TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Har byttet klosser og skiver pÃ¥ hele bilen :)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #47411  av MR_T

Har nå endelig fått byttet ut alle de rustene skivene og slitte klosser 8).
Kjøpte Brembo skiver bak før jeg fant ut at det var like "billig" med org. toyota så det ble org forran. (koster ca 600,- stk). Det som er litt drøyt er prisen på klossene, kosta jo 600!!! pr. sett.

Fant en kritisk feil med den ene caliper'n hvor de gummiforingene som gjør at man kan bytte den inn og ut var helt fastlåst, endel 5-56 og ganske mye dytting/trøkking så fikset det seg.

De nye fine bremsene måtte jo testes etterpå, fra 100 til 0 brukte veldig kort bremselengde 5-10m kanskje? Så nå er det fritt frem for gamle damer å hoppe ut i veien :roll:

SPM: Hvordan kan jeg hindre at de begynner å ruste igjen? noe lurt å male kanten på skivene?

TIPS: hehe prøv bremsene endel ganger før ut engang rygger :) dette kunne jo gått ordntlig gæent :wink:
Vedlegg
Gamle skiven forran, GANSKE j....
Gamle skiven forran, GANSKE j....
DSCF0014 (Medium).JPG (100.63 kiB) Vist 1879 ganger
Åååå flott med alt som er blankt :)
Åååå flott med alt som er blankt :)
ny skive (Medium).JPG (66.99 kiB) Vist 1879 ganger
"Litt" forskjell?
"Litt" forskjell?
begge (Medium).JPG (67.33 kiB) Vist 1879 ganger
utrolig slitt den ene. pga en feil m/ caliper'n
utrolig slitt den ene. pga en feil m/ caliper'n
klosser (Medium).JPG (68.47 kiB) Vist 1879 ganger

#47414  av Kjelliken

:shock: 5 til 10 meter den er vel litt i det drygaste laget..
går nok mer enn det er jeg rimelig sikker på.... :roll:

#47415  av MR_T

Kjelliken skrev::shock: 5 til 10 meter den er vel litt i det drygaste laget..
går nok mer enn det er jeg rimelig sikker på.... :roll:
Ja er vel sant det, mente egentlig bare å si at den bremset VELDIG mye bedre enn før, jeg gikk ikke ut av bilen å målte

#47424  av CelicaTurbo

Den gamle skiven der så jo ut som et sant helvete :)

#47436  av funkes

Celica ST202 2,0GT har 100-0 oppført til 43,4meter, så de bremsene der var et kupp vil jeg si :)

#47551  av Kjelliken

:D ja den er god at vi er enig he he... men jeg kan jo se forkjellen på de to skivene og da er det ikke rart at du vil merke forkjell... :wink:

#47584  av MR_T

Kjelliken skrev::D ja den er god at vi er enig he he... men jeg kan jo se forkjellen på de to skivene og da er det ikke rart at du vil merke forkjell... :wink:
hehe, ikke sant, men noen som har tips om hvordan jeg kan holde de nye skivene rustfrie?

T.R

#47703  av Kjelliken

:D smør dem inn med vaselin og ulje og la være og kjøre den så lenge som du orker å la den stå..
Så lenge dem har et slikt fett belegg så ruster dem ikke..
Men fra spøk til alvor NEI ingen gode brukanes forslag. bare ikke gjør det som står ovenfor for da virker ikke bremsene dine i det heletatt....

Men bruker du bilen masse så skal ikke det være noe problem.. skal du stoppe rusten der hvor de ikke slites kan du male dem med hammerite maling man bare der hvor det ikke slites av bremseklossene.. :wink:

#47717  av MR_T

Kjelliken skrev::D (Klippet bare tull&tøys :) ) Men fra spøk til alvor NEI ingen gode brukanes forslag. bare ikke gjør det som står ovenfor for da virker ikke bremsene dine i det heletatt....

Men bruker du bilen masse så skal ikke det være noe problem.. skal du stoppe rusten der hvor de ikke slites kan du male dem med hammerite maling man bare der hvor det ikke slites av bremseklossene.. :wink:
må vel kanskje til med noe hammerite ettervært ha, genialt at jeg ikke gjorde dette FØR jeg satte på skivene menmen, får se åssen de blir, det viktigste er hverfall at de virker bra

T.R
 #47729  av Soppen

Du kan jo galvanisere. lakk holder ikke i lengden uansett hvordan lakk du bruker. det vil uansett flasse av etter hvert. Slitasjen på skivene dine kommer av at caliplene dine har sitti fast som du forklarte. Anbefales at du renser skikkelig godt. og skifter glidemekanismen i calipel. et slikt repsenn koster deg rundt 200 kr. når det er gjor får du deg en aha opplevelse. desuten holder skiver og kolssoer mye lengre fordi de slites likt. håper dette svaret hjelper.

Hilsen Toyota øst i Oslo

#47730  av Soppen

det var repsett og bremseklosser litt stressa på tastaturet.