12 MiB) Vist 224 ganger
IMG_20250518_173351.jpg
IMG_20250518_173351.jpg (974.14 kiB) Vist 224 ganger
IMG_20250518_173402.jpg
IMG_20250518_173402.jpg (989.87 kiB) Vist 224 ganger
IMG_20250518_173435.jpg
IMG_20250518_173435.jpg (974.67 kiB) Vist 224 ganger
IMG_20250518_202337.jpg
IMG_20250518_202337.jpg (1.03 MiB) Vist 224 ganger
 #467960  av ArildM
 
Da var vi i gang med Mr2 som daily driver helt frem til høsten er her igjen (Caldinaen henger på liften og gidder ikke å switche om etter vær og vind).

TRD grenrør pluss jdm katalysatoren ble såå gull.
Fint snerr ved oppstart, men mye mindre som ramler og skrangler (var jo tross alt et par-3-4-6-7 opprusta varmeskjold på org eksos). Samt nye lagre på vannpumpa, løpehjul, ny reim osv osv. Så nå lager den alle de rette lydene, og ingen av de feile lydene. Ikke at 1zz motoren har noe spesielt vakker motorlyd, men det er nok så bra som det kan bli, og uten å støye eller drone. Også fått på alle skjoldene under, så det hjalp nok litt på veistøy. Det som er fantastisk på Mk3 er "magic midrange" altså hvor mye den flytter på seg på lave turtall, skal ikke påstå noe v6 sånn sett, men det er nærliggende å sammenlikne i forhold til både 3s og enda mer 4age20v motoren som var dau helt opp til 4-5000rpm.

VELDIG fornøyd nå :D

TRD tårnstagene foran og bak har også gjort ting stivere chassismessig kjenner jeg, mye mindre flex i karosseriet når man svinger. Samtidig er fjæringen myk, og du har greit med "body roll", noe som er helt finfint for en hverdagsbil.

Så er det bare å vente på cab vær som den endelige bonus, når været en gang kommer seg :D
Vedlegg
IMG_20250520_190309.jpg
IMG_20250520_190309.jpg (2.07 MiB) Vist 150 ganger
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14