TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Støtte pÃ¥ biltilsynet...!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #51246  av kake

Ble vinka inn i teknisk kontroll istad av politi/biltilsyn. Kom en kar fra biltilsynet bort og spurte etter førerkort og vognkort, helt greit, og så kommenterte han bilen litt. Så begynner han og spørre og grave. Han ser på dekka, og lurer på hvorfor de ikke stemmer med dimensjonen i vognkortet, selv om han ikke kikka nøyaktig hva slags dim. det var, bare spørte meg.

Kjører jo på 205/40/17 og 215/40/17 som er helt lovlig og innenfor 5% regelen.

Diskuterte dette frem og tilbake, men han mente at de måtte stå i vognkortet, selv om de er innenfor 5% grensa! (Er ikke dette tullball?) Så kommer det en banan til, tydeligvis sjefen hans og mener det samme. Så jeg fikk mangellapp og må vise bilen på biltilsynet innen et par uker. Hvis de skulle holde på slik og skrive mangellapp til alle som ikke kjører med nøyaktig det som står i vognkortet hadde de blitt veldig opptatt! Disse folka har virkelig lite å finne på, når de pirker på slikt! Et vognkort koster dessuten 450,- å skrive ut på nytt!

Kan de virkelig kreve det? har lite lyst til å gi de 450,- Ser i brukermanualen her, at det er 205/60/14 bak originalt, det blir 0,37% forskjell i rulleomkrets til 215/40/17. Og foran som er 195/60/14 gir 1,05% til 205/40/17. I vognkortet står det minimum impress 35mm, de jeg har er 38mm. Dette er vel heller ikke no problem? Felgene er 7" brede, samme som standard iflg vognkortet.

#51250  av kake

Hva har dere med MK2 på "Min.Inpress" i vognkortet ?

#51255  av CrazyKnight

450 kroner for et nytt vognkort??? Wow...
Jeg har fått nytt vognkort et ukjent antall ganger, og aldri betalt så mye som femti øre for det... Hmmm... Kan hvert distrikt prise tjenester etter eget forgodtbefinnende?? :shock:

CK
-forbauset...

#51256  av mr.veilsidewankel

sliter jeg også. tror det er extreemt med missunnelse ut å går jeg.
ser de noe som er finere enn det de har selv så er det BOT og piss.
jeg har bredere dekk og felg bak og det blir det nå bråk av. går greit i hjulbuen, er innenfor sjermene og rulle dim er godt innenfor margin, da sjønner liksom ikke jeg problemet, skulle hatt bank. ikke F.. om jeg bytter felger som koster over10k per stk, må vel en tur dit på 626 stålfelg., skal forresten ta bilder når det skjer. kommer til å se utrolig latterlig ut.

#51261  av kake

CrazyKnight skrev:450 kroner for et nytt vognkort??? Wow...
Jeg har fått nytt vognkort et ukjent antall ganger, og aldri betalt så mye som femti øre for det... Hmmm... Kan hvert distrikt prise tjenester etter eget forgodtbefinnende?? :shock:

CK
-forbauset...
Det er vel kanskje inkludert en titt på bilen ? De sa iallefall 450,- for å få det i vognkortet, kanskje de skal godkjenne og styre da.

Fant iallefall dette hos biltilsynet:

"
En kan forandre sporvidde med maksimum 7.5 mm, dvs totalt 15 mm. Dette kan skje ved endring av innpress i felg eller ved bruk av spacere. Bruk av forskjellig dekk-dimensjon foran og bak må være godkjent av kjøretøyfabrikant eller uavhengig laboratorium.

Lovlig forandring av dekkenes rulleomkrets er pluss/minus 5 prosent.
"

Dvs at felgene/dekkene mine er 100% lovlige. Får bare håpe jeg slipper å betale 450,- for at de skal finne ut det også. :twisted:

#51263  av jensi

Jeg måtte ha TUV papiret på felgene og for å få det riktig i vognkortet.
Du må nok forvente at de forlanger det.
Og de 450 kronene er inklusiv en titt under bilen for å sjekke klaringer.
De lyste og etter impress på innsiden av felgene.

