TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 94+ baklys

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#5273  av chris

Hehe, skulle til å spørre om det samme ;)

#5275  av jumbo

MR2turbo skrev:Jumbo, hva gjør du hvis du blir kalt inn til etterkontroll hos biiltilsynet?
Sliter? :mrgreen:

Det spørs litt hva du tenker på. Ang. lyktene, skal det prosjektet gjøres skru-bart, slik at de originale lett kan settes på plass igjen. Det er jo egentlig dette jeg planlegger å gjøre til hver EU-kontroll også, bare at jeg slipper å faktisk måtte gjøre det. Det er jo fremdeles et must at jeg HAR muligheten for å tilbakestille, ikke minst for å holde ryggen til de som godkjenner bilen for meg klar... Det må kunne vises til at bilen hadde originale lykter ved godkjenning, og at JEG, skurken, har montert i noe som ikke er godkjent dagen etter knontrollen...

#5292  av Christian

"Dette har du satt på i mårra"....beste setningen under en Eu kontroll :wink:
Godt å ha kjentfolk på verkstedet.

#5295  av Goose

Det finnes vel lykter som er godkjent vel?
Har venskelig å tro at det ikke finnes...
Og annen ting så noen som har sjekket på om biltiltynet bryr seg om lyktene er orginale eller ikke?
Dem skal jo bare lyse riktig avstant og vinkel, hvor store dem er har vel ingenting p si eller?

#5299  av CelicaTurbo

mens vi snakker om godkjenning: tror ikke det er mulig å få tak i hverken stivere fjærer eller bedre dempere for min bil som er godkjente, og da vil det jo alltid være et problem om man blir stoppet i kontroll langs veien :? Har enda ikke klart å finne noen ihvertfall, whiteline selger et kit men det er ikke godkjent og det er slike "inserts" som må sveises og greier :(

#5301  av jumbo

Goose skrev:Det finnes vel lykter som er godkjent vel?
Har venskelig å tro at det ikke finnes...
Og annen ting så noen som har sjekket på om biltiltynet bryr seg om lyktene er orginale eller ikke?
Dem skal jo bare lyse riktig avstant og vinkel, hvor store dem er har vel ingenting p si eller?
Klart det finnes godkjente alternativer... Bare ikke de jeg vil ha :D

Det springende punktet er at nærlysene skal være asymmetriske. Det er de ikke på lyktene jeg har bestilt.

Uansett skulle ikke en ombygging av lyktene tilsi at visning/godkjenning hos biltilsynet er påkrevet. Jeg har hvertfall ikke tenkt å tipse dem om at jeg har ikke-godkjente lys :D

Hvor store/små de er, er nok mindre interessant, men det finnes sikkert min/max verdier for hva man skal ha av effekt/lysstyrke. Jeg kjenner til den øvre grensen, men det er sikkert definert en nedre grense også.

#5302  av jumbo

CelicaTurbo skrev:mens vi snakker om godkjenning: tror ikke det er mulig å få tak i hverken stivere fjærer eller bedre dempere for min bil som er godkjente, og da vil det jo alltid være et problem om man blir stoppet i kontroll langs veien
Akkurat nå ble jeg veldig fristet til å spørre "hvorfor det?". Jeg har vært med å blitt stoppet ganske mange ganger i teknisk kontroll, men har tilgode å bli konfrontert med kontrollører som vet hva slags fjærer og/eller dempere som er godkjent eller ei for en lett aldrende GT4. Kort sagt: Hvorfor tror du at de som gjennomfører teknisk kontroll langs veikanten har peiling i det hele tatt? Mitt inntrykk er at slike kontroller i langt større grad ligger på nivå med å sjekke at lys/bremser virker og at du har riktig antall hjul.

Jeg har hverken opplevd eller hørt om at noen har fått påpakk for slikt i ordinær teknisk kontroll. Jeg skal tørre å vedde en hel del på at jeg slipper unna med lyktene mine også, dersom jeg skulle bli stoppet. Tillater meg å tvile på om de A) forlanger å skru av lyktene for å sjekke E-merket, eller B) sjekker at de faktisk lyser symmetrisk. Sistnevnte er jo tilnærmet umulig uten skikkelig, innendørs utstyr...

Uff, dette ble langt. Er så enkelt å bli revet med :D

#5335  av henningl

hm, du skjønner det, at om dem er i tvil (noe dem ofte er, bare for å gi deg et helvete siden dem har stått ute i regnet hele dagen) så gir de deg en fin lapp med innkallelse til teknisk kontroll på biltilsynet. :p

#5337  av jumbo

Klart de kan gi deg innkalling dersom de er i tvil. Det jeg imidlertid ville ha fram, er at slike kontroller så langt jeg har erfart ikke er grundige nok til at de engang kaster et blikk på slikt som dempere/fjærer... Lyktene mine er jo litt mer i øyenfallende, så muligheten for at de pådrar seg en liten "mangellapp" er nok større en for demperne Kristian snakket om...

