TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Børsteløs vask

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #48230  av McHowie

Heisann folkens!

Jeg har ikke turt å kjørt bilen inn på en børste-løs vask, da jeg ikke vet om jeg drukner eller overlever. Dvs. med høytrykkspylere over alt :P

SÃ¥, hva skjer? :P

#48231  av hmsilset

Tror neppe at det skjer noe annet enn at bilen
blir halveis rein.Maskinvask er ikke brukbart! F.eks
den dyreste børstevasken her på Esso og på Esso
i Molde vasker ikke bedre enn jeg gjør med såpe å svamp
på 5 minutter.Uansett hvor bra de vaskene liksom er,så
vil det ligge igjen et lite lag med dritt som forsvinner kun
ved berøring!...Jaja,det er ihvertfall min erfaring! Vasker
bil forsiktig med svamp et par ganger hver uke jeg,og
polerer hver mnd :P Med maskine tror jeg voksen gradvis
forsvinner,og det er kjipt!

#48240  av jumbo

Har brukt automat som "nødløsning" noen ganger, og litt papir eller håndkle til å ta unna litt er en god ide... Ingen andre store problemer, rent bortsett fra at bilen ikke blir rein, selvsagt :D

#48241  av sindrejl

bruker alltid høyttrykk og svamp jeg :)

#48245  av angrykid

bruker hageslange og svamp jeg. :-) liker ikke høytrykk mot dårlig lakk :)

#48250  av chris

børstevask = riper i fleng

børsteløs vask = ikke ren bil (og sinnsvakt dyrt)

bøtte og svamp = ren bil og null riper

-edit-
jeg prøvde faktisk en sånn børsteløs sak en gang.. kom ikke inn vann i bilen nei, men bilen ble heller ikke tilfredsstillende ren.

#48266  av Phantom3D

Bruker noen ganger børsteløs vask, og har erfaring med at bilen blir skinnende ren.. man får også undersåpyling av bilen.. som kan være noe vanskelig med bøtte og svamp..? Stor forskjell på stasjonene. Er en ny statoil i SKI, sinnsykt bra. Alt maskineriet der inne ser ut som en dans! Satt og måpet første gang jeg prøvde!

#48278  av chris

Phantom3D skrev:Bruker noen ganger børsteløs vask, og har erfaring med at bilen blir skinnende ren.. man får også undersåpyling av bilen.. som kan være noe vanskelig med bøtte og svamp..? Stor forskjell på stasjonene. Er en ny statoil i SKI, sinnsykt bra. Alt maskineriet der inne ser ut som en dans! Satt og måpet første gang jeg prøvde!
Vi har selvvaskehall med underspyling i Trondheim. Funker fett ;)

#48300  av henrixxx1

Bøtte&svamp er d beste ja.
Men for guds skyld, spyl bilen først så dere ikke gnir sand&støv inn i lakken med svampen. da blir det riper :(

Det beste er å legge avfetting på steder der d kan være asfalt og drit, legg deretter såpe på hele bilen, gjerne oppå avfettinga,
la det virke noen minutter(la aldri såpa tørke),
spyl av med høytrykk(begynn nede å spyl oppove).

Når dette er gjort kan bøtte&svamp benyttes.

Å spyl godt av til slutt så d ikke ligger såpe igjen noen plasser.
Såpe som tørker er et HxxxETTE!!

Jeg må ærlig innrømme at MR2 mk2 er den værste bilen jeg har tørket, sammler seg jo vann overalt. lister, lys, speil, pakkninger, luftinntak å så den jævla 90mod vingen da,hehe. men det må jo gjøres :D

Ingenting er bedre enn ren&skinnende bil :D :D :D

#48302  av Dalan

Liker selv-vask'en på Statoil jeg, eller aller best; hageslangen og svampen hjemme ;)

#49074  av skody

1. Underspyling i Oslo-området er visstnok "farlig". Flere stasjoner er påvist å resirkulere vaske/spylevannet slik at bilen blir massert med saltlake! Har vært i media en gang eller fler.

2. Jeg liker heller ikke børsteløse, men Shell i Brumunddal har fått en gørfin en. Den spyler først over bilen før den gyver på med "microfiber" daskebørster. Det blir gullendes rent, og glansvoksen(?) gjør at min utrolig matte gulfarge holder seg til neste vask! :) thumbs up.

PS!! Er halv pris etter kl21:00 hver dag! = 75kr :)

Eneste jeg IKKE liker er at felgbørsten slår til så jeg kjenner det i hele meg. Og det er ikke en god følelse som brer seg utover i kroppen min da...

#49140  av AndreasH

Underspyling ??

Kan lett gjøres hjemme med hageslange og sånn vannspreder til hagebruk som går fram og tilbake.
Bare skyv den under bilen og la den stå et par minutter... :mrgreen: :mrgreen:

#49147  av Erlend

Her er en liten oppskrift som jeg bruker ved full overhaling:

Utstyr: 2 svamper (en for underdelen av bilen, alt under sidelister og lykter osv, og en for overdelen), kvalitetsbilshampo som skummer bra (ikke Zalo, siden det fjerner voksen), Back 2 Black e.l (Turtle Wax Bumper Shine funker bra og er lett å bruke siden den kan sprayes på), oppvaskbørste til felger, kvalitetsvoks (helst karnaubahardvoks, f.eks Turtle Advanced Paste Wax),rene filler av f.eks gamle laken,tørkeskinn, minst to bøtter lunkent vann, vannslange med munnstykke.

Først spyler jeg bilen grundig godt fra topp til bunn, dvs tak, vinduer, panser/bakluke, sider og felger/hjulbuer.

Deretter tar jeg svampen for toppen av bilen og fyller den full av såpevann, heller på og vasker lett over, fra tak til ovenfor sidelister. Skyller svampen godt etter hvert "tak". Viktig å bruke nok vann, fordi det er det billigste og beste vaskemiddelet man har :)

Spyler av bilen så såpen ikke skal tørke, bytter svamp og bøtte, og vasker lister, støtfangere og nedre del av bilen. Bruker evt. avfetting og oppvaskbørste på felgene, og legger på voks etterpå.

Etter det går jeg over bilen med tørkeskinnet, tar først og tørker av taket, panseret og alle vannrette flater, deretter alt av plast (siden det gjerne får stygge flekker av vannet).

Etter bilen har stått litt går jeg over med back to black, fordi det er lett å søle og få flekker på nypolert lakk hvis man gjør det etter man har polert bilen.

Deretter er det tid for polering - tar små områder av gangen, deler opp panseret i 4 deler eller mer f.eks. Husk å ta smådetaljer som lykter, ruter og emblemer, spesielt baklyktene blir veldig flotte hvis de får litt polish nå og da. Greit å bruke en q-tip for å tørke bort polish i teksten på lyktene, hvis ikke blir det ganske stygt, og vanskelig å få bort når polishen har tørket...

Det er iallefall min oppskrift for full overhaling, hvis du vil ha enda finere bil lønner det seg med en lett rubbing først ;)

Synspunkter? :)

#49441  av @lpher

Blasphemeeee.....blaspheyou...blaspheeverybody :D Ordentlige biler fortjener skikkelig MANUELL bilvask...spørr du meg! :D

@lpher