TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• En ny vri?

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #50451  av Ace

Har veart a forhort meg litt om andre muligheter for anlegg i bilen mr2 mk2. Har lyst pa noe annet en 1 kasse bak hvert sete....

kom over det bildet her fra en tidligere post :

Bilde

Syns dette var en fet losning som matte proves ut, men har stott pa en del utfordringer .... a skredermekke en kasse akkurat der vil koste enten veldig mye tid eller veldig mye penger :P Har hort med noe lokale forretninger og de mener det det maks vil veare plass til1 8" der, men den pa bildet der kan umulig veare en 8 ? heller en 10"

Noen som har gjort eller sett liggnende losning ? Bilder og tips motas med takk :lol:

#50455  av Speeder

Bare å måle hvor mange cm det er mellom setene der det:)

Men ser i allefall ut som 10" ja (25cm)

Tøff løsning, ser ikk eut til å være noe i veien heller.

#50469  av Ace

Er bredt nok for en 8 og en 10" men plass derimot =) Er det som er problemet. Har tilgang til personer som kan skredersy en kasse der men problemet vil alltid være stor nok kasse som forsyner nok luft.

Ville gjerne hatt noen bedre bilder av element/kassene som har samme losning. Ser ikke sa mye pa det bildet jeg har desverre :(

#50487  av chris

FÃ¥r man en stor nok kasse bak der da, til 10" ? greit nok i diameter, men i volum liksom.

Personlig er det tårnet bak der altfor viktig for mitt vedkommende. Må ha plass til visakort, bensinkort etc, cd'er, nøkler, etc. og statoilkoppen såklart :)

#50495  av Ace

Er volum jeg tenker pa som er problemet her , derfor jeg gjerne ville sett noen flere bilder for jeg i det hele tatt satser pa noe. En 8" skal jeg klare a fa til 8,5-9l skal ga seg til men lurer litt pa 10" siden dette gir en mer fyldig bass... Og som du ser er det jo ikke umulig :roll:

Ting og tang blir som regel plassert i dora for min del sa boksen der er heller ubrukelig...

#50735  av Shyggen

Noen kommer sikkert til å si meg imot.. men, syns Rockford Fosgate sin 10" RFR subb på 2000watt er ganske hendig når det kommer til plass.. :D trenger nesten ikke kasse i det hele tatt :D

men, den blir litt voksen forde, og spiller bra og dypt!

#50759  av @lpher

Shyggen skrev:Noen kommer sikkert til å si meg imot.. men, syns Rockford Fosgate sin 10" RFR subb på 2000watt er ganske hendig når det kommer til plass.. :D trenger nesten ikke kasse i det hele tatt :D

men, den blir litt voksen forde, og spiller bra og dypt!
Regner med at det var litttegranne ironi her? :D Menne...snedig at du nevner det...hadde en kunde innom idag som skulle ha en 10" sub i fotbrønnen på pass.siden...i en 67 MG ett-eller-annet! Go figure! :D

Viste seg at de nye Rockford subbene er enda mindre kravstore på kasser enn hva de gamle var :) Anbefalt lukket kasse på Punch Stage2 subben er bare 18,5liter :) Ikke bygger den mye i dybden heller....bare 14,5cm :) Her er det duket for en ny bestselger me thinks :D

@lpher

#50792  av Shyggen

Hehe :) jepp, de nye RF er mektig bra..

10" i døra? jeeez :D snakker om overkill :) but whatever pleases him :D

Har sett 8" i dører en gang i blandt.. men, 10"?

#50916  av @lpher

Shyggen skrev:Hehe :) jepp, de nye RF er mektig bra..

10" i døra? jeeez :D snakker om overkill :) but whatever pleases him :D

Har sett 8" i dører en gang i blandt.. men, 10"?
LOL..nei ikke i døra...blir regelrett som en fotstøtte..montert midt i fotbrønnen til passasjeren :D

@lpher

#50938  av bose

Fasen må justere med en sånn plasering da

#50939  av @lpher

bose skrev:Fasen må justere med en sånn plasering da
Varierer fra bil til bil faktisk...hva som høres best ut :)

@lpher

#50958  av bose

ok. i brabsjen min så må fasen justeres hvis membranene ikke slår paralelt. hvis han duden der har 6x9" i døra f.eks så er det teoretisk 90 grader motfase

#51033  av TrustNo1

Litt mer enn bare vinkel som spiller inn her, feks avstand og refleksjoner. Ummulig å beregne hvordan fasen i en bil skal være, det må vel bare tas på gehør

#54251  av Johnny_Bravo

Ace skrev:Er volum jeg tenker pa som er problemet her , derfor jeg gjerne ville sett noen flere bilder for jeg i det hele tatt satser pa noe. En 8" skal jeg klare a fa til 8,5-9l skal ga seg til men lurer litt pa 10" siden dette gir en mer fyldig bass... Og som du ser er det jo ikke umulig :roll:

Ting og tang blir som regel plassert i dora for min del sa boksen der er heller ubrukelig...

Hvis du er ute etter god lyd skal du ha så mange små elementer som
mulig ikke ett stort. grunnen til dette er at små elementer spiller mye mer
presist en store. det er mindre masse å flytte. pluss at et lite element
trenger mindre volum inne i kassa som vil si at et 8" eller 6" bass element
vil kunne spille mye bedre en et 10" element vil i en så liten bil som MR2.

Når jeg var mindre så trodde jeg at jo større element et er jo bedre spiller
det. men dette er bare tull. alle elementer skal ha et hvist volum å spille i
. og avstanden fra plata elementet er festet i og bakplata har enorm
betydning for å få riktig trøkk ut i cupèn. dette har med resonans i kassa
og gjøre. hadde jeg vært deg så hadde jeg funnet ut hvor stor plass jeg
har å bygge på og så handlet element. ikkebare fokusert på hvor stort
element jeg kan få plass til.

#54260  av bose

riktig som du sier... MEN et større element gir mer pondus i lyd, å skal man nedi frekvensene er ikke membranarel til å komme utenom. får å få en 6-8" til å spille like dypt som f.eks en 12" må elementene ha en sinnsykt vandring. som igjen går ut over effektiviteten (følsomheten) og den vil få en stor impedanse variasjon