TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• "problem" i bygging av anlegg

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo

#49398  av @lpher

If im not mistaken...så er det både høy og lavpass filter på forsterkeren hans :)

@lpher

#49402  av TrustNo1

Ok, da burde det jo fungere bra med en splitt, men man vil fortsatt ikke ha noen mulighet for nivåjustering på bassen uten fader/subnivå stilling på spilleren. Med mindre man orker å stille på forsterkeren hver gang man trenger det.

#49413  av sindrejl

TrustNo1 skrev:Fader kan være kjekt uansett det, man kan bruke den til å justere nivået på sub'n. Dette kan jo selvfølgelig også gjøres på forsterkeren, men det er jo ofte litt mer tungvint. Nivåjustering på sub'n er noe jeg ser på som en relativt viktig ting i mr2, da min erfaring hittil er at sub'n oppfører seg ganske radikalt forskellig med og uten tak. Ett aktivt delefilter er ikke bare for å kjøre lavpass på sub'n, men også for å kjøre høypass på frontsettet, dette hjelper forsterkeren med å kun kjøre de rette frekvensene på frontsettet, og du slipper at mye effekt går tapt.

Det delefilteret som fulgte med frontsettet ditt er mest sannsynligvis bare en splitt mellom diskant og mellomtone/bass. Dvs at den gir alt av frekvenser under ett visst punkt (der diskanten tar over), noe som gjør at mellomtone elementet ditt får alt for mye lavfrekvenser. Her kommer det aktive filteret inn i bildet.

Det som etter min erfaring blir det beste er om du kjører kun aktiv deling på alle elementer, og dropper alt av passive filtere, men dette krever at du har egene forsterkerutganger til alt ( også diskanter) og blir ett ganske mer avansert oppsett.

Det første jeg ville gjort var jeg deg, var å sjekke om forsterkeren din har mulighet til å kjøre høypass på to av utgangene, og lavpass på de to andre, isåfall så er den enkleste løsningen bare å kjøre en splitt, og justere riktig inn på forsterkeren. Om forsterkeren ikke har denne filtermuligheten, invister i ett aktivt filter. Vet ikke helt hva de koster nå, men jeg kjøpte ett for noen år siden for 5-600kr. Husk at disse også krever strøm, så du må isåfall belage deg på litt ekstra kabling.
Altså, skal du ha god lyd, på alle måter bruker du ikke fader.. kan gjerne derimot om du har fire høyttalere pluss sub bruke "kondensatorere" noen små jekler til å sende all bass bak til større høyttalere i hattehylla for de som har det.

Menne helt klart mye bedre lyd i å stille på forsterkeren, tungvindt.. tja men du får klart best og penest lyd av det.. har stillt inn så mange ganger på både forsterkere og headunits at jeg har funnet ut at det er greit å stille på litt over middels lydnivå på forsterker, ha egen sub utgang på spiller og gjerne en spiller med egen sub justering og hz justering på frontsett og sub. Ble sinnsykt mye bedre lyd med bedre spiller så det er sterkt anbefalt om du har gammel spiller uansett om det koster litt. Prøv Pioneer sine.. gjerne 5600 da den er den billigste med sub justeringer. Fet spiller og koster ikke skjorta og gir MYE igjen for pengene..

Og ja forsterkeren hans kan kjøre høypass ;) har som sagt samme selv :P Kan nesten gjøre alt med den forsterkeren, kan kjøre "lydkabler" gjennom ifra headunit og rett på forsterkeren, men det vil jo si at lyden i prinsippet går gjennom to forsterkere.. noe som vil dårligere lydkvalitet.

Tror nok du må velge å skifte headunit om du er glad i god lyd jeg.. har erfart at headunit er det klart viktigste trinnet i bra anlegg.

