TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Magnesmurf sin garasje (mr2er, corolla verso og camry)

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #468524  av magnesmurf
 
Usikker enda på hva det blir.
Vil ha 4x4 om vinteren. Rett og slett fordi jeg kjører mye på kveld/natt når det er dårlig brøytet. Og siste kneika opp til huset er seig når det er blankis.

Aner ikke hva jeg ender opp med. Men corolla 4x4 hadde ikke vært dumt. Dog sjeldene i nyere e10/e11 serie.
Har jo relativt god erfaring med subaru her i gården også. Så hadde får se hva som dukker opp rett og slett.

Det idelle hadde vært en subaru forrester som ikke rustet, hadde impreza sti drivverk og en 2gr toyota motor :lol:
 #468525  av ArildM
 
Caldina! Toyota drivverk, Subaru fremkommelighet, og enormt bagasjerom man får plass til en 65" :wink:
312044820_10167063585625145_2134009214769091531_n.jpg
312044820_10167063585625145_2134009214769091531_n.jpg (471.85 kiB) Vist 122 ganger
N-spec utgave så har du Torsen diff bak.
Kan jo gå for en tidlig utgave, da er det samme chassis som Avensis i Norge, og du får de med manuell også :D

Neida, er jo lite Toyotaer som ikke er suv, når man skal ha noe med 4x4. Corolla med 4afe og 4x4 høres ikke så veeldig mye mer morsomt ut enn det du har :lol:

Har en 80års gammel kunde som kjører en eller annen Subaru stasjonsvogn, den er om mulig enda større innvendig enn Caldinaen, og har gått 280k uten trøbbel i følge han :D

Impreza er jo kult, men de ruster vel godt, og problemet er vel å finne noe som ikke er i ferd med å blåse topp-pakning etter å ha blitt herja med i de siste 20-30 årene. Så har du vel hele regla med WRX som har dårligere drivverk, 6trinnskassa som er bunnsolid på topputgavene, men x antall gang dyrere.

Livet er uansett for kort til å kjøre kjedelige biler, om vinteren også :wink:
 #468527  av ArildM
 
75" neste gang? :mrgreen:
Da snakker du sånn Volvo 740 stasjonsvogn bagasjerom, aka legendarisk stort :lol:

Outback var det han karen jeg snakka om har:
https://www.finn.no/mobility/item/432449417
Bilde

Må jo være kupp-pris med 60k for noe slikt?
Bilde
Overraskende fin inni :)
 #468529  av magnesmurf
 
Nå kjører jo kjerringa forrester. Og de er faktisk overraskende bra om vinteren, både mtp fremkommelighet og underholdinings faktor.
Outbacken blir litt stor for meg. Men ellers er det samme gata som forrester.
Imprezaen er jo passe størrelse. Men da blir den en standard av nyere modell. Ikke noe wrx eller STi.
Det som er fint med de fleste subaruer med "vanlig" motor er at de deler samme bakdiff. Og der finnes et tonn med muligheter for sperrediffer. BÃ¥de orginalt og ettermarked.

Så bakdelene med suabruene er at de ruster (alle sammen) og at en del av de er utsatt for dårlige motorer med blandt annet topppakningsproblemer, Ergo hadde toyota vært bedre.
Btw 4x4 corolla har ikke 4afe. Den har 1,8. Usikker på motorkode.
 #468532  av Kristian
 
Jeg har Forester som bruksbil, 2012-modell med diesel av alle ting. Er veldig fornøyd med den, og de er ganske lavt priset og i mangfold.
Jeg flyttet til et sted hvor vi selv måtte holde flere hundre meter vei på vinteren og med seriøst bratt (19% stigning!) 70-meter bakke opp med en fin 90-grader i bunn som gjør at det er umulig å ta sats opp. Erfarte fort at Lexus RXen som jeg var så glad i måtte selges. Det fikk være med 3,3 liter V6 men firehjulstrekk med en slapp elmotor bak var ubrukelig for annet enn akselerasjon på flatmark. Så da ble det Subaru Forester. Må si jeg har blitt ganske glad i den bilen etter hvert. Den er ikke spennende, men veldig praktisk og virkelig til å stole på. Rundet nylig 200.000km uten store kostnader. Har kjørt opp nevnte bakke med 15cm snøfall uten problemer, og det betyr jo i praksis en start fra nærmest stillestående i bunn.

