TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• oljelampa lyser i carlosen

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #49361  av GT4 CS

Direkte etter kaldstart lyser oljelampa en liten stund og en svak bankelyd kan høres til oljelampa slukker. slukker etter ca 3 til 5 sek. Noen ideer til årsak? Jeg tenker på oljefilteret,noen nevnte en gang om en feil i systemet til toyota. Hva er nummeret som er rett til oljefilteret? Er ikke mye glad for denne lyden. Alle forslag motas med takk

#49364  av vegar85

jeg syntes jeg har en sånn lyd jeg å, men oljelampa lyser ikke. hører det kunn vist motoren er kald. tor ikke jeg har hørt det i sommer.

#49365  av kennethx

Nå har ikke jeg så mye peiling på slikt, men regner med du har peilet oljen når motoren er kald for å skjekke nivået?

Ellers vil vel, slik jeg forstod det, feil oljefilter helst gi deg problemer med for dårlig flow på høyere turtall og burde vel ikke ha så mye å si på kaldstart?

men jeg får overlate det til ekspertene.... Mener det ligger en sticky tråd om oljefilter på forumet her en plass...

EDIT: http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=2634

#49379  av GT4 CS

takker og bukker. Har iallefall fått riktig filter da. Men det som har vært feil før er det samme nr som de gale. Husker det da jeg så det. Men motoren lever enda etter 15000 glade kjørte. Mulig det hjelper med oljeskift. Ellers kan det hende at toyota har et forklaringsproblem ang oljepumpa mi. De byttet simringer og slikt til den da jeg bytta regreim.

#49382  av CelicaTurbo

min bil utviklet dette for et års tid siden.. har undersøkt en del og funnet at det er ganske normalt med litt lyd fra toppen innen oljetrykket bygger seg opp, og det skal ikke være skadelig eller ødeleggende på noe vis, men det kan bli værre over tid... mange opplever dette på disse motorene ihvertfall. Mulig det hjelper med annen olje, men jeg vet ikke om jeg fikk dette i forbindelse med oljebytte selv.. tenkte jeg skulle prøve Castrol olje neste gang, mulig det har noe å si :)

på min bil varer lyden forøvrig bare ett sekunds tid, av og til kanskje to..

Jeg antar egentlig at en justering av ventilklaringene vil fikse problemet, men kanskje noen andre kan uttale seg om akkurat det?

#49393  av GT4 CS

Måtte ut og flytte bilen nå,Og da varte lyden max to sek. Har castrol olje i bilen nå. Har funka meget bra det. Brukt den magnatech. Tenkte og gå for den 15-50 castrol nå i sommer. Satser på en tur eller to på bane og da må alt være ok vøtt. Noen som har erfaring med toyo 215 /40-17 til bilen?

#49464  av erling

GT4 CS skrev:Og da varte lyden max to sek.
Det er jo normalt, men 5 sek hørtes litt mye ut.

#49899  av Soppen

Olje pumpa kan lage en raklelyd ved oppstart i et par sekuunder. Det kan tyde på slitt pumpe. Min har gått 135.000. og jeg skiftet min ved en overhaling jeg holder på med nå.