TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• for de som venter pÃ¥ oppdatert Eiere-sider

• All info relatert til klubben og forumet.
All info relatert til klubben og forumet.
 #4848  av CelicaTurbo

For de som venter på å få oppdatert sine sider under Eiere så må dere vente en liten stund desverre, konsentrerer meg om ny server nå.

Status på server: formatert og installert redhat 7.3 istedenfor 8.0 for å få en trygg og fin apache/php installasjon. Ftp og apache webserver er konfigurert, forumet er kopiert inn og databasen er initialisert. Det som gjenstår er flytting av filer, installering av forum modifikasjoner og flytting av database..

#4854  av jumbo

Synes det er fint at du prioriterer som du gjør. Thumbs up!

En liten tanke rundt eiersidene:

Ville det være en tanke om vi satte opp en mal for hvordan sidene skal se ut (fargeskjema, layout, etc) og laget en ftp-login for hver eier, slik at vi selv kan vedlikeholde innholdet? Ettersom du allerede kjører en server er ikke dette fryktelig vanskelig å få til, og det ville både skapt mer dynamiske eier-sider, samt avlastet deg mye fremover... Alternativt kan jeg gjerne bidra med egen server for akkurat dette formålet, dersom det er bedre...

Hva tror du?

Dersom du er interessert, hjelper jeg gjerne til! Jeg er litt opptatt av at sidene skal være så levende som mulig uten at det skal behøve å ta knekken på deg! :D

#4872  av CelicaTurbo

Om folk kunne ha vedlikeholdt eier sider selv på en enkel måte hadde det vært en god ide faktisk men jeg er også opptatt av sikkerheten og begrense mulighetene for misbruk, særlig siden jeg ikke er 100% stødig på slikt. Så, jeg vil foretrekke en http-upload fremfor en ftp upload, men det er vel ikke noe problem for et php script tenker jeg.. bruker autentifisering må også fikses i så tilfelle..

men men, fikk bare "access denied" på nye webserveren i dag uten at jeg fant ut hvorfor.. alle fil-rettigheter var satt korrekt og apache webserver var konfigurert mer eller mindre identisk med gamle-serveren så jeg gav opp for kvelden :?

#4875  av Goose

Self oppdatering høres ut som en perfekt sak for php og mysql løsning, med meg som programerer... De tta kan jeg! :D

#4876  av jumbo

FTP innebærer ingen sikkerhetsrisiko utover det HTTP gjør, langt på tvert imot. Jeg kan godt kikke nærmere på dette om du er interessert.

Alternativet (som HVERTFALL ikke vil være et sikkerhetsproblem for din del) er at vi gjør følgende:
1. Jeg setter opp en ftp-server for forumets medlemmer/eier på serveren min, hvor hver enkelt er begrenset til sin egen side som dokumentrot.
2. Du setter opp eier-siden til å linke til serveren min...

Jeg kunne jo til og med lage en katalogstruktur for hver type bil, hvor hver av sidene blir lagt under. Dermed kunne faktisk hovedsiden for eiere hatt en helt automatisk generert liste...

Om du vil, kan jeg mer enn gjerne sette opp et eksempel, så kan du se nærmere på det. Jeg tror hvertfall at eiersider som eierne selv oppdaterer vil kunne bli en del mer dynamiske og dermed spennende.

#4882  av CelicaTurbo

vel med kommentar på sikkerhet mente jeg ikke at ftp var usikkert men at det er usikkert å åpne den porten når den ikke trenger å være åpen i routeren overhodet, skjønner? :) http-upload er allerede mulig så det innebærer ingen ekstra risiko egentlig, og jeg ser for meg at http er enklere for folk enn ftp, med mindre ftp-koblingen skjules totalt bak scripting da.

Det har sine fordeler at du drifter dette også om du kjenner bedre til dette, men vil ikke det egentlig være en stabilitets-risiko å være avhengig av to maskiner på to forskjellige nett? Jeg bare lar tankene vandre litt så jeg har på ingen måte bestemt noe enda, er jo interessert i den løsningen som blir lettest og enklest for alle parter og jeg er ingen all-vitende person akkurat :)

#4884  av Goose

Som sagt så kan jeg hjelpe deg å utvikle et php mysql basert system på hjemmesiden til "OGN"... ingen problemmer

#4890  av jumbo

Vel, du trenger jo ikke bruke en standard ftp-port, velg en custom en davel...

Og OM vi sprer siten over to maskiner, så er det klart dette betyr en marginalt dårligere total oppetid, men jeg tror ikke dette vil være noe problem i det hele tatt. I tillegg henger vi hvertfall langt på vei på samme nett...

Hva goose tenker på aner jeg ikke, utover at det er en database (og sikkert da med tilhørende overbygg) det er snakk om... Må innrømme at jeg er helt blank på det meste som dreier seg om webrelaterte emner utover HTML... :)

#4896  av henningl

Jeg ville valgt en php-løsning med http-upload.. Selv om ftp hadde vært det kraftigste bør vi innse at det bør være en løsning som alle kan benytte, og ftp og html er ikke alles sterke side. Erfaringer viser at må folk lære seg noe for å bruke sidene så blir dem ikke brukt ;)

En php-løsning.. som gir opplasting av bilder, og brukeren mulighet til å fylle ut et skjema, som blir grunnlag for en automatisk generert brukerside. Da vil alle kunne bruke løsningen, og sidene vil lett kunne følge samme mal.

php-scriptene bør igrunn ligge på samme server, men dette er inget krav.

Jumbo & Goose, kan ikke dere samarbeide om noe slikt da? :)

#4897  av jumbo

Jo hvorfor ikke... Du har nok helt rett i dine betraktninger ang. brukerterskel, Henning. Det var noe i samme retning jeg tenkte på i begrepet "mal", men ftp er jo litt terskel i seg selv for de som ikke har erfaring med dette...

Et skjemabasert input-opplegg er nok det beste. Er dog redd jeg ikke har mye å bidra med i den sammenhengen...

#4898  av Goose

Kan sikkert det...
Jeg digger trossalt php og mysql løsninger :D

#4899  av jumbo

Da er det avgjort, da?

Jeg kan sikkert bidra litt med databasedesign, men php er bare tre teite bokstaver for min del... :D

#4902  av Goose

kult. Da for vi vente til admin bestemmer seg... :D

#4932  av CelicaTurbo

Joda, jeg går gjerne for Goose sin løsning om han vil lage et grensesnitt for dette, mysql er jo perfekt siden det er den databasen forumet er basert på. Jeg stemmer også for http-upload for enkelthets skyld, men samarbeid med Jumbo for å finne en bra løsning der, om han står får lagring eller jeg står for lagring får vi finne ut av senere men det er ikke noe problem om vi prøver to servere på dette siden det da vil spre lasten litt, men da må det også ordnes et slags "admin-tool" for Jumbo slik at han kan endre IP-addressen til filene på en lett måte om den forandres, og da må også sidene ta hensyn til denne variabelen. Jeg antar det er greiest at databasen og php fremdeles kjøres fra disse sider eller, mens statisk innhold og filer kjøres fra annen server? Er det en annen nytte vi kan ha av en slik to-server løsning?

#4938  av jumbo

Jeg kjenner ikke databasen du allerede har, så jeg skal ikke uttale meg om hvorvidt vi bør kombinere denne ene databasen eller faktisk ha to separate.

Å flytte eier-delen over på en annen server er jo problemfritt, hvertfall om det skal brukes en egen database til dette. Goose: Det beste er vel å sette opp en egen database for å holde styr på innholdet på eiersidene, og bruke php eller sekundært html som grensesnitt?