#49416  av sindrejl

chris skrev:
TrustNo1 skrev:Fader kan være kjekt uansett det, man kan bruke den til å justere nivået på sub'n. Dette kan jo selvfølgelig også gjøres på forsterkeren, men det er jo ofte litt mer tungvint. Nivåjustering på sub'n er noe jeg ser på som en relativt viktig ting i mr2, da min erfaring hittil er at sub'n oppfører seg ganske radikalt forskellig med og uten tak.
Ennå en grunn til å kjøpe en bedre cdspiller? sånn som min, har nivåjustering av sub (ikke fader). Justerer opp eller ned, avhengig av om jeg har av taket eller ikke. For som du sier, lydforskjellen er ganske stor, når det er snakk om bass. Fulgte også med sånn "manuell" nivåjustering med forsterkeren. en kabel som plugges i forsterkeren, med en knott på enden, der man kan justere (til f.eks. å feste inne i kupèen), men denne trengs da ikke om cdspilleren har muligheten. men nå føler jeg at jeg er helt på viddene i forhold til det det egentlig var snakk om. :roll:
Eh whops så ikke du hadde skrevet det før jeg skrev mitt innlegg ;)

#49419  av sindrejl

TrustNo1 skrev:Ok, da burde det jo fungere bra med en splitt, men man vil fortsatt ikke ha noen mulighet for nivåjustering på bassen uten fader/subnivå stilling på spilleren. Med mindre man orker å stille på forsterkeren hver gang man trenger det.
trenger bare å justere når du har god tid til du kommer til et nivå du liker :) Før jeg hadde spiller med egen sub innstilling så stilte jeg bare subben til et "perfekt" nivå som matchet ganske bra i overgang fra de vanlige høyttalerene. men uansett hvilken spiller du har så må du nok justere litt på subben ja dessverre.. drive å knote og stille litt og teste er bare gøy så :)

#49429  av spkstrp

chris skrev:
turboman skrev:
spkstrp skrev: Fader funksjonen på cd spilleren blir ubrukelig med sånn rca splitter :)

De fleste som bygger anlegg i Mr2, har vel kun frontsett, og 1 ell 2 subber bakerst.

Da er jo egentlig fader unødvendig, uansett, så....
ja, fader er ikke mye mening i nei, så lenge man ikke har bakhøyttalere.
Hvordan stiller dere nivået på suben i forhold til frontsettet da? gain ? :D

#49482  av sexten

sånn. da har jeg forsket litt mer og litt sånt. har funnet ut at jeg bare vil kjøpe en sånn splittkabel nå til å begynne med, så får jeg heller se om jeg kjøper ny cd-spiller mot slutten av sommeren. en som matcher interiøret bedre kanskje :D bilder av monteringen og løsningene mine kommer forresten om noen uker forhåpentligvis :) takk for all hjelp

#49773  av @lpher

Bra! Keep us posted! :D

@lpher

#49907  av sexten

i dag fant jeg ut at basskassene som jeg bygger får plass i oppbevaringsrommene :D det eneste problemet er hvordan jeg skal få de til å sitte fast nedi der? noen forslag?

#49934  av TrustNo1

Fore rundt med skumgummi?

#49978  av spkstrp

sexten skrev:i dag fant jeg ut at basskassene som jeg bygger får plass i oppbevaringsrommene :D det eneste problemet er hvordan jeg skal få de til å sitte fast nedi der? noen forslag?
For en stakkars mk1 eier... hva er oppbevaringsrommene ?

#49983  av Zerpent

spkstrp skrev:
sexten skrev:i dag fant jeg ut at basskassene som jeg bygger får plass i oppbevaringsrommene :D det eneste problemet er hvordan jeg skal få de til å sitte fast nedi der? noen forslag?
For en stakkars mk1 eier... hva er oppbevaringsrommene ?
Han er vel mk2 eier... :wink:

#49984  av sexten

hmm. skal vurdere det med skumgummi. høres ut som en plan. oppbevaringsrommene er to små rom bak hvert sete. bak førersetet står det egentlig en subwoofer, men den har jeg røsket ut :D den var på hele 5" og 20W og spilte helt værst, hehe

#49990  av chris

sexten skrev:hmm. skal vurdere det med skumgummi. høres ut som en plan. oppbevaringsrommene er to små rom bak hvert sete. bak førersetet står det egentlig en subwoofer, men den har jeg røsket ut :D den var på hele 5" og 20W og spilte helt værst, hehe
må vel nevnes at en del mk2'er har sub'er i begge disse rommene originalt, sånn som min :P

lurer på om jeg rett og slett skal plukke de ut en dag, greit med litt ekstra "bagasjeplass" under sub'ene mine der :P

#50002  av TrustNo1

blir vel rimelig tungvindt å få ut og inn noe isåfall da men :?