TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• abs sensoren

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #49501  av vegar85

hei

er det noen som har byttet abs sensoren her? klarte å knekke den i to når jeg bytta hjullager. det er høyre forann!!!

#49637  av vegar85

ingen som har byttet denne???

#49646  av CelicaTurbo

eneste jeg vet om disse er at de er utrolig enkle å knekke så bør derfor ikke røres om det kan unngåes, og dem er ikke så billige fra toyota, tipper 1000-1500 :? Kan ikke hjelpe deg med hvordan bytte disse, aner rett og slett ikke :wink:

#49647  av vegar85

ja det koster 1100kr hos toyota, men har ikke peiling på ossen det går ann å få den ut!!!

#49649  av CelicaTurbo

sitter selve sensoren fast etter at bolten er løsnet da? Prøv å press et lite skrujern innimellom eller noe.. husker ikke helt hvordan det der så ut når jeg hadde ytre drivledd ute av hjulnavet i høst..
 #49660  av ST182

har akkurat skifta på begge sider på celican min også, men bruk en rund fil og slip hullet etterpå, slik at den nye sensoren glir lett inn. sensoren skal bare holdes fast i braketten utenfor.(8mm eller en 10mm skrue.)

du skal ikke trenge å ta ut sensoren ut av hjulnavet. du kan egentlig bare se oppunder skjermen der hvor abs-sensor ledningen forsvinner opp mot motor-rommet, oppunder der ligger den en "skjøt" i form av to hvite kontakter som sitter sammen. Løsner du de fra hverandre og skrur ut de to skruene som ledningen er festet med ned over skjermveggen og ned til fjærbeinet, og løsner klips feste som sitter på selve fjærbeinet så slipper du å ta ut abs-sensorene(og unngår å ødelegge den) ved feks hjul-lager skift.

Uansett: når du nå skal sette inn den nye abs-sensoren det er VELDIG viktig at du filer opp hullet til sensoren skikkelig slik at den sklir lett inn uten å bruke noe mer makt enn ett lett trykk på den. Sensoren er laget av et sprøtt plast materiale og tåler ikke at man bruker makt for å få den inn, da den knekker\sprekker utrolig fort.

Lurer du på noe eller ikke helt skjønner det jeg har prøvd å forklare, så kan jeg godt ta av hjulet og knipse noen bilder og ringe rundt de delene jeg snakker om.

Mvh
Kenneth

#49667  av vegar85

jeg skrudde ut den skruen på sensoren, men den løsnet ikke fordet. den knakk når jeg prøvde å dra den ut.

#49674  av ST182

hvis du skrur på tenninga lyser abs-lampa kostant? eller slukker den etter en liten stund sånn som normalt?

hvis den lyser konstant, så er sensoren ødelagt.

er den ødelagt så må du vel bare grave ut bit for bit med en skrutrekker ellerno, for så å slipe godt med en rund fil i hullet til sensoren, slik at den nye sensoren glir lett inn. men på den andre siden av bilen så lar du sensoren sitte på, bare løsne den i andre enden. (pluggene ligger oppunder skjermen, der hvor ledningen til sensoren "forsvinner")

da kan du skifte hjul-lager uten å ødelegge sensoren, dog med en ledning som henger på når du skal presse inn den nye lageret, men det går helt greit allikevel.

hvis du vil så kan jeg godt knipse noen bilder for å illustrere hva jeg mener?

M.v.h
Kenneth

#49677  av vegar85

jeg skjønner hva du mener. takker for svar........ abs lampa slutter å lyse i et sek nå jeg slår på tenninga.og så lyser den hele tiden. vet at abs`n ikke virker for jeg klarer å få dekka til å stå.