TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Magnes BlÃ¥ 95 Mr2.

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #468081  av Makk

Hvorfor må dem ut dog?

Skal du ha i turbolagringer og akslinger i NA nav?

Var ikke engang klar over at det gikk an, trodde hele navet var større :shock:
 #468091  av magnesmurf

Makk skrev: ↑20 jun 2025 22:39 Hvorfor må dem ut dog?

Skal du ha i turbolagringer og akslinger i NA nav?

Var ikke engang klar over at det gikk an, trodde hele navet var større :shock:
For å bruke e355 kassa er det noen spesialbygde akslinger som må på plass.
Så de gamle må ut av navet for å gjøre plass til de nye.
Er andre akslinger til dette oppsettet enn turboakslinger, så du har helt rett i at lager og nav er forskjellige til turbo enn til NA.
Men jeg bruker da akslinger som passer i NA navene og på e355 kassa.
 #468092  av magnesmurf

Og endelig begynner ting å dukke opp her 8)
Fikk handlet fra en troverdig butikk i japan (nengun)
Tok ikke sjansen på butikkene med dårlig score hos trustpilot, selv om prisen var dyrere hos nengun.

Motor er ankommet landet nå.
Og importfolkene er amatører av en annen verden. Overfakturert meg 5000 i toll og avgifter tilknyttet dette foreløbig.
Så spent på om motoren i det hele tatt dukker opp :roll:
Vedlegg
P_20250623_224843.jpg
P_20250623_224843.jpg (411.38 kiB) Vist 87 ganger
 #468093  av ArildM

Klarer drivakslingene kreftene fra motor da? Jeg tenker navene er sikkert greie, men du må vel litt ned i omkrets på drivakslinger, ergo tåler de mindre? Eller er alt så overdimensjonert fra Toyota sitt hold at det ikke er noe problem?

Toll = Tull virker det som, sjeldent/aldri at det går som det skal... :roll:

Nengun er forresten veldig seriøse folk. Men har god erfaring (den ene gangen) jeg bestilte fra RHD-japan også.
Ellers Jesse Streeter er også konge, skaffer alt og sender alt. Men han har jo ingen "butikk" som sådan, bare en som bestiller og kjøper inn hva du måtte trenge.
 #468097  av magnesmurf

ArildM skrev: ↑24 jun 2025 12:23 Klarer drivakslingene kreftene fra motor da? Jeg tenker navene er sikkert greie, men du må vel litt ned i omkrets på drivakslinger, ergo tåler de mindre? Eller er alt så overdimensjonert fra Toyota sitt hold at det ikke er noe problem?

Toll = Tull virker det som, sjeldent/aldri at det går som det skal... :roll:

Nengun er forresten veldig seriøse folk. Men har god erfaring (den ene gangen) jeg bestilte fra RHD-japan også.
Ellers Jesse Streeter er også konge, skaffer alt og sender alt. Men han har jo ingen "butikk" som sådan, bare en som bestiller og kjøper inn hva du måtte trenge.
Var vel noe blackhawk japan greier som kunne sende billigere, men utfra feedback var det bare svindel halvparten av gangene.
Drivakslingene jeg skal bruke er vel litt mindre enn de til turbo, men større enn de til NA.
Er godt utprøvde greier, fra wilhelm raceworks. Han kjører jo løp med 2GR, så tror det holder greit til litt hard gatebruk.
Hvis ikke er det fortsatt mulig å få tak i e153 kasse og akslinger med litt innsats i leting :wink:
 #468098  av ArildM

Tipper det der holder meget bra til ditt bruk :D
Ser ikke for meg at du rivstarter og børner på hvert et gatehjørne du heller lengre :lol:
Og selv der er det vel grep fra dekk som er det svakeste leddet :D
 #468102  av magnesmurf

Da var endelig motoren levert.
Importfirmaet lovet å ordne fortollingen for 800kr, men de skulle til slutt ha 1550kr for å fortolle.
De tabbet seg ut på fortollingen, så den ble ca 3500kr enn den skulle. Men etter mye frem og tilbake ordnet de opp i det til slutt. Og transporten hjem ble også 400kr dyrere enn avtalt.
I tillegg klarte de ikke å levere til avtalt dag :roll:
Selve sjøfrakten fra usa til oslo tok ca 3mnd. Og endte opp med å koste temmelig nøyaktig det samme som om jeg hadde fått motor tilsendt med fly. Det viser hvor sinnsykt dyrt frakt har blitt. Sjøfrakten kostet meg altså over 15000kr.
Pluss kostnaden for embalasjen, men håper det er mulig å få solgt en diger trekasse som det omtrent er plass til å bo i :lol:

Manglet selvfølgelig en del som ble handlet inn og sendt til firmaet som ordnet motoren. Håper de fortsatt har den og kan ettersende den.

Nå gjelder det bare å få ut fingeren for min del, og bruke sommerferie osv fornuftig. Slik at jeg både har tid og råd til å få jekket denne motoren inn i bilen.
Forløbig må jeg få bestilt clutch. Virker som den jeg ønsker er vanskelig å få tak i.

Så får jeg sjekke eksosen og diverse når motoren er i bilen. Har hvertfall mye jobb foran meg.

GLemte å nevne at jeg må ordne litt på girkassa også. Ene fjæra i girvelgeren som skal ordne retur til nøytral er for slapp. Og ny er ikke mulig å oppdrive :?
 #468103  av ArildM

Glad det ikke bare er oss som har sommern fullbooket med jobbing :D
Dog litt forskjellig slags jobb, lykke til uansett :D
 #468109  av magnesmurf

Noen deler hadde større behov for å bytttes...
Vedlegg
P_20250629_154329.jpg
P_20250629_154329.jpg (842.71 kiB) Vist 9 ganger
 #468111  av ArildM

Trådløst motorfeste :D
  • 1
  • 101
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105