Uansett - det ER ting som bekymrer meg mer.

#5360  av CelicaTurbo

Vel, dempere og fjærer er jo ganske lett å se at ikke er standard med sine kraftige farger, og da er det jo enkelt for de å titte i vognkortet om noe er skrevet inn der. Er det ikke det så sliter jeg liksom for da blir det visning hos herrene i gule frakker :?

hjelper ikke med skrekkstoryen fra bilforumet.net hvor en fyr med Golf2 ble tatt i en slik kontroll og må vise sin bil for kontroll. Om noe sånt skjer med meg med dempere og fjærer er jo eneste alternativet å bytte tilbake til orginalt, eller eventuellt prøve en snillere trafikkstasjon uti en bygd?

På den annen side har jeg gjennom over 7 år med sertifikatet aldri noensinne blitt stoppet i en slik kontroll og jeg har vel sett kontroller kanskje to ganger?

#5365  av jumbo

Jeg har samme erfaring - i løpet av 8 år på veien har jeg blitt stoppet 1 (!) gang, og det var i en rutinemessig alkokontroll på kvelden på E18 mellom Oslo og Drammen. De stoppet ALLE i retning Drammen...

Har heller ikke kjørt forbi / sett tekniske kontroller mer en en eller høyst to ganger. Tror det var hyppigere før, når jeg var yngre bodde jeg et sted hvor jeg hadde utsikt til en mye brukt kontrollplass. Da var det gjerne teknisk kontroll hvertfall en håndfull dager i året... Nå blir vel dog inntrykket litt annerledes når men ser slikt ut kjøkkenvinduet... Blant bygdas bilsjåfører var det jo selvsagt bare en svært liten andel som passerte hver kontroll, så fra deres synspunkt virket vel kanskje kontrollene like sjeldne som jeg føler de er nå...

De er hvertfall sjeldne nok til at jeg ikke akter å bekymre meg for dem...

#5366  av jumbo

Jeg har samme erfaring - i løpet av 8 år på veien har jeg blitt stoppet 1 (!) gang, og det var i en rutinemessig alkokontroll på kvelden på E18 mellom Oslo og Drammen. De stoppet ALLE i retning Drammen...

Har heller ikke kjørt forbi / sett tekniske kontroller mer en en eller høyst to ganger. Tror det var hyppigere før, når jeg var yngre bodde jeg et sted hvor jeg hadde utsikt til en mye brukt kontrollplass. Da var det gjerne teknisk kontroll hvertfall en håndfull dager i året... Nå blir vel dog inntrykket litt annerledes når men ser slikt ut kjøkkenvinduet... Blant bygdas bilsjåfører var det jo selvsagt bare en svært liten andel som passerte hver kontroll, så fra deres synspunkt virket vel kanskje kontrollene like sjeldne som jeg føler de er nå...

De er hvertfall sjeldne nok til at jeg ikke akter å bekymre meg for dem...

#5367  av Christian

Kan ikke helt se problemet med dette, om man blir stoppet er sjangsen for å bli tatt med feil senkesett minimal, kanskje litt større med feil lykter, men ikke mye...
Er vel en kjennsgjerning at de folka kan lite, og om man greier å oppføre seg skikkelig er det skjelden noe problem...
Om man derimot er uheldig og må vise bilen er det ikke mange timene å bytte bortimot alt man har satt på bortsett ifra komplette motorer :cry: (som er solgt) og....tja, kommer faktisk ikke på noe :wink:

#5372  av erling

Er vel blitt færre tekniske kontroller rundt etter veiene etter eu-kontroll-greiene kom. Nå for tiden er det stort sett tungtransport som blir stoppa, da er det kontroll av dieselen og lastesikring o.l. Biltilsynet og Tollvesenet som har kontroller sammen.

Hvis du lakker senkefjærene mattsvarte ser de orginale ut.

#5373  av jumbo

Sant nok, det meste kan jo relativt lett settes tilbake til original stand...

Det jeg ville vært langt mer nervøs for er å bli stoppet med en motorombygging slik som din. Jeg tror jeg hadde tørnet dersom jeg hadde fått mangellapp på f.eks lyktene, for deretter å få fullt av problemer pga. motoren under visning hos biltilsynet... DET er min største bekymring.

Å få spørsmål / påpakning på selve motoren i en vanlig teknisk kontroll tror jeg ikke er spesielt sannsynlig.