TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• "problem" i bygging av anlegg

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #49244  av sexten

Heisann. Da har jeg endelig startet med mitt bygge-anlegg-i-MR2-prosjekt :P Har fått installert frontsettet, forsterkeren og CD-spilleren allerede (tok meg 2 fulle dager :? ). Har tatt mange bilder, så det blir nok forum-mat om noen uker, må bare bli ferdig først :) Men så har jeg kommet over et problem. CD-spilleren jeg har (en Sony CDX-R3300 eller noe sånt) er bare 2-kanals, altså, den har bare 1 stereo-utgang mens forsterkeren er 4-kanals (2 stereo-innganger). Så det som er problemet nå er at jeg ikke får lyd i BÅDE frontsettet og subbene:P Alternativene jeg da har er å koble frontsettet på cd-spilleren, slik at den driver de (tror den er på 4x50W eller noe sånt), frontsettet er 5.25" på 40-120W eller hva søren det var :) Eventuelt å kjøpe en ny 4-kanals cd-spiller. Hva foreslår dere? En annen ting jeg lurte på var om jeg trenger/bør ha delefilter til sub'ene også?

For å få litt mer oversikt kan jeg lage en liste over hva jeg har brukt/skal bruke:

Sony CDX-R3300 cd-spiller
MB Quart 5.25" frontsett
Bolt Lightning Audio 900W forsterker
2x8" Rockford Fosgate Punch subwoofere

Håper på hjelp/forslag/innvendinger :)
Sist redigert av sexten den 14 jun 2004 16:01, redigert 1 gang totalt.

#49249  av erling

sexten skrev:den har bare 1 stereo-utgang mens forsterkeren er 4-kanals (2 stereo-innganger). Så det som er problemet nå er at jeg ikke får lyd i BÅDE frontsettet og subbene:P
Sjekk denna då:

Bilde

:)

#49250  av sexten

oioioi. den der så lovendes ut. nå ble jeg litt lettet :) en sånn kabel vil ikke gi noe særlig dårligere lydkvalitet eller? Og hvordan er det med delefiltere og slikt da? Slik at jeg får rett lyd til rett høyttalere..

#49272  av CelicaGT

Du får delefilter som du setter rett på signal kablane eller du kan sette eit delefilter "spole" før suben.....??????...Og du kan sikkert justere forsterkern slik at den speler på lav hz????

#49303  av TrustNo1

Det garantert beste resultatet her vil du få av å plassere ett aktivt delefilter mellom forsterker og cdspiller. Den vil fungere både som signalforsterker og deling. Fordelen med dette er at du får filtrert bort de dypeste frekvensene fra frontsettet, så du kan spille høyere med det uten forvregning. En slik splitt vil også kunne fungere greit om du har ett nogenlunde brukbart filter innebygget i forsterkeren din, men husk at det er en fordel med sterk linjeutgang ( høy spenning) på spilleren din, da dette signalet blir delt på to.

#49305  av chris

TrustNo1 skrev:Fordelen med dette er at du får filtrert bort de dypeste frekvensene fra frontsettet, så du kan spille høyere med det uten forvregning.
Er vel en del cdspillere som kan gjøre dette også? På min kan jeg dele av ved 50hz, 80hz eller 120hz. Kjører normalt delinga på 80hz jeg da, så får sub'ene ta seg av resten :)

#49311  av TrustNo1

nå hadde han som nevnt bare en signalutgang på spilleren sin, så da hjelper det lite :)

#49314  av spkstrp

har du ikke lavpass filter og fader på forsterkeren da ? Fader funksjonen på cd spilleren blir ubrukelig med sånn rca splitter :)

#49326  av turboman

spkstrp skrev: Fader funksjonen på cd spilleren blir ubrukelig med sånn rca splitter :)

De fleste som bygger anlegg i Mr2, har vel kun frontsett, og 1 ell 2 subber bakerst.

Da er jo egentlig fader unødvendig, uansett, så....

#49348  av chris

turboman skrev:
spkstrp skrev: Fader funksjonen på cd spilleren blir ubrukelig med sånn rca splitter :)

De fleste som bygger anlegg i Mr2, har vel kun frontsett, og 1 ell 2 subber bakerst.

