TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Magnes BlÃ¥ 95 Mr2.

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #468207  av magnesmurf

ArildM skrev: ↑07 aug 2025 07:25 Ser såå såå bra ut 8)

Må bli rart å kjøre din "OG" MR2 med et nytt hjerte? :D
Du har jo hatt den utrolig lenge med stock 3sge motor, så snakker om en totalforvandling :D
Har ofte savnet litt mer krefter. Spesielt etter jeg fikk den gule. SÃ¥ tror egentlig det bare blir perfekt :mrgreen:
 #468211  av ArildM

Skjønner jeg godt. Har aldri kjørt "stock" SW20 med 3sge, men ser for meg at det er liittegrann lite :)
Lett trimma 3sgte var utrolig morsomt, men der også var det lite bunndrag, så jeg vil tro V6 må være helt perfekt sånn sett :wink:
Ikke for det, å vente på turboen skulle spille opp var helt ok det også :D
 #468212  av Morten Thorén

Må faktisk si at en 3sge uten mods er veldig underholdende, var et punkt hvor jeg hadde både 3sge gen3 og gte gen2 (1.1bar holset turbo) samtidig, og må si, jeg brukte dem like mye. Er noe helt annet å kjøre med, utrolig gøy i svinger, hvor den perfekte downshift og kraftoverføringen inn/ut av svingen plutselig har mye og si. Er selvsagt mye underholdning i en turbo motor, men er noe eget når en må bruke hele rpm skalaen og gire perfekt hver gang, hehe. Kan forklares i mine øyne fra å gå fra en 400cc sykkel til en liter, den ene har du full kontroll over, den andre prøver du egt bare ikke å dø på... :D
 #468213  av magnesmurf

Morten Thorén skrev: ↑08 aug 2025 01:18 Må faktisk si at en 3sge uten mods er veldig underholdende, var et punkt hvor jeg hadde både 3sge gen3 og gte gen2 (1.1bar holset turbo) samtidig, og må si, jeg brukte dem like mye. Er noe helt annet å kjøre med, utrolig gøy i svinger, hvor den perfekte downshift og kraftoverføringen inn/ut av svingen plutselig har mye og si. Er selvsagt mye underholdning i en turbo motor, men er noe eget når en må bruke hele rpm skalaen og gire perfekt hver gang, hehe. Kan forklares i mine øyne fra å gå fra en 400cc sykkel til en liter, den ene har du full kontroll over, den andre prøver du egt bare ikke å dø på... :D
Sammenlignet med turbo er faktisk v6 NA mye mer kontrollerbart. Derfor v6ern er så perfekt i mr2. Den er liksom like kontrollerbar som en 3sge, bare at du har mye mer å gi. Eneste store fordelen 3sge har er at du kan kjøre full pupp hele tiden. HAr kjørt på 2gr og 3s på bane. Når du satser så hardt er 2gr en utfordring, spesielt på trang svingete bane. Rett og slett fordi du sjelden er så lavt i turtallet på bane at hjulspinn er omtrent unungåelig i sving, fordi 350 nm på hjulene ved 2000 rpm :lol: . Men bortsett fra det oppfører 2gr mer som 3sge enn 3sgte.
 #468214  av ArildM

Takk for to veldig gode forklaringer. Ja turboen var farlig, genialt når man skulle kjøre forbi, livsfarlig i svinger :lol:

Og sånn sett så har Mk3 plenty power, du kan kjøre med bånn pedal, mye, uten at det går alt for fort, og du har god kontroll på den hele tiden.
 #468215  av Makk

Det der er morsomt hvor mye det stemmer.

Men egentlig ikke så fryktelig gale på gen 2, det er mye skumlere på gen 3 for den spooler mye mye raskere :D

Heldig og har hatt begge deler, det har gått rundt noen ganger helt uforventet på banekjøring og en har vært for ivrig og det kom litt for mye trykk som resulterer i mer ukontrollert skyv, tl;dr det ER vanskelig å kontrollere hvor mye den faktisk gir på for fløyta roterer opp og gir det ekstra lille pushet som man ikke helt forventet alltid

Og så begynner man å skulle korrigere med gassen, litt oppslipp og litt på igjen, men da er allerede spoolen i gang og responsen kom fortere enn for 5 sekunder siden :lol:
 #468224  av magnesmurf

Lekt meg litt med vekt.
2gr, med girkasse på, uten ledningsnett veier 220kg.
3sge med alt, uten drivaksler, veier ca 228kg.

Tipper at med ledingsnett og nytt innsug på 2gr er vekta omtrent identisk, pluss minus et par kg.

Når drivaksler er ferdig bygget, skal de veies opp mot hverandre. Men alt i alt, tipper jeg på tilnærmet identisk vekt på drivverket 8)

Så kan en begynne med prosjektet med å fjerne vekt fra bilen etterpå :D
 #468225  av ArildM

Det er sykt hvor langt motorteknologi har kommet.
Enda er jo ikke 2GR noen NY motor heller sånn sett da.
Klart støpejern vs alublokk hjelper mye, men er jo dobbel effekt vs en 3sge motor også da :D
Og 2GR har mye potensiale utover det den er levert med originalt, akkurat der sliter du mye skal du NA trimme en 3s motor.
Skal ikke stå på at man ødelegger vektbalansen da :wink:
 #468226  av Makk

Det forbauser meg like mye hver eneste gang jeg ser noen som holder på med plansliping å boring av en 3s blokk som skal bli en rebuilt 3s-ge.

Noe mer bortkastede penger når både flere V6'ere og mye bedre firere som ikke er allverden å sette i faktisk finnes, ja det skal du lete helt opp til Mars for å finne.

I alle fall når jeg leser om at noen har brukt titalls tusen og all den tiden på å overhale en gen 2 3sge motor lol...
 #468227  av ArildM

Thomas (?) sin SW20 med Beams motor som er lett trimma er kul, det er lagt ned mye cash i det, men samtidig respekt av det. Og rett hvis man vil ha bilen "innen sin tid", altså det den kunne ha blitt levert med originalt.

Men ja, det er litt som 20v 4AGE motor i AW11, eller å prøve å lage en Formula Atlantic motor, det er gamle greier, som ikke har veldig mye potensiale, uten at du legger i utrolig mye penger i det. Så ja, det er ikke noe tvil om at V6 fra en Camry kanskje er aller mest "smell for pengene", med både 2AR eller 2GR som veldig gode alternativer de også :wink:

Var derfor jeg solgte min med 3.gen swap, jeg så liten vei å komme igjennom med godkjenning av en 3.gen motor uten kjent opphav (Egon motorimport), og å swappe til V6 Camry var litt fjernt for meg, og 2GR for dyrt. Men desto kulere at dere gjennomfører det og får det godkjent!
 #468228  av Makk

Nå er jo det en BEAMS, og det er jo også veldig mange år siden er det ikke?

Veldig mye flere flotte alternativer finnes nå også :D

Det jeg mener er hvorfor bruker man en eneste krone på de originale 3SGE motorene som kom i disse her, med 150 hester og null tilgjengelige mods utenom RICE så er dem er jo helt patetiske.

BEAMS er det absolutte minimum en burde bruke tid og penger på å swappe i synes jo jeg.
 #468229  av magnesmurf

NÃ¥ legger vel morten lista med 2AR :wink:
Koster ikke stort mer enn å overhale en 3sge, og du får 100hk mer og 100 nm mer, samt at 2AR sparer mye på vekta.

Etter en del lesing og leting på nett har jeg konkludert med at det er ufattelig mange som bygger motor til sw20, og ufattelig få som tar den i motsatt reting og letter bilen i størst mulig grad. Ligger så og si null skikkelig info om letting av de bilene. Men når hux har fått ned vekta på 800 tallet i sw20, må det jo være litt å gå på 8)

Med de få modsene jeg satser på, for å lette men beholde komfort, regner jeg med å kunne havne under 1200kg, med orginale seter. Prioriterer å barbere vekt bak og i midten, da jeg vil beholde kjøreegenskapene.
 #468230  av ArildM

800kg på SW20 er ganske så sykt :shock: Da regner jeg med vi snakker pleksiglass og ganske så nedstrippet for alt av komfort. Men er jo mye grove jerngreier som garantert kan erstattes med lettere saker. Helt klart at SW20 ble bygget samtidig som 90talls Camry, det er overdimensjonert så til de grader 8)