Så, jeg er ganske fornøyd med hva bilen får til, men det skal nevnes at det er begrensninger her. Firehjulstrekk på Forester er på sett og vis oppskrytt. Om jeg forstår rett er det limited slip mellom front og bakaksel, men det er åpen på hver aksel. Så sist vinter stod jeg med fullastet henger i en ganske kort men bratt grusbakke opp fra huset og det ble stans fordi ene forhjulet kom på et felt hvor langvarig nedbør hadde medført blank is. Ikke sjans at jeg fikk nok krefter til de andre hjulene. Det løste seg med nytt forsøk og annen plassering. Men uansett, jeg kunne ha tenkt meg torsen-diffen fra min tidligere Celica st185 i det øyeblikket.
Per nå er planen at den subaruen skal bli i mitt eie til den dør.
 #468533  av ArildM
 
Enig i at Toyota uten mellomaksling (aka de med liten elektromotor bak) er stort sett udugelig. Har sett utrolig mange tester og videoer av Toyota Rav/Prius og div Lexuser som har løsningen. Det er genialt for forbruk og enkelhet, men ellers såvidt bedre enn en ren fremhjulstrekker i bakkene. Mulig det er bedre på plugin rav4 som har litt kraftigere el-motorer? Men ellers håpløst. Så da er du vel fast på Toyota sånn opp til Rav4 2006-2013 ish? Vår har i alle fall fortsatt mellomaksling og drift på bakhjula. Dog med samme som forester, mulighet for sperre mellom for og bakaksling, men ingen sperre hverken foran eller bak. Caldinaen har Torsendiff bak, eneste som stopper den er dårlig klaring under :D

Mulig ryktet til dieselboxer er ufortjent dårlig? Var vel de første modellene som var verst, men mulig de fikk litt dreis på det, før diesel plutselig skulle dø ut.

Med Toyota som bra aksjoner i Subaru kan man vel ikke si annet enn at det er veldig innafor :wink:
Er vel stort sett plug and play alt av Subaru, så man kaaan jo kjøpe en krasjet STI og sette alt inn i en Forester, så har man en VELDIG morsom vinterdaily :mrgreen: Men du har kanskje nok påkost med de prosjektene du allerede har :) Som nevnt ovenfor er det jo bare å sette inn en sperrediff fra Impreza eller noe annet i bakakslingen på både forester og outback? Så bør jo de aller fleste vinterbehov være dekket.
 #468534  av magnesmurf
 
Kristian skrev: ↑07 nov 2025 16:46 Jeg har Forester som bruksbil, 2012-modell med diesel av alle ting. Er veldig fornøyd med den, og de er ganske lavt priset og i mangfold.
Jeg flyttet til et sted hvor vi selv måtte holde flere hundre meter vei på vinteren og med seriøst bratt (19% stigning!) 70-meter bakke opp med en fin 90-grader i bunn som gjør at det er umulig å ta sats opp. Erfarte fort at Lexus RXen som jeg var så glad i måtte selges. Det fikk være med 3,3 liter V6 men firehjulstrekk med en slapp elmotor bak var ubrukelig for annet enn akselerasjon på flatmark. Så da ble det Subaru Forester. Må si jeg har blitt ganske glad i den bilen etter hvert. Den er ikke spennende, men veldig praktisk og virkelig til å stole på. Rundet nylig 200.000km uten store kostnader. Har kjørt opp nevnte bakke med 15cm snøfall uten problemer, og det betyr jo i praksis en start fra nærmest stillestående i bunn.

Så, jeg er ganske fornøyd med hva bilen får til, men det skal nevnes at det er begrensninger her. Firehjulstrekk på Forester er på sett og vis oppskrytt. Om jeg forstår rett er det limited slip mellom front og bakaksel, men det er åpen på hver aksel. Så sist vinter stod jeg med fullastet henger i en ganske kort men bratt grusbakke opp fra huset og det ble stans fordi ene forhjulet kom på et felt hvor langvarig nedbør hadde medført blank is. Ikke sjans at jeg fikk nok krefter til de andre hjulene. Det løste seg med nytt forsøk og annen plassering. Men uansett, jeg kunne ha tenkt meg torsen-diffen fra min tidligere Celica st185 i det øyeblikket.
Per nå er planen at den subaruen skal bli i mitt eie til den dør.
Subaruene (de enklere) har fast split mellom foran og bak på manuell, mens automat har forskjellig split alt etter gir. CVT har fast split igjen. Og de skikkelige suaburene med dccd har justerbar split.
Men ja, det mangler sperre/brems i diffene på mange. I usa er det standard med viskose diffbrems bak på forrester. Så hvorfor det ikke tilbys her aner jeg ikke. Men som nevnt, mulig å kjøpe og montere i alle de vanlige subaruene med r160 bakdiff, noe både impreza, forrester og outback har. Og du får både torsen, lamell og visko differ på ettermarked. Så forrester kan ble en temmelig habil offroader den også.
Vi er glad i forresteren til fruen. SÃ¥ ikke umulig at det blir noe liknende her.
Etter å ha eid eldre STi, med dccd og sperre differ (mekanisk lamell, ikke viskose) kan jeg hvertfall skrive under på at ingenting stopper noe slikt. Hverken skøytebane på veien eller 1 meter snø på skogstier :lol:
Så ja, kunne godt tenkt med drivverk fra en STi i en forrester. Men motoren i de bilene er det litt mikk med, så ville helst hatt noe mer pålitelig akkurat der.
 #468535  av magnesmurf
 
