TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Clutch-bytte

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #48417  av Trial

Har en kompis med en 92 mr2,som clutchen er gåen på... Han har ikke internett sjøl,så han lurte på om jeg kunne undersøke pris og slikt.. Fant et par gamle tråder om dette,men der sto alt fra 1300 kroner til 3500 kroner.. :wink: Er det noen som har enn litt mer nøyaktig pris? Å er det noen vits å kjøpe en forsterket clutch når eneste trimminga vil bli luft-filter og effektanlegg?Er det vanskelig å bytte clutch selv? Er ikke akkurat det man kan kalle en flink mekaniker,hverken han eller meg! :oops:
 #48437  av Dalan

Trial skrev:Har en kompis med en 92 mr2,som clutchen er gåen på... Han har ikke internett sjøl,så han lurte på om jeg kunne undersøke pris og slikt.. Fant et par gamle tråder om dette,men der sto alt fra 1300 kroner til 3500 kroner.. :wink:
Det tror skal du sette den på Toyota for å få gjort det må du fort opp i over 5000,- tror jeg.. :?
Sparer MYE om en kamerat gjør det billig

#48439  av memo

tror toyota tar rundt 7000 for det.. selve clutchen koster rundt 2500 mener jeg å tro

#48449  av CelicaTurbo

Jeg fikk byttet clutch på min MR2 i sin tid, det kom på mellom 4000-5000 total pris, hos Toyotaforhandler..

det lureste fyren kan gjøre er å ringe til sin lokale forhandler og be om et pristilbud der.. Jeg fikk den gangen fastpris for Camry pga at dem mente det var så godt som samme motoren..

#48475  av FireWalk

det stemmer, jeg skiftet nylig chlutch på min, og det kom på 5200 kr.. er nok noen hundrelapper i forskjell på de forskjellige toyota forhandlerene, men om vi sier 5000 kr så er nok det så nøyaktig som det kan bli. Mesteparten av denne summen er jo for arbeidet... selve chlutchen koster 2000 kr eller noe, om jeg ikke husker helt feil av den regningen da... men men :-) lykke til! Bilen går iallefall mye bedre nå... ingen sluring.. ;)

#48502  av Zerpent

Skal en gti klare å rive løs 235 dekk? Visst jeg prøver så slurer den. Har ikke problemer ellers med fullt gasspådrag.
Det er ikke det at jeg har som mål å bruke bilen til burning men visst den skal greie det så er sansyligvis clutsjen min slitt.

#48525  av CelicaTurbo

Den bør nok klare det, men jeg prøvde aldri med min GTi på annet enn vått føre, og med 225 dekk.. men enkleste måten å finne ut at en clutch er slitt er ved å løse den brått på høyt turtall og mye gass i de høye girene.. du vil lettest merke det i 5. gir. Når jeg byttet på min bil var det slik at jeg kun merket det om jeg f.eks. tømte 2. giret inn på en motorvei og deretter skiftet til 4. gir når jeg var oppe i fart, da lå motorturtallet for høyt noen sekunder etter at clutchen var helt ute og jeg gav gass, men det datt fort ned til korrekt turtall.. det var absolutt ikke noe problem ved vanlig kjøring så om eneste du savner er hjulspinn i 1. gir så kan du fint kjøre et halvår eller ett helt år til før du må bytte.. :)

#48542  av chris

Jeg tror faktisk ikke GTi'en klarer å rive løs 235 dekk rett frem. Har aldri klart det med min i hvert fall. Men med litt sving så slipper det fort med litt turtall ja ;)

#48576  av FireWalk

Jeg greide aldri å spinne med min før jeg byttet chlutch... Har riktig nok 215 dekk, men etter at jeg byttet chlutch har jeg faktisk opplevd å ha spunnet ufrivillig.. det var det første som skjedde når jeg skulle finne meg en luke på innfartsveien... var jo vant med helt ødelagt chlutch, så jeg ga på i 1 giret og kom i skade for å burne som bare juling... for å si det sånn, jeg tror bilen bak måtte ha ned vinduene for å lufte ut etterpå :oops:
Nå har jeg jo heller ikke som noe mål å drive å burne.. det sliter veldig på drivverk og dekk... og ettersom jeg akkurat har skiftet dekk på alle hjul så kjører jeg nå mer eller mindre som en prest :-) Blir forbikjørt støtt og stadig.. hehe..
Men jeg vil da tro at med ny chlutch så skal man greie å spinne med 235... Med tanke på hvor enkelt det er med 215 så kan jeg ikke se at et hopp opp til 235 skal utgjøre SÅ ekstrem forskjell... jeg tror det er chlutchen som gjør det.. Man kan kjøre med veldig slitt chlutch uten å være klar over det... da jeg først fikk min merket jeg ingenting gale ved den. Etter at jeg skiftet den skjønte jeg at den har vært dårlig helt siden jeg fikk bilen, og at bilen ble en helt annen og gjøre etter at jeg fikk ny :P