TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kalde og varme plugger

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #49500  av CelicaT4WD

Hvordan vil en motor som har for varme plugger oppføre seg?

Jeg sliter med fusk i motor når den har blitt varm og god - og gjerne etter den har stått litt stille slik at varmen får gått "oppover".

Plugger, fordelerlokk, rotor og luftfilter er nettopp skiftet. Til og med luftmengdemåleren er plukket fra hverandre for å se etter skitt.

#49510  av CelicaTurbo

varme plugger tenner som regel lettere enn kalde plugger så dem skal ikke gi noe fjusking av noe slag, men er pluggene for varme så kan du risikere tenningsbank ved høyt trykk og belastning, og jeg tror ikke at det er det du opplever..

ellers kan jeg egentlig ikke hjelpe deg, kanskje foreslå kaldstartinjektor/injektorswitch eller tempsensoren for motoren.. begge deler kan føre til for rik bensinblanding når motoren er varm men jeg har ingen erfaring med dette selv..

#49513  av CelicaT4WD

Jo, jeg opplever tenningsbank.
Men ikke bare ved høyt trykk, også ved vanlig kjøring.

Kan tenningsbanken være årsak til denne småfuskingen?
Når man kjører i litt hastighet virker det som den får for lite. Står man litt lenge på rødt lys er det tendens til at den drukner.

Skal prøve nye plugger i morgen, en grad kaldere enn originalt. Har litt tro på at det kan hjelpe.

#49554  av CelicaTurbo

du bør kanskje finne ut hva som forårsaker tenningsbanken istedet da.. det er ikke pluggene ihvertfall så lenge det også skjer når du kjører normalt, med mindre pluggene dine flere steg varmere enn standard kanskje..

#49596  av henningl

få sjekket tenningen..

#49606  av CelicaT4WD

henningl skrev:få sjekket tenningen..
Ok, but how?

#49614  av kennethx

Kan ikke være den lambda sensoren som sliter da?

#49617  av CelicaTurbo

tenningen kan du sjekke ved å bruke en tenningslampe, hør med noen venner om noen vet hvordan bruke en slik. Kontaktene TE1 og E1 må kortsluttes med en ledningsstump i diagnoseboksen før du lyser ned på hjulet.. standard skal tenningen være 10 grader BTDC.

Det du eventuellt kan gjøre er å ta en tur til nærmeste toyotaverksted og spørre pent om dem vil sjekke tenningen der, det bør ikke koste så mye penger. Men pass på å være tilstede når dem sjekker og forsikre deg om at dem kortslutter TE1 og E1 på et hvis for jeg har hørt mange historier om verksteder som ikke har gjort dette. Om din tenning tidligere er justert uten å kortslutte dem to punktene så vil tenningen være ganske langt unna der den skal være..