Jensi

#51286  av chris

jeg har TUV godkjenning på felger og dekk, samt godkjenning fra dekkfolk om at det er rette dekk og felger som står på i forhold til TUV papirene, det holder i massevis fikk jeg beskjed om på biltilsynet.

rota bort vognkortet mitt en gang, fikk nytt helt gratis.

skal ikke være nødvendig å ha nye dimensjoner i vognkortet så lenge man er innenfor den grensa, og har TUV papirer. så det der er ren idioti fra noen som kjeda seg..

#51328  av kake

Da fikk jeg ordnet opp. Jeg ringte først biltilsynet i Kongsberg (I håp om at de var mindre firkantet der enn i Drammen), men den gang ei. Han trengte så mye forskjellige papirer at jeg ikke gadd å prøve engang. Jeg spurte om han kunne godkjenne hvis jeg hadde Tüv godkjenning, men det hjalp ikke sa han, fordi det var på tysk, og skulle jeg ha det oversatt, måtte jeg dra til Arendal på veivesenet der (!!!), men det kosta mye visstnok :shock:

Så jeg dro bort til Toyota og spiste litt vafler og drakk Cola, mens vi pratet litt bil og om hvor vanskelige biltilsynet er. Så skrev de på et fint ark med Funnemarklogo at felgene passet på bilen og at de var godkjente, så skrev de under og stemplet.

Tok med det arket til biltilsynet i Drammen, og etter å ha ventet ca 1 time i kø, kikket han 2 minutter på hjulene og stusset litt, siden han ikke fant inpress merking. Jeg sa de kanskje sto på baksiden av felgen, men da måtte han jo av med hjulet, og det virket han ikke interrisert i. Men, etter å ha overbevist han om at det var rett felg fikk han endelig skrevet det inn som alternativ dimensjon i vognkortet.

Det som er veldig kjekt, er jo at det kostet 550,- for den titten på 2 min og 1 linje i vognkortet! Førpris var 450,- men de har justert opp prisene idag (1.juli) :(

#51335  av chris

såpass ja

glad jeg fikk godkjenning gratis jeg ;)

#51347  av FireWalk

ååå!!!! jeg blir så forarget når jeg leser sånt.. Jeg begynner mer og mer og HATE alt som har med Stat og gjøre.. De kan snakke så mye de vil om hvor kontrollerende og fæl Saddam var.. Men selv om de ikke er like fæle selv, så er de iallefall MINST like kontrollerende!

Du blir stoppet og må punge ut penger enda du faktisk HAR rette dekk og felger ? heh... jaja.. stopper de meg så skal jeg gjøre meg vanskelig.. da blir det rettsak og hele greia bare for å poengtere en prinsippsak. Jeg betaler ikke over 500 spenn for at de skal stå i 2 minutter og kikke på bilen og klø seg i hodet når jeg faktisk har en bil som er godkjent i utgangspunktet...

som MR2CHRIS sa forleden ang den Bomstasjon debatten, La oss snyte staten for så mye penger som mulig, ikke betal mer enn det vi må, og så sant det er mulig; Få utført arbeid svart osv.. Snyt dem for så mye penger som mulig! akkurat slik de gjør med deg..

Svenskene har faktisk rett når de sier at Norge er den siste sovjet stat.... sørgelig trist.... :?

#51391  av sindrejl

Hehe angående biltilsynet. Må nesten fortelle min fine lille historie om en koselig tur til biltilsynet. Følte nemlig for å dumpe innom der, slå av en prat og omregistrere bilen min. Jeg parkerte fint utenfor, så en to biler så regna med det ikke var kø. Gikk inn modig med Brystene spent utover, og fikk halvt sjokk.. Var som å se donald, der folk ligger og sover i gangene i påvente av behandling og du ser gamlinger med skjegg som har vokst ti talls meter mens dem ventet. Var ca 20 disker eller.no der, hvorav bare 4 var for omregistrering. OG bare EN av disse var det en "kundebehandler" i. Velvel, jeg tok meg kølapp og venta til min tur.. som var LEEEENGE.

