TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• hjul-lager celica

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #50317  av ST182

Sitter her må skal bestille forsterka hjul-lagre foran til min 90-mod celica 2.0 GTI, i lista så står det kun oppført til 93-mod GTI, noen som vet om lagrene på 90- mod og 93-mod er identiske? Selger visste ikke om de var like.

Kanskje noen har EPC`n og kan sjekke om orginal lagrene på 90 og 93 har samme delenr?

MÃ¥ ha noe bedre lagre enn orginalt, da bilen spiser hjul-lagre til frokost, lunch OG middag :)

Mvh
kenneth

#50378  av sindrejl

ifølge min EPC så er det samme.
delenr: 90369-30044 står for både 89-90 og 90-93

#50399  av memo

får du hjullagre som er så mye bedre enn andre da?

fikk oppgitt serienummer på original-lagrene hos toyota, og bestilte via fattern, da han har 50% rabatt hos leverandøren i sverige :)

#50400  av larsst185

Husk at det er viktig at du smører gjengene på drivakselen og setter til muttera GODT.Jeg satta den bra til men ikke bra nok og fikk da slakk i lageret etter en mnd tid.Tok da av muttera,smurte med litt olje og satte den ordntli til med muttertrekkeren.Det har hold siden.Prøv det med det lageret du har nå...

#50462  av ST182

sindrejl skrev:ifølge min EPC så er det samme.
delenr: 90369-30044 står for både 89-90 og 90-93
Takker, da bestiller jeg meg nye forsterka hjul-lager i morgen :D
memo skrev:får du hjullagre som er så mye bedre enn andre da?
Dama jobber på Torshov Bilrekvisita og en av leverandørene deres kunne visst skaffe både standard og forsterka hjul-lager til Gti`n. :)
larsst185 skrev:Husk at det er viktig at du smører gjengene på drivakselen og setter til muttera GODT.Jeg satta den bra til men ikke bra nok og fikk da slakk i lageret etter en mnd tid.Tok da av muttera,smurte med litt olje og satte den ordntli til med muttertrekkeren.Det har hold siden.Prøv det med det lageret du har nå...
Har vært påpasselig med å sette delene godt inn med fett før jeg har satt det sammen og dratt til alt med riktig moment. har også dratt til ekstra på muttern på drivakselen, når jeg har merka slakk i lageret, hjelper en liten stund før det er like ille igjen.

Fant ut at fettet mest sannsynlig "kokte" bort pga svært hyppige harde nedbremsinger fra 200++ til stillestående\evnt lovlige hastigheter. :twisted:
Det, kombinert med rævva klosser som "fader" pga varmen og calippere som henger litt til tider + at jeg tydeligvis har kjørt med feil spissing\feil justert forstilling.(derfor spora det så inni h... med 215\40\17 :( )
Det med forstillinga har vel ført til økt\feil belastning på lagrene + at jeg kjører ganske så "aktivt" på landeveiene med sinnsykt harde dempere.

så det er vel flere grunner til at bilen har spist lagere?

Så nå er det bestillt oppgraderte bremser, klosser og slanger, og i morra bestiller jeg forsterka hjul-lager.
Og jeg har fått justert forstillinga, så nå sporer den ikke mer. hehe

M.v.h
kenneth[/quote]