TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Magnes BlÃ¥ 95 Mr2.

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #468031  av magnesmurf
 
note to self:
Benytt støymåler i henhold til produsentens instruksjoner, utfør en
standstøymåling.
Plasser bilen i testområdet. Plasser mikrofonen slik at denne er på høyde
med eksosutløpet eller 200mm fra bakken, avhengig av hva som er høyest.
Mikrofonen plasseres i en vinkel på 45 grader fra eksosen i den
retningen som gir størst avstand mellom mikrofonen og bilen
Mikrofonen plasseres i en avstand på 500mm fra eksosutløpet.
Med motoren på normal driftstemperatur, kjøres motoren på ¾ av sitt
«maksimal ytelse» turtall. Standstøy avleses og kontrolleres opp mot oppgitt
standstøy.
Merknad 1: Produsentens dreneringshull er tillatt i lyddempere
Merknad 2: Eksosen kan ha flere enderør, opp til 300mm hverandre,
koblet til samme lyddemper. I slike tilfeller må mikrofonen plasseres
slik at den peker mot enderøret som har utløp nærmest kjøretøyets
karosseri, eller som er høyest fra bakken. I alle andre tilfeller må
separate målinger tas for hver utblåsing, den høyeste verdien er test

Merknad 3: Dersom motorens maksimale effektturtall ikke er
tilgjengelig, kan testen utføres ved 2/3 av motorens maksimale
konstruktive turtall

MAx støy etter regelverk 14.2.1 max 100db
 #468033  av magnesmurf
 
KJørt egen test med innhandlet lydmåler.
Usikker på hvor pålitlig den er, men etter et par ganske jevne målinger ligger gjennomsnittlig lydnivå på ca 106,5 db ved 5000rpm.
Så er ikke håp for å benytte tcs potta til godkjenning.

Så da er løsningen enten:
A- Fujitsubo potta, med tcs downpipe.
B- håpe på pairer og OK lydnivå fra wilhelm raceworks sin eksos.
C- Benke med TCS anlegg og papirer på effekten, og lure den gjennom med orginale annlegget jeg bruke på den gule ved ombyggingen.
 #468035  av magnesmurf
 
Svar motatt fra magnaflow europe.
Det eksisterer ikke euro godkjenning for katalysatorene.

Venter på svar angående epa godkjenning.
 #468036  av ArildM
 
Crap, vel krysser fingrene for at du finner en løsning :D :mrgreen:
 #468041  av magnesmurf
 
Nytt svar fra vegvesenet.

De annså sin veiledningsplikt som oppfylt, og nektet derfor å svare på ytterligere spørsmål. :!:

Godt en har seriøse hjelpsomme organer å forholde seg til :lol:
 #468042  av ArildM
 
:lol: What, tenkte de var på bedringens vei :roll:

Så de som skal godkjenne ombygginga, og som du MÅ forholde deg til for at ting skal være etter DERES bok, de vil ikke lengre hjelpe deg? :lol:
 #468046  av Makk
 
Bedre enn min mtp hengervekter, sluttet bare å svare :lol:

Heldigvis har jeg bilde av platen du sendte meg, og jeg vet at vogntogvekt som ble 1000kg pluss ble aldri stemplet før rev 3 bilene.

Med den informasjonen i hånd skal jeg høre med Toyota m en gang jeg gidder 8)
 #468054  av magnesmurf
 
ArildM skrev: ↑11 jun 2025 14:02

Så de som skal godkjenne ombygginga, og som du MÅ forholde deg til for at ting skal være etter DERES bok, de vil ikke lengre hjelpe deg? :lol:
Helt nøyaktig korrekt :lol:
Hadde sendt inn oppfølgingspørsmål vedrørende papirene på eksosen. Det ble visst for mye mas :lol:
Veiledningsplikten Statens vegvesen anser med dette at det er gitt utfyllende veiledning på din henvendelse og at vår veiledningsplikt etter forvaltningsloven er oppfylt. Vi har ikke kapasitet til å gi ytterligere skriftlig veiledning. Ved behov for bistand utover den veiledningen du her har fått kan du benytte deg av interesseorganisasjoner eller andre fagmiljø med kompetanse på området

Dersom det likevel er behov for ytterligere veiledning fra Statens vegvesen, kan du sende en henvendelse på firmapost@vegvesen.no og be om å avtale møte med lokal saksbehandler. Du må oppgi saksnummer og hvilket kjøretøy det gjelder samt hva du ønsker besvart. Det er begrenset kapasitet til slik veiledning og det må forventes lang ventetid
 #468055  av Makk
 
tl;dr :

Vi har ikke peiling på hva dette er, så vi foretrekker å gi deg et bullshitsvar.

Høres ut som en klage right there :lol:
 #468056  av ArildM
 
Jepp. 100%. De vet ikke hva som skal til for å innfri egne krav, og gidder derfor verken å sette seg inn i det selv, eller å hjelpe deg med å få det godkjent på tross av at de ikke vet hva som skal til.

Perfekt "catch 22" der altså :roll:
  • 1
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103
  • 104