Har for øvrig måttet bytte bakbremser på corollaen. FOrdi håndbrekket var ødelagt.
Alle 4 bolter til caliper/klossholder var runde og rustne som faen.
Ikke plass til vinkelsliper. Så har plagdes som faen. Tok 4-5 timer med baufil og banning for å kappe boltene på en side :roll:
Andre siden blir levert verksted hvis ikke spesialpiper, som må anskaffes, biter på de boltene.
 #468536  av ArildM
 
https://www.aliexpress.com/item/1005007142522744.html

Hvis du ikke har et slikt sett i skuffen, kjøp det!
Du kan i nøden bruke det på slagtrekker med vinkel på.

Sammen med:
https://www.aliexpress.com/item/1005008908839943.html
(jula og biltema har noen varianter de også som ligner den jeg har)

Så er det jaggu ikke mye du burde stå fast med.
 #468552  av magnesmurf
 
ArildM skrev: ↑10 nov 2025 08:58 https://www.aliexpress.com/item/1005007142522744.html

Hvis du ikke har et slikt sett i skuffen, kjøp det!
Du kan i nøden bruke det på slagtrekker med vinkel på.

Sammen med:
https://www.aliexpress.com/item/1005008908839943.html
(jula og biltema har noen varianter de også som ligner den jeg har)

Så er det jaggu ikke mye du burde stå fast med.
Fikk handlet slike spesialpiper på biltema. I kombinasjon med godt med varme så løsnet boltene på andre siden.
Så etter en del banning over den bedritne patenten på innfesting av brekksko, har jeg endelig fungerend brekk og bremser igjen.
Bremsebånd hadde løsnet fra brekksko, så heldigvis hadde ikke dette låst hjulene. Bare laget ulyder og gjort at brekket var uvirksomt.
 #468554  av ArildM
 
Best å være selvhjelpen! :D De pipene der er geniale når man står i nøden og trenger de.

Dobbelpatenten med både bremsesko/trommelbrems og skivebrems er noe ræl når man skal gjøre noe med det.
Belegget hadde sluppet på caldinaen på ene siden, brøt det bare av, så kjører uten brekk frem til eu kontrollen til våren :lol: På Caldinaen beit det kun når bilen skulle rygge, hjulet sto også helt fast når jeg skulle snurre det bakover. Good times.

Kjekt når det funker, men må si patenten de har med elektrisk brekk, evt den som mr2n har med wire og en hendel på kalipteret funker mye bedre.
 #468561  av magnesmurf
 
Ja. Brekk på caliper fungerer mye bedre.
PÅ corollaen, og lexusen, sitter jo brekksko med noe fjær og skål grier på noen tynne pinner. Og dette må roteres på plass når man bytter sko. I tillegg på corollaen, hadde brekkskoen en ekstra arm som skulle tres på en vaier med fjær utapå. Fungerer sikkert med spesialverktøy og gikk når man er to.
Men alene er det en jævla drittpatent å montere, for å si det pent :lol:
 #468563  av ArildM
 
Usj ja nå fikk jeg flashback til noen intense øyeblikk med bannskap for å få på de forbanna pinnene. Må liksom klemme de inn med ei hand på baksiden, holde ned fjæra med neste hånd og vri om splinten med ei tang som du holder med tredje hånda :lol:
 #468568  av magnesmurf
 
Da vet du hva jeg prater om. På corollaen satt den ene pinnen bak hodet til caliper i tillegg. De hadde vært smarte nok til å ordne et hull i den, for å få på plass pinne, men det betyr at du må bruke en dor for å holde på plass pinnen. Gjennom det ekstra hullet. For du kommer ikke til med fingrene :lol:
  • 1
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36