TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Magnes BlÃ¥ 95 Mr2.

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #468382  av magnesmurf

Veid litt mer deler.
Eksos til 2gr blir tilnærmet identisk i vekt som orginal 3sge.
Drivaksler til e355 er tilnærmet identiske i vekt som til s54.

Tipper at jeg ender opp tilnærmet identisk med 3s motor på 1260kg, før jeg begynner prosjektet med å lette bilen.
 #468401  av magnesmurf

Begynner å dra seg til nå.
Traversen er på plass og alle 4 motorfester i. Ledingsnettet er også montert, men ikke trukket inn i kabinen.
Ting tar tid når det er langt flere custom deler. I tillegg kjemper bilen mot på omtrent hvert eneste skritt, i motsetning til den gule hvor swappet var ekstremt enkelt og alt gikk tilnærmet som smurt.
 #468402  av ArildM

Utrolig hvor mye forskjell det er på tilsynelatende like jobber.
Er ikke rart at enkelte tilegner bilene våre litt sjel?

Blir desto bedre når den aksepterer sitt nye hjerte og det slår for første gang i din bil :mrgreen:
 #468429  av magnesmurf

Litt mer på plass.
Fujitsubo Legalis eksospotte på, har kappet og punktet sammen 90% av eksosen. Y pipe fra TCS på plass.
Selvfølgelig kan ikke de rørehuene prpdusere to identiske deler, så den første lønsingen jeg hadde på eksos som skulle passe nesten perfekt måtte skrotes, og ting lages litt mer custom.
For å få på siste motorfeste uten at det sto i helvetes spenn, måtte jeg shimse ut braketten til festet på girkassa i topp. Ikke helt ideelt, men det fungerer.
Ordnet også ekstra skiver som skal holde travers enda bedre på plass. Det er litt slakk i hullene til den fra fabrikken.
 #468462  av magnesmurf

Mener jeg har nevnt at bilen sloss hvert minste skrtt på veien..

Fikk sveiset sammen eksos overgang. Det krevde bare to svieseapparater, og en tur for å handle deler slik at det ene i det minste fungerte til slutt. :roll:

Og bakstilling er på plass på ene siden.
Den andre siden bestemte seg for å være full av faen, så bærekula passer plutselig ikke lenger skikkelig, slik at bolten som skal holde bærkule til nav ikke lot seg entre rett. Og vipps så var gjengene i spindelen strippet. Og det er helevte å få tak i gjengetapp i 12x1,5. Men fikk bestilt opp til slutt.

Og det er ikke bare å bytte nav heller, siden abs sensor er umulig å få løs og ny er ikke å oppdrive :evil:
 #468464  av magnesmurf

Makk skrev: ↑12 okt 2025 23:58 https://mr2oc.co.uk/know-your-2/mk2/mk2 ... ensor.html

Hva med denne løsningen i aller verste fall?

Er bare glad jeg har rev 1 chassis uten noe slags funky nymotens greier sliknsom abs :lol:
Har hørt noen rykter om at lexus sensorene også er ute av produksjon :roll:
 #468466  av ArildM

ABS sensorne er ikke akkurat ekstrem rakkettforskning, så veldig rart om ikke noe annet fra Toyota passer.
IS200 er jo sånn sett ikke heeelt ny den heller da :lol: Så ikke rart om det også der begynner å bli knapt om delene.

Verdt å sjekke amayama, ettermarket, rockauto osv for IS200 sensorer da.
 #468470  av magnesmurf

Makk skrev: ↑14 okt 2025 15:49 Her er en annen som har funnet en løsning med en mer moderne sensor for bakre abs følere

https://www.mr2oc.com/threads/alternate ... rs.685369/
Den var ikke dum. Der er det nok sjanse for at det lar seg ordnes, hvis hullet ikke vil la seg gjenges opp igjen.
 #468475  av magnesmurf

På listen over ting som egentlig ikke skal være mulig...

Fikk gjenget opp hullet i spindel, og sjekket at skruene entret enkelt. Men når det skulle sammen var det ikke snakk om å få entret skruene. Både spindel og bærekule var det som satt på bilen tidligere.
SÃ¥ det er ingenting som skulle tilsi at dette ikke lenger passer.
Etter mye banning og herjing endte det opp med at spindel gikk til helvete ved at den delte seg. Kanbare spekulere i årsaken. Men troligvis har spindel blitt deformert eller skadet når lageret ble byttet i presse. Alternativt er bilen besatt :?
Vedlegg
P_20251015_221653.jpg
P_20251015_221653.jpg (260.22 kiB) Vist 132 ganger
 #468477  av ArildM

Yaikes :roll:
Universet som sier at det holder med en 2GR bil? :lol:

Håper du får orden på ting, og mindre trøbbel utover :wink:
 #468479  av Makk

Det der fikk jeg til også på GT4'n når jeg bytta et hjullager, en av de fremre spindlene ble skeiv.

Men det gikk fint å rette den tilbake heldigvis, så ja det med hjullagring er noe faens drit :)
 #468497  av magnesmurf

Ny (brukt) spindel mottatt.
Lager bestilt.
Prøve å få til å bytte over nav og løsne restene av et ihjelrustet bremskjold etterhvert.

Sår fremover i små skritt på bilen.
Innsuget er på (etter å ha køddet med 12kant torx i tommer) som ble byttet ut med normale 6kant hoder. Hvorfor kan ikke usa folka bruke millimeter? :lol: Mye styr for å finne UNC skruer i norge.

Throttle body fra 3uz v8 på plass.

Ledingsnett klart til å trekkes inn i kabinen (jævla køddent på 2 søyler, siden setet ikke kan tas ut. Hvertfall ikke før understell og hjul er på bil, så den kan trilles.
  • 1
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111