Jeg tror nok jeg hadde kommet til å gå for enten en V6 camry eller 2AR om jeg skulle ha fått noe godkjent i min, begge er "billige" og bør være grei skuring å få godkjent. 2AR hadde vært utrolig morsomt å få inn i Mk3en min, en gang i tiden. Men jeg ser den er voksen selv i SW20 motorrommet, men samtidig har jo flere fått inn 2GR også der så det skal vel gå :lol:

1200kg og fjerne vekta på rette plassene er god ide. Hva snakker vi da? Subframe vet jeg mange på Mk3 som bytter, både pga vekt og pga styrke. Men ellers, bagasjelokk og motorlokk? Sparer vel kanskje litt på å kjøre NA hubber og litt nyere drivakslinger også?
 #468234  av magnesmurf

ArildM skrev: ↑12 aug 2025 07:33
1200kg og fjerne vekta på rette plassene er god ide. Hva snakker vi da? Subframe vet jeg mange på Mk3 som bytter, både pga vekt og pga styrke. Men ellers, bagasjelokk og motorlokk? Sparer vel kanskje litt på å kjøre NA hubber og litt nyere drivakslinger også?
Ikke funnet noen god subframe erstatning på sw20, som fungerer til veibruk.

Sparer litt på modifiserte NA drivakslinger. Kun nav som skiller turbo og NA, så ingen vekt spart på hubber. (men wilhelm lager av alu...)
Sparer også litt på å ikke ha AC, og bruke e355 fremfor e153. I tillegg blir det lettere og større bremser. Carbon motor og bagasjelokk. Lettere felger sparer også en del.
Så kommer fjerning av alt unødvendig dilldall, srs enhet og orginale forsterkere osv. Teppet på bakvegg veier ganske mange kilo, så der kan man gjøre litt. Og bakre crashbar gir også en del vekt som kan kappes vekk. Orginal antenne og bagasjeromsfjær utgjør også en del kilo, samt at det er muligheter med lettere eksos osv. Speil er også relativt tunge, og det finnes noen manuelle carbon alternativer. Og coilovers veier vesentlig mindre enn orginale fjærbein.
Så kan man selvfølgelig lette foran med annet panser og lettvektsbatteri, hvis man vil barbere av enda mer.

Etter det kan man se på lettere seter, men jeg drar den nok ikke så langt.
I tillegg kan man lette mye med å bytte til JDM dører (ikke kræsj beskyttelse), manuelle vinduer, styring uten servo, og bremser uten abs. Og drar man den enda lenger er det carbon dører og skjermer.

Skal fint gå ann å fjerne 100kg av bilen med en del påkost og ofre litt komfort. Ofrer man all komfort, og fjerner lyddemping, dash osv, og går full racecar, er nok 200kg innenfor rekkevidde.
 #468235  av ArildM

Neat. På Mk3 er faktisk Tein Coilovers tyngre enn OEM, så de har nok definitivt lært mye mtp opp til 3.gen. Men så er det jo mer eller mindre "rørramme" både foran og bak ettersom det ikke er gulv foran i frunk, og hele bakparten er åpen uten bagasjerommet bak.

Stemmer godt med teppet forresten, husker det var svintungt :lol: MÃ¥ vel finnes noe bedre og lettere alternativ.
Har brukt mye ala disse alternativene i mine biler:
https://www.aliexpress.com/item/1005007987553894.html
https://www.aliexpress.com/item/1005004625146663.html
https://www.aliexpress.com/item/1005007038915276.html
Fungerer veldig bra imho, og veier null niks.

Tyngre butylbaserte plater (ala dynamat) er kun vibrasjonsempende, og trenger ikke bruke mye av det i det hele tatt. De som legger 50kg butyl i bilen sin (been there done that i min første AW11) legger til utrolig mye vekt for veldig liten gevinst. Er vel noe butylaktig-demping i gulv originalt som sikkert er sprøtt og tørt og kan fjernes, men spørs om det blir mye jobb for lite gevinst.

Jeg ville kanskje holdt det innafor komfort, men letta, full "racecar" blir vel litt kjipt?
  • 1
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110