TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• HILFE!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #48421  av RumpShaker

Jeg fikk bekreftet i dag at EBC skiver og klosser ikke kommer før lørdag, og at kalippere er kommet fra Japan (oppgraderer til rev.3)... Bremsene henger på venstre side, og dette tør ikke jeg kjøre til Arendal med! :?
Er det mulig å få overhalt de gamle calipperne så godt at de vil holde noen uker til?? Hva er lurt å huske på her? Hva bør jeg/bør jeg ikke gjøre? Må jeg ta både gliderene og stempelet?

Alle gode råd mottas med stor takknemlighet!! Jeg SKAL nemlig til Arendal :!:

#48447  av CelicaTurbo

Det du gjør er at du skrur av kalipper, så pumper du et par ganger på bremsepedalen slik at stempelet presses ut. Ikke press det så langt ut at det løsner så tenk litt sikkerhetsmargin her.. ta tak i gummiforingen rundt stempelet med fingertuppene og løft den opp og sprut tynn olje eller annet smørende stoff inn under gummien.. rett innenfor kanten av foringen er det en "leppe" på stempelet, pass på at du spruter bak denne leppen.. bruk deretter en tvinge eller noe annet til å presse stempelet helt inn i kalipperen, pump deretter bremsepedalen så stempelet kommer ut igjen og gjenta dette et par ganger til du er sikker på at stempelet er oljet hele veien rundt..

kjapp fiks som fint skal holde noen uker,.. jeg bruker en slik skrutvinge som man normalt bruker til å holde sammen treverk som man limer.. det er også lurt å ha en trebit som mellomlegg mellom stempel og skrutvingen :)

#48450  av RumpShaker

Så det er ikke nødvendig å ta ut stempelet å pusse på?? Hvilke smøremiddel kan jeg bruke? Er spesial silikonfett godt nok? :oops:

En ting til: hva kan jeg gjøre med klossene om de er glasserte?? :shock:

Jeg har aldri gjort dette før, så det blir spennende om jeg klarer uten å ødelegge!
 #48451  av stokness

Hei!
Fikk en melding fra broderen (Bose), måtte vist svare på et innlegg.

En enkel overhaling som skal holde noen uker tror jeg bare jeg ville ha smørt opp "gliderne".
- løsne calipperen.
- tørk vekk gammelt tørka fett.
- smør med ny "copper-pasta".
- skru på plass.

Hvis du gjør dette uten å løsne bremseslangen så trenger du ikke å lufte bremsesystemet etterpå. (bør være gjort på en halvliters tid :shock: ):
- kjør.
Hvis ikke:
- luft bremser.
- kjør.
(kansje det er lurt å vente litt hvis tidsangivelsen ble tatt litt for bokstavlig??) :roll:
Mvh Kenneth
(ps. noen som vet om en sabla billig Mr2 Mk1??????) :?:

#48452  av CelicaTurbo

er du forsiktig ødelegger du ingenting, og det er egentlig ganske rett frem men det kan være tungt å presse stempelet inn med tvingen første gangen men det blir lettere etter noen runder.. jeg brukte tynn olje, andre bruker slik verktøy-på-boks spray.. det er egentlig ikke så viktig bare det smører, det viktige for deg er at dette funger helt fint i noen uker eller måneder og det er alt du trenger :)

skal kalipperen overhales fullstendig så må stempelet ut ja, men det jeg mener er at det holder med en slik kjapp fiks som jeg har beskrevet så lenge du uansett skal bytte kalippere om kort tid.. dette gjør du på en times tid totalt.. Jeg gjorde dette på min Celica i høst og det holdt fint i den måneden det tok før jeg fikk byttet til nyoverhalte kalippere.. før jeg smørte opp som beskrevet ovenfor var kalipperne så dårlige at jeg måte bruke håndbrekk for å bremse for om jeg brukte bremsen låste kalipperen seg og jeg fikk en rødglødende bremseskive om jeg fortsatte å kjøre.. det ble altså meget forsiktig kjøring hjem til foreldrene etter at jeg opplevde låste kalippere to dager på rad :wink:
 #48455  av RumpShaker

stokness skrev:Hei!
Fikk en melding fra broderen (Bose), måtte vist svare på et innlegg.

