TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Alternativ motor til MR2 Mk1

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #46621  av Andy
 
Er mulig dette har vært tatt opp tidligere, men jeg har søkt i forumet og ikke funnet noe.

Pga. at det er så godt som umulig å finne en bra 4AGE motor til salgs, vurderer jeg å slippe noe annet oppi Mr2`n.

Er det noen som har et forslag til hva som kan passe greit?

 #46622  av bose
 
Amund har vel noen gode forslag? :D tror 3SGTE er litt "farlig" da ;)

 #46701  av angrykid
 
du har jo muligheter for å høre med http://www.motorimport.dk om dem har en 4a-gze motor (kompressormata) hvis ikke, så funker det, med litt ombygging, å slippe nedi en s3ge (gte) motor. :) men da burde du ha peil på hva du gjør. :)

 #46708  av Amund
 
angrykid skrev:du har jo muligheter for å høre med http://www.motorimport.dk om dem har en 4a-gze motor (kompressormata) hvis ikke, så funker det, med litt ombygging, å slippe nedi en s3ge (gte) motor. :) men da burde du ha peil på hva du gjør. :)
dersom du vurderer 3sgte, bør du gjøre gode undersøkelser først. få priser, og sjekke budsjettet, (det blir garantert budsjett sprekk!!!!!) 3sgte er nok det verste du får nedi, men krever mye tid, og en god del kunnskaper.. (bare å spørre... begynner å få taket på det... :roll: ) Ser egentlig ikke på en 3sge som et alternativ, de det er like mye arbeid som en 3sgte... :roll:

4agze er det "enkle" alternativet, stort sett plug and play. Eller så har du 4age 20v, den funker jo greit også, men da må du ha girkasse fre en -87+, ellers så passer ikke starteren. helt grei motor om du ikke skal ha det verste, og om du liker N/A på turtall!


MVH
Amund
MK1.5

 #46797  av Andy
 
Ok, takker for forslag.
Trenger ikke bli noe olja lyn av bilen, planen er å skaffe en motor som detter greit i festene uten for mye jobb.

 #46834  av CelicaTurbo
 
Da er det nok bare en ny 4AGE som er det enkle, mulig motorimport.dk har disse ganske billig.. om du vil ha et lite men trolig enkelt prosjekt så er 4AGZE et godt alternativ som gir mer spark i ryggen :)

 #46836  av spkstrp
 
kjøpte ok motor i sverige. kosta meg 5000 inkl frakt til nord sverige. Så henta jeg den med varebil selv og molla over grensa i full fart med rullegardinene trukket godt ned ;) :D

EDit: fant masse corolla gti 4ager på svenske søkemotorer .-. husker ikke adressen men sikkert lett å finne...

 #46852  av Andy
 
:D Hehe. "Molla" over grensa med en 4AGE for ikke så lenge siden selv, men da jeg blid og fornøyd hadde satt maskineriet på plass viste det seg å være litt av et treskeverk.. B.l.a. sank turtallet betydelig når man dro ut peilepinnen til olja. :roll: :!: Har tittet endel etter en ny på svenske søkemotorer, men ikke funnet noen. Men er vel bare å lete mer, da..

 #46867  av spkstrp
 
ja er selvfølgelig en viss risk forbundet med dette. Selger hadde prøvekjørt motoren og tatt kompresjon på den før de demonterte den. Men det kan jo selvfølgelig bare være noe de sier ;)
kakkler litt i et par minutter når den er kald, men det mener jeg den gamle motoren gjorde også og er vell normalt...

Peiler du olje mens motoren går :?:

 #46870  av Andy
 
Ja, kan komme borti mye rart. :? Heldigvis var de jeg handlet motoren av greie å ha med å gjøre, så jeg kunne sende tilbake motoren og få refundert pengene.

Peiler ikke olje når motoren går, nei. Denne motoren var generellt utrivelig å ha med å gjøre, så det å nappe ut peilepinnen var bare noe jeg gjorde i forbindelse med litt feilsøking.

Må ha surret grymt mye forige gang, lette litt mer på svenske sider nå og fant etpar 4AGE. 8)

 #46912  av spkstrp
 
hehe.. hva er det et symptom på da? kanskje jeg skulle prøve å ta ut peilepinnen mens den går selv? :lol:

 #47013  av Andy
 
Er det trykk i bunnpanna kan det tyde på at stempelfjører, stempel eller sylinder er slitt. Trykket som dannes ved toppen blir da klemt ned langs sylinderveggene og slipper forbi stempelfjørnene og ned i bunnpanna. En motor kan gå veldig lenge alikevel, men siden det er ikke beregnet å være noe trykk der vil etterhvert bla. pakningen mellom bunnpanna og blokka bli klemt ut og medføre olje-lekasje. + at man selvfølgelig også mister kompresjon. Ikke spesiellt ønsket, mao. :roll:

 #47015  av spkstrp
 
oooch.. nesten som jeg foretrekker å leve i uvitende :shock:

 #47030  av Andy
 
Jepp! Hvis motoren starter å går, så ligg unna peilepinnen...! :D