TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Sunny GTI-R ELLER MR2 MK2 TURBO ?? TRIMMING...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#47144  av CelicaTurbo

en annen tråd som ble startet ved en feil med emne som egentlig tilhører denne tråden er slettet, følgende er innlegg fra tråden som ble slettet med unntak av maxmuscle sin som er gjengitt ovenfor :)
hmsilset skrev:Du skal være bra svær om setene skal bli ubehagelige.
Jeg var 115 kg og ganske busete da jeg hadde den forrige
mr2 min,og det gikk bra.Menn skinnsetene kan gnage litt tror jeg :?

#47145  av CelicaTurbo

om du ikke liker vippelyktene så bruk tåkelysene istedet :)

Ellers, 94+ MR2 Turbo med rattet på korrekt side er omtrent umulig å oppdrive, men det er flere som bytter til 94+ motor i sine GTi'er og Turboer (importert motor fra Japan). Denne motoren er mer solid og kan gi over 300hk med kun økt trykk og eksos om motoren ellers er i god stand. Det er noen tekniske forskjeller i motoren som gjør den litt friskere på turtall og litt mer solid, men ingen revolusjon. Du kan fint hente ut 300hk på en trygg måte av motoren som står i de tidlige 90-modellene også, men det trengs litt mer jobb :)

Ellers:

- Kjøp eksos og boostcontroller før du bytter turbo, bytt gjerne intercooler også om du vil sikre motoren litt bedre. En dumpventil er ikke nødvendig for annet enn tøff lyd, og kan faktisk føre til at du taper effekt om den lekker trykk, og kan føre til dårlig tomgang eller nøling ved girskift om den er feil innstillt.

- Hvite instrumentskiver er ikke standard på MR2.

- og du passer nok helt fint i setet, men finn noen som selger en GTi i ca området hvor du bor og be om å få sitte på en tur, eller prøve bilen om det er en forhandler som selger den :)
 #47149  av jan-erik

hovik skrev:
maxmuscle skrev:Hvor store felger/dekk får man på en mr2 turbo, uten å utvide skjermene. Går det eks med 17" og 245 i bredde ?
245/35/17 går uten modifiksjoner bak. ( Mr2turbo fikk på 245/35/18 uten prob ? )

Forran er det værre, men går du for 215/40 forran blir det lik rulle dim :)
Han måtte vel valse hjulbuer bak, i tillegg ble felgene spesialbestilt med eksakt impress som skulle til for å få det til å passe. Innpress er nok det som er viktig å få korrekt for og få ting til å passe.

#47157  av Master

har 235/40-17 bak på min og det er enda masse plass :)
 #47175  av chris

jan-erik skrev:Han måtte vel valse hjulbuer bak, i tillegg ble felgene spesialbestilt med eksakt impress som skulle til for å få det til å passe. Innpress er nok det som er viktig å få korrekt for og få ting til å passe.
joa, men han har 18" også da.. og ikke akkurat originalt hjuloppheng ;)

245 på 17" er null prob.

#47176  av chris

CelicaTurbo skrev:Denne motoren er mer solid og kan gi over 300hk med kun økt trykk og eksos om motoren ellers er i god stand.
Morten fikk vel 273 hk på hjula, eller hva det var, med original GTI-eksos, var ikke så mye han hadde gjort i hvert fall.
 #47180  av maxmuscle

Er det kanskje lurt å kjøpe en mr2 turbo, og så bytte motoren med en 94++ motor ? eller blir dette veldig dyrt ? Hvor mye er det for en ny motor?

Hva med å kjøpe en 3 94++ fra Japan ? og så bygge den om til venstre ratt ? så jo en på autodb som var fra japen, men ble bygget om til venstre ratt ved salg. Er dette veldig dyrt ?

Eller vil en vanlig turbomotor i mr2 klare de 300- 350 hk ? uten å bli slitt alt for mye ? å uten at det blir alt for dyrt.