En enkel overhaling som skal holde noen uker tror jeg bare jeg ville ha smørt opp "gliderne".
- løsne calipperen.
- tørk vekk gammelt tørka fett.
- smør med ny "copper-pasta".
- skru på plass.

Hvis du gjør dette uten å løsne bremseslangen så trenger du ikke å lufte bremsesystemet etterpå. (bør være gjort på en halvliters tid :shock: ):
- kjør.
Hvis ikke:
- luft bremser.
- kjør.

(kansje det er lurt å vente litt hvis tidsangivelsen ble tatt litt for bokstavlig??) :roll:
Mvh Kenneth
Takk til bose for den! :D

Så jeg slipper da sansynligvis å åpne stemplene..? Supert! Skal gi det en tjangs og prøve i morgen! Vil selvfølgelig poste resultat og muligens bilder her!
*note to self - buy some beer* :twisted:

#48461  av bose

Joda. bare hyggelig ;)

#48469  av Master

min bremse hang på før. Dette var pga det ene stempelet foran til venstre satt fast og de andre var veldig treige. Eneste måten å få fiksa det på var som CelicaTurbo sier å smøre opp stemplene på nytt. Bytta ikke pakninger engang og det fungerer enda :)

#48490  av CelicaTurbo

kobberpasta er nok litt mer holdbart siden det tåler temperatur en del bedre, men det er også litt mer jobb å få dette fordelt utover siden du ikke bare kan løfte litt på en gummipakning og sprute inn, oljen fordeler jo seg selv.. pastaen må du smøre utover.. men som sakt, trolig mer holdbart :)

#48518  av kennethx

En ting å passe på når du presser inn stemplene er at du ikke flyter over med bremseveske fra beholderen slik at det renner utover i motor rommet og ødelegger lakk og diverse.

Det er også lettere å presse stemplene tilbake om du tar av lokket på bremseveske beholderen, men følg med nivået da, så det ikke renner over :)
Sist redigert av kennethx den 08 jun 2004 14:19, redigert 1 gang totalt.

#48545  av chris

jeg overhalte bremsene fremme på min, kjøpte repsett fra toyota. det tok en liten kveld å få det fiksa. tror jeg har skrevet oppskrifta før her på forumet, men er ikke sikker.
da bytta vi alle pakninger og smurte inn på nytt med sånn pasta som fulgte med rep-settet. Men vi åpna kalipperne da, så måtte lufte bremsene etterpå

#48642  av gfc

Du får "copper pasta" på spray boks også, vi bruker det på bremser og når vi har problemer med at hjul sitter fast på senter ringen.

#48663  av CelicaTurbo

er det en slik sølvfarget spray? Når jeg fikk lappet et vinterdekk sprayet dem dette på hjulnavet mitt og over halve bremseskiven :evil:

#48670  av RumpShaker

Da har jeg prøvd alt jeg har fått anbefalt her, utenom å ta ut sylinderne, og det ser virkelig mørkt ut... :(
Bare gliderene fikset ingenting, og da må det være stemplene som er fastrustet! Jeg har ikke tjangs til å rekke en total overhaling innen torsdag, så da blir det nok ikke noe treff på meg :cry: :cry: :evil:
Jeg tar i allefall ikke tjangs på å kjøre 180 mil med dårlige bremser! Er altfor glad i livet for det...
Eneste jeg kan gjøre da, er å vente på skiver osv som kommer på lørdag.

Men NESTE treff SKAL jeg vere med!!! :wink:

#48672  av erling

Fort gjort å overhale litt vel? Du må strengt tatt ikke bytte noe inni hvis stempelet bare er litt fastrusta.. Få det helt ut på et vis og puss vekk, Arendal neste.. :)