TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• EPC for Windows (samt lager til fremdemper)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #45562  av turboman

Heisann

Har denne hjemme, og hadde vært veldig fint å hatt en prisliste som hører til denne. Så vidt jeg vet, så er vel dette programmet i bruk hos Toyota-forhandlerene.

Prislista trenger ikke være av nyeste dato, men da får man jo iallefall en pekepinn om ca hvor mye hver enkelt liten del koster.

Noen som har/kan skaffe denne??

(skulle nemlig akkurat nå sjekke pris på lageret som sitter på toppen av demperene, fremme. Ser ut av EPC'en at man må kjøpe hele "huset" som lageret sitter i også... Sikkert dyrt...isj...)

Hadde vært kult å hatt prislista..... :-)
Sist redigert av turboman den 30 mai 2004 19:45, redigert 1 gang totalt.

#45748  av erling

Går fint å bytte bare lageret, det gjorde jeg. Kosta en vel 50-lapp på den lokale maskinsjappa. :)

#45749  av Master

jeg bare smurte det godt inn med fett jeg... holder i mange år til :wink: Det eneste det lageret går på er jo svinginga.

#45752  av turboman

Master skrev:jeg bare smurte det godt inn med fett jeg... holder i mange år til :wink: Det eneste det lageret går på er jo svinginga.

oki... mine var skikkelig rustene, og slarkete. Vet at når de skal ta 4-hjulskontroll, skal det jo ikke være noe slark noe steder, så...

Tenkte derfor å bytte de selv, så er det gjort... Da bare presser jeg ut lagrene, slik som Erling beskrev.

#45760  av erling

turboman skrev:Tenkte derfor å bytte de selv, så er det gjort... Da bare presser jeg ut lagrene, slik som Erling beskrev.
Så lenge tetningen er fin så går det flott det. Lagre liker jo ikke vann og skitt. :)

#46206  av turboman

erling skrev:Går fint å bytte bare lageret, det gjorde jeg. Kosta en vel 50-lapp på den lokale maskinsjappa. :)

Målte lageret igår, var 15mm invendig, og 46mm utvendig.

Reiste til en butikk som selger lager, de sa det var ukurante mål... 15mm/42mm var standard sa de, IKKE 46mm...

Erling, vet du om de hadde noen problemer med å skaffe lager som passet?? Hvis ikke, så får jeg stikke til en annen sjappe i stedet..

Toyota selger kun hele "kladden", og den koster 700,- pr stk.. SÃ¥ det gidder jeg ikke....

Hmmm... skal ikke være lett.... :?

#46551  av erling

Fant et helt likt skf-lager jeg. Husker ikke dimmen da.. Fant det selv i skf-katalogen i sjappa.

#47390  av turboman

har vært i 2 sjapper, ingen som har lager størrelse 15mm--46mm.

Erling: Ser det ikke ut som om det sitter en slags hylse eller noe utenpå dette lageret?? (se bildet)
http://www.turbomr2.com/MR2/HowTo/Suspe ... 52_IMG.JPG

Var der jeg målte lageret, diameteren på det som synes på bildet.. men, om det er kun en slags hylse, betyr jo det at lageret er mindre enn det man skulle tro...

hmmm...ble litt kronglete skrevet kanskje, men....

#47391  av 2fast4u

Ett lite tips bare :wink:
Hvis du sjekker i katalogen på http://www.skf.com så vil du finne de fleste lagerdimensjonene som er å oppdrive.
Det er også en Norsk side, http://www.skf.no , for nermere beskrivelse av type lager og hvordan du måler osv.
Hvis du finner den dimensjonen du skal ha, så er det bare å få en jernvareforretning eller noe slikt til å bestille ett par slike til deg.
:wink:

#47662  av erling

turboman skrev:Erling: Ser det ikke ut som om det sitter en slags hylse eller noe utenpå dette lageret?? (se bildet)
http://www.turbomr2.com/MR2/HowTo/Suspe ... 52_IMG.JPG

Var der jeg målte lageret, diameteren på det som synes på bildet.. men, om det er kun en slags hylse, betyr jo det at lageret er mindre enn det man skulle tro...

hmmm...ble litt kronglete skrevet kanskje, men....
Ahhh.. Du har ikke tatt det ut enda nei.. Du må bøye vekk/fjerne den leppa som ligger rundt ja, og så presse ut lageret. Så kan du måle ytre diameter. :)

#47671  av turboman

erling skrev: Ahhh.. Du har ikke tatt det ut enda nei.. Du må bøye vekk/fjerne den leppa som ligger rundt ja, og så presse ut lageret. Så kan du måle ytre diameter. :)

hehe...

Det forenkler saken litt, ja.... :-)

Var så møkkete/rustent når jeg hadde det av, så jeg så ikke at det lå "inni" en slags hylse, men synes det så ut slik på den linken, ja..

Da er håpet fornyet, nice!!! :D

#48357  av erling

Dimensjoner på lageret:

-dindre=ø15mm
-dytre=ø42mm
-Høyde/dybde=13mm

Lageret heter 6302. Bytta nettopp begge på Alex sin. Måtte slipe vekk den leppa m/vinkelsliper. Kjøpte lagre med plasttetninger (6302-2RS1-C3), så det er bedre enn den orginale dritt-tetningen. :)
Sist redigert av erling den 07 jun 2004 14:25, redigert 1 gang totalt.

#48368  av turboman

erling skrev:Dimensjoner på lageret:

-dindre=ø15mm
-dytre=ø42mm
-Høyde/dybde=13mm

Lageret heter 6302. Bytta nettopp begge på Alex sin. Måtte slipe vekk den leppa m/vinkelsliper. Kjøpte lagre med plasttetninger (6302-2RS1-C3), så det er bedre enn den orginale dritt-tetningen. :)

Ahh... flottings!! Kjøpte lageret på lørdag, målte jo 46 mm i diameter forrige gang, så jeg regnet med at det var 42 mm, da det var det nærmeste lageret jeg fant. Fint at du bekreftet det her nå. Skal prøve å bytte det etterpå.

Lurte litt på hva jeg skulle gjøre med leppa, men da bare gjør jeg som deg, og pusser den bort med vinkelsliperen. Lageret går vel ingen vei uansett, så...

Begynner å bli lei av at det klunker i fjæra hver gang jeg svinger, så jeg håper det blir bedre nå...

:D

#48369  av erling

turboman skrev: Lurte litt på hva jeg skulle gjøre med leppa, men da bare gjør jeg som deg, og pusser den bort med vinkelsliperen. Lageret går vel ingen vei uansett, så...
Gjorde det samme på min for 3-4 år siden, har ikke falt ut ennå. :wink:
turboman skrev: Begynner å bli lei av at det klunker i fjæra hver gang jeg svinger, så jeg håper det blir bedre nå...

:D
Blir sinnsykt lett og fin på rattet etterpå. :)