Da er jo egentlig fader unødvendig, uansett, så....
ja, fader er ikke mye mening i nei, så lenge man ikke har bakhøyttalere.

#49351  av sindrejl

spkstrp skrev:har du ikke lavpass filter og fader på forsterkeren da ? Fader funksjonen på cd spilleren blir ubrukelig med sånn rca splitter :)
er delefilter på forsterkeren, har den samme selv.. fet forsterker btw... men vil anbefale deg å kjøpe ny headunit.. gjerne pioneer.. nesten alle pioneer headunits har alt mulig av innstillinger og hele hurven har sub utgang, aux inngang, 4kanals utgang osv.. alt etter hvor dyr spiller du vil ha.

#49356  av sexten

takk for mange svar. har i utgangspunktet ikke lyst å kjøpe ny spiller, da jeg må selge den jeg har i så fall :? Frontsettet mitt har delefilter, men dere anbefaler altså et delefilter mellom cd-spilleren og forsterkeren? Koblet på hva da? Signalkabelen? Tror jeg har lyst å kjøpe den splitt-kabelen

#49363  av TrustNo1

Fader kan være kjekt uansett det, man kan bruke den til å justere nivået på sub'n. Dette kan jo selvfølgelig også gjøres på forsterkeren, men det er jo ofte litt mer tungvint. Nivåjustering på sub'n er noe jeg ser på som en relativt viktig ting i mr2, da min erfaring hittil er at sub'n oppfører seg ganske radikalt forskellig med og uten tak. Ett aktivt delefilter er ikke bare for å kjøre lavpass på sub'n, men også for å kjøre høypass på frontsettet, dette hjelper forsterkeren med å kun kjøre de rette frekvensene på frontsettet, og du slipper at mye effekt går tapt.

Det delefilteret som fulgte med frontsettet ditt er mest sannsynligvis bare en splitt mellom diskant og mellomtone/bass. Dvs at den gir alt av frekvenser under ett visst punkt (der diskanten tar over), noe som gjør at mellomtone elementet ditt får alt for mye lavfrekvenser. Her kommer det aktive filteret inn i bildet.

Det som etter min erfaring blir det beste er om du kjører kun aktiv deling på alle elementer, og dropper alt av passive filtere, men dette krever at du har egene forsterkerutganger til alt ( også diskanter) og blir ett ganske mer avansert oppsett.

Det første jeg ville gjort var jeg deg, var å sjekke om forsterkeren din har mulighet til å kjøre høypass på to av utgangene, og lavpass på de to andre, isåfall så er den enkleste løsningen bare å kjøre en splitt, og justere riktig inn på forsterkeren. Om forsterkeren ikke har denne filtermuligheten, invister i ett aktivt filter. Vet ikke helt hva de koster nå, men jeg kjøpte ett for noen år siden for 5-600kr. Husk at disse også krever strøm, så du må isåfall belage deg på litt ekstra kabling.

#49369  av chris

TrustNo1 skrev:Fader kan være kjekt uansett det, man kan bruke den til å justere nivået på sub'n. Dette kan jo selvfølgelig også gjøres på forsterkeren, men det er jo ofte litt mer tungvint. Nivåjustering på sub'n er noe jeg ser på som en relativt viktig ting i mr2, da min erfaring hittil er at sub'n oppfører seg ganske radikalt forskellig med og uten tak.
Ennå en grunn til å kjøpe en bedre cdspiller? sånn som min, har nivåjustering av sub (ikke fader). Justerer opp eller ned, avhengig av om jeg har av taket eller ikke. For som du sier, lydforskjellen er ganske stor, når det er snakk om bass. Fulgte også med sånn "manuell" nivåjustering med forsterkeren. en kabel som plugges i forsterkeren, med en knott på enden, der man kan justere (til f.eks. å feste inne i kupèen), men denne trengs da ikke om cdspilleren har muligheten. men nå føler jeg at jeg er helt på viddene i forhold til det det egentlig var snakk om. :roll:

#49372  av TrustNo1

jo, sant det, bytte spiller hadde nok vært det beste, så lenge økonomien tilsier det.

Bare prøvde å komme med billige alternativer :D