TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjelp til kjøp av MKIII

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #47750  av christo

Hei allesammen.

Skal nå gå til anskaffelse av en supra. Så jeg lurer på litt forskjellige ting da.
Jeg skal importere fra tyskland, og har sett på noen biler. 4500€ er det mye for en 90 mod?
Legger ut link av den jeg har tittet på:

http://www.mobile.de/SIDqdyln3zrtGdK9fg ... 447&top=28&

Hva burde jeg se etter? Hva er det som er "dårlig" med supra bilene som må passes på. Noen tips?

Hvor mye er vekten på MKIII ?

Den jeg tittet på hadde stygt førersete, fikk sendt flere bilder og det så ganske stygt ut, og rattet er trukket om. Han sier at han trakk om rattet fordi han ville det. Men slike ting kan jo være gjort fordi den er gått langt og de har skrudd tellern tilbake. Har lest en del om slike ting ved import.

Bilen har gått 137000km sier han, men han har ikke service hefte. Han har bare noen invoicer fra noen reprasjoner. Virker dette litt lumskt, eller er det bare å kjøre på?

I såfall har jeg fått prutet prisen til 4200€. Men da jeg tittet på denne ;

http://www.mobile.de/SIDhFWV91Cy54O2DUX ... 885&top=15&

så ble jeg litt i tvil om den kanskje er overpriset. Hva tror dere?
Jeg har absolutt 0 peil på supra. så jeg setter STOR pris på alle inspill.
Hvis det klaffer så blir det tyskland til helgen.
Eventuelt er det noen som har importert supra før? Vilke papirer må til, tips osv?

¨På forhånd TAKK!

christo

#47786  av christo

Ingen som kan hjelpe meg :?:

:shock: please :shock:

#47795  av SupraTurbo

For det første; vekten er 1550 kg.
Ellers så bør prisen ferdig registrert i norge ikke bli over 80 000 og 60 000 for en uten turbo. Men her er det mye som teller. Avgiften blir omtrent det samme, bare kw som skiller. Så det er viktig at du får en bra deal der nede. Forhandlere er sikkrest. Hør med noen som importerer på heltid fra tyskland, kanskje kan de gi deg en hjelpende hånd, evt har de hørt noe om de forskjellige bedriftene. De vet som regel hvem de skal holde seg unna og hvem som er seriøse.

Det kan være flere grunner til at setene er slitt, men som regel lyver km tellern. Min hadde gått 137 00 da jeg fikk den og framsetene var ødelagt, men jeg fikk med servicehefte der km stemte hele veien.... Skinn kan kveles med for mye smøring og blir da sprøtt og sprekker etterhvert. Kosta 3000 og få sydd opp i nytt skinn. Orginal trekk kosta 13 000 bare fremme!!!!

Eller kan jeg henvise til en link der det blir sagt litt om mklll supranen:

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=2281

Sjekk litt der

#47813  av christo

Bilen jeg ser på er jo en turbo motor.
Og når jeg sjekker engangsavgift og alt annet tull kommer det totalt på ca. 80 000.-

Hvordan da få en inn i norge for 80-90000.- ??
10 000 for bilen i tyskland er vel utrolig lite, da må det være med flere mangler hvertfall?

Altså, jeg la jo ut linken til den jeg har sett på. Ta en titt på den og se hva dere syns. Er den dyr eller hva?

Det er jo privat person, og uten servicehefte.. useriøst?

takk for svar

#47824  av SupraTurbo

Har ikke engasjert meg så mye men, bror min fikk lyst på supra etter jeg kjøpte min og han påsto at det lot seg gjøre for 80 - 90 000. Har ikke sjekket selv. Du har husket alle fradragene da, års rabbat o.l.

Blir prisen godt over 100 000 tusen lønner det seg jo ikke å importere, annet at du får mer utstyr... Og ac er veier mye og tar effekt fra bilen. Ellers har jeg alt utstyr på min og betalte 115k

#47825  av Phantom3D

Virker uansett skummelt å kjøpe bil fra privatperson, og du får kanskje ikke sett den først om du kjøper den?
Når det gjelder Tyskland-bilder i forhold til Norge biler så er det som regel to - (tre) store forskjeller.
1. Kjøper du en sportspil (Som Supra) er den sansynligvis kjørt ganske hardt på autobahn og kan være noe slitt
2. Det er mye mindre rust på bilene der (Iallefall de jeg har sett.. klima?)
3. De har mye mye større bilindustri og handling en oss, da er det sansynlig at de "kriminelle" også er større. Folk som jukser med km osv.

#47826  av Turbotrille

På en 14 år gammel supra med targa, turbo og automat er tollavgiften 70.000,- (den var det for 2 år siden da jeg tollet min bil) i tillegg kommer kjøpesum og moms.
Utenom det må du ha et papir fra Toyota Norge med litt forskjellige data om bilen, det koster 2500,-
Da må du ringe til en bestemt person, PM meg om du tenger det.

Ellers virker det som at setene blir fort slitt i de bilene. (har enda ikke sett et førersete som ikke er slitt).

Toppakningen er en svakhet på disse bilene, sjekk om denne har vært byttet og hvem som har gjort jobben og hva som er gjort.

Bilene har en tendens til å ruste i bakskjermer og inni hjulbuene bak, i tillegg til bakplaten, rundt baklysene.
Sjekk også framskjermer og platen under frontruten frem mot panseret.
Og mens du først er i gang så kan du sjekke under bilen.
Det er faktisk veldig mye her du kan prute på, så det skal ikke være umulig å prute ned prisen med €1000. (Får finere tall når du skal betale moms også da :D )

Ellers er bilene kanongod å kjøre, og det er faktisk god plass til bagasje om det ikke er mer enn 2 i bilen.

Du har ellers noen gode alternativ til de to bilene der.

http://se.mobile.de/SIDFh4tT30Q7B-698uW ... 1137873552&

Den der har få KM på telleren ihvertfall men står ikke i tyskland, skal være mulig å prute ned i 3000€

Her er enda et alternativ:
http://se.mobile.de/SIDFh4tT30Q7B-698uW ... 1138291160&

Erstattningsmotor og servicehefte, står hos forhandler, prisen skal være mulig å presse 1500€

En til:
http://se.mobile.de/SIDFh4tT30Q7B-698uW ... 268&top=32&

Grei bil, kanskje litt dyr, men lav KM og står hos forhandler.

Lykke til. :)

#47848  av christo

Mange takk turbotrille. Det var en del gode opplysninger.

Så du mener jeg kan prute såpass? Spm mitt da er hvordan?
Jeg har aldri kjøpt bil før og kvier meg liksom for å prute.
kan du hjelpe meg litt på den fronten, gjerne på pm.

Hadde tenkt meg en med manuell kasse, er det dumt?
Vil liksom ha en bil som er minst å gjøre på. iom at det er en såpass dyr bil.

Den med erstatningsmotor. Hadde den en havarert motor, og man fikk med en som erstatning? altså, jeg er ikke no mekaniker liksom. sånt er vel mye jobb og penger?

Og jeg hadde tenkt meg ned til tyskland da, for å prøve bilene osv. Føler liksom at det er et must. Kjipt å få noe inn i gården som ser ut som et lappværk av sparkel.

Og jeg vil ikke så mye over 100 000.- .. Da kunne jeg heller kjøpt en i norge for 120 000.- den på autodb f.eks. De er det jo som regel gjort litt med. De tyske bilene er som regel orginale. Da må man jo koste på dem litt......

Men , Turbotrille hva syns du om de to sorte jeg la ut øverst da ? kan det være noen gode kjøp?`

#47961  av christo

turbotrille? noen andre?