#47188  av Morten

chris skrev:
CelicaTurbo skrev:Denne motoren er mer solid og kan gi over 300hk med kun økt trykk og eksos om motoren ellers er i god stand.
Morten fikk vel 273 hk på hjula, eller hva det var, med original GTI-eksos, var ikke så mye han hadde gjort i hvert fall.
Det var med orginal Turbo-eksos, ikke GTi eksos. :wink:

Edit: Hvis du ikke er glad i å skru selv bør du kjøpe en orginal Turbo, ikke begynne med motorbytter. Det vil du spare mye tid og penger på. Selv en orginal turbo går meget godt, så min anbefaling er å kjøpe en i god stand og starte med friere eksos (DP og cat-back), luftfilter og boost-kontroller (husk å sette inn en nøyaktig turbotrykksmåler før du begynner å tukle med denne!!!!). Du vil også trenge en fuelcut-defender når du skrur opp trykket.

Edit nr.2: Dumpventil er forresten ikke anbefalt på biler med luftmengdemåler! :wink: Den orginale funker veldig bra, det eneste som ikke er der er lyden siden den resirkulerer istedet for å dumpe trykket til friluft.

Lykke til med kjøpet uansett hva du velger!

#47242  av chris

Morten skrev:
ah, okay. er det stor forskjell på turboeksos og gti-eksos? originalt altså.

#47253  av CelicaTurbo

max: å bytte motor til nyere versjon for å oppnå det du ønsker lettere(300hk) har ingenting for seg, det er desidert enklest å heller modifisere standardmotoren i en 90-91-modell til å klare det samme :)

#47262  av Morten

chris skrev:
Morten skrev:
ah, okay. er det stor forskjell på turboeksos og gti-eksos? originalt altså.
Ja, det er litt forskjell på de. Selv om de ser ganske like ut er turboeksosen større (2,5"?)
 #47291  av maxmuscle

Er det mye å tjene på å importere mr2 turbo ? Må ha et firma til å gjøre det.

Hvis jeg importerer en mr2 turbo 94++ modell, er det dyrt å bygge bilen om til venstre ratt ? På http://www.need4speed.no så jeg en som ble bygget om ved salg, dette kan ikke være så dyrt ?

Blir det skikkelig foresten ?

#47299  av memo

du får forresten kjøpt en slik control-switch sak som styrer hvor mye lyktene åpner seg..

deretter kjøper du lykt-innsatser som passer.. blir bra :)

#47311  av CelicaTurbo

jeg aner ikke hva det vil koste å bygge om rattet, men skal det gjøres skikkelig så vil det nok koste en del.. bl.a. trenger du jo nytt hele dashbordet og en del av ledningsnettet må nok endres.. De bilene hvor man normalt gjør slikt er biler som kun eksisterer med høyreratt, slik som Skyline GTR. Selv ville jeg ikke valgt en slik løsning pga at det er bare et lass med potensielle problemer, om det er viktig for deg med 94+ motoren så hadde jeg heller kjøpt en slik brukt og byttet inn i en 90-91-modell, og deretter solgt gamlemotoren igjen.. Totalt blir det mye billigere :)
 #47318  av funkes

maxmuscle skrev: Har vudert s13 og s14a, men syns bilene er for store. liker små biler som går FORT mr2, gti-r, 323 GTR...
s14a veier jo ca det samme som resten av de bilene der da, 1265kg og er ikke spesiell stor.
Tregere er den heller ikke ;)

Sunny GTI-R synes jeg er en meget tøff bil, men utseende på mr2 turbo er nok en del hakk fetere ja, spør du meg.
Kassen på gti-r tåler da 300hk enkelt, men clutchen på alt som heter Nissan er en vits.
Sånn generelt begynner jo begge bilene å bli forsåvidt gamle, og er ikke akkurat dusinvare så du burde nok se litt på begge bilene og kjøpe den som er i best stand og minst rævkjørt.

Som helårsbil ville jeg hatt gti-r'en pga 4wd'en.