Møtte en koselig dame som ba meg gå UT av køa, tilbake til banken og betale for dem hadde ikke betalingsterminal da. Sukka litt, gikk bort til banken, tok ny kølapp, venta i 15min, fikk bedskjed om at dem IKKE hadde betalingsterminal der heller så måtte gå ut av banken, til minibanken, ta ut penger, trekke ny kølapp, tilbake til skranken, betale og så OGSÅ betale 60kr gebyr. Jippi..

ENDELIG ferdig!!? NEI! Turen tok da tilbake til biltilsynet, trekte kølapp på nytt.. nå var det _MYE_ folk der og ALLE bak skrankene utenom en person, spiste mat eller stod å drakk kaffe eller noe på bakrommet.
Anyway, det gikk nye 45min til jeg kom frem til kassa, måtte også vise EU godkjennelse da dem ikke hadde fått den inn i systemet og så vise betalingsgodkjennelse SÅ fikk jeg nytt kort.. tror jeg brukte 2 timer på å omregge bilen. På Støren (ute i bondeland) brukte jeg 5min.. BYRÅKRATI er morro dere!! Hvorfor lukter det alltid rart av sånne byråkratisteder? Man kan liksom lukte "staten" eller noe sånnt.. alltid fundert på dette.

Må bare si takk til alle dem som gadd lese igjennom og som gidder å gi meg en klapp på skuldra for denne minnesrike lange ukoselige dagen min på biltilsynet. *bukke*

#51404  av angrykid

/klappe på skulder til sindre

:-D

#51406  av Zerpent

*klappe sindre på skuldra*

:D

#51409  av Hobbes

*klappe på skulderen*

apropo staten:
En kamerat av meg beynte å jobbe for i Stavanger komune( jobba der et år ). OG i løpet av den første uka var det en person som kom bort til ham å bad ham roe ned tempoet!! For det var inngen som kom å klappet deg på skulderen for ekstra innsats her så det var bare å roe ned tempoet.

#51410  av Dalan

sindrejl skrev:Hehe angående biltilsynet. Må nesten fortelle min fine lille historie om en koselig tur til biltilsynet. Følte nemlig for å dumpe innom der, slå av en prat og omregistrere bilen min. Jeg parkerte fint utenfor, så en to biler så regna med det ikke var kø. Gikk inn modig med Brystene spent utover, og fikk halvt sjokk.. Var som å se donald, der folk ligger og sover i gangene i påvente av behandling og du ser gamlinger med skjegg som har vokst ti talls meter mens dem ventet. Var ca 20 disker eller.no der, hvorav bare 4 var for omregistrering. OG bare EN av disse var det en "kundebehandler" i. Velvel, jeg tok meg kølapp og venta til min tur.. som var LEEEENGE.

Møtte en koselig dame som ba meg gå UT av køa, tilbake til banken og betale for dem hadde ikke betalingsterminal da. Sukka litt, gikk bort til banken, tok ny kølapp, venta i 15min, fikk bedskjed om at dem IKKE hadde betalingsterminal der heller så måtte gå ut av banken, til minibanken, ta ut penger, trekke ny kølapp, tilbake til skranken, betale og så OGSÅ betale 60kr gebyr. Jippi..

ENDELIG ferdig!!? NEI! Turen tok da tilbake til biltilsynet, trekte kølapp på nytt.. nå var det _MYE_ folk der og ALLE bak skrankene utenom en person, spiste mat eller stod å drakk kaffe eller noe på bakrommet.
Anyway, det gikk nye 45min til jeg kom frem til kassa, måtte også vise EU godkjennelse da dem ikke hadde fått den inn i systemet og så vise betalingsgodkjennelse SÅ fikk jeg nytt kort.. tror jeg brukte 2 timer på å omregge bilen. På Støren (ute i bondeland) brukte jeg 5min.. BYRÅKRATI er morro dere!! Hvorfor lukter det alltid rart av sånne byråkratisteder? Man kan liksom lukte "staten" eller noe sånnt.. alltid fundert på dette.

Må bare si takk til alle dem som gadd lese igjennom og som gidder å gi meg en klapp på skuldra for denne minnesrike lange ukoselige dagen min på biltilsynet. *bukke*
Mye bedre å betale på posten og dra på biltilsynet med kvitteringer og hente vognkort etterpå ;)

men DÆVEN det der var virkelig slow-motion :shock: