TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Overhaling av bremser

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #52908  av Dalan

Huff, akkurat nå som det ble så fint vær i dag med skyfri himmel nesten og alt... Så står jo selvfølgelig bilen uten kalippere foran :(

Merka i helga at bremsene var ganske dårlige, og når jeg stoppet etter å ha kommet dit jeg skulle så røyk det fra høyre fremhjulet :shock:
Bremsene hang på ja, ingen tvil om det.. :? Det ene spempelet på den høyre kaliperen satt som et skudd, ikke rart det røyk der!

Så da er det bare å la bilen stå mens man venter på å få rep.sett og nye stempler til kaliperne :?
Må vel bytte klosser også..

Noe spesielt man bør tenke på når man skal overhale?
Utenom å få pussa og rengjort ordentlig, kanskje hone også?

Noen som vet om de gummimansjettene på gliderne (eller hva det heter, hvertfall de stengene på hver siden av kalipern, som glir ut og inn.. :P ) følger med i rep.settet, eller skal jeg bestille de utenom? Greit å bytte liksom..

"Overhalte bremser for noen år siden" meg i ræ*a... :evil:
Jaja, må vel bli bra igjen nå :)

#52919  av chris

gummimansjetter følger med

er ikke sikkert du trenger å bytte stempler da, holder kanskje med å pusse de. hone sylinderne bør du gjøre ja.

kanskje kjøpe deg ferdig overhalte kaliptere og levere inn de gamle i innbytte? blir ikke så ille pris på det.

#52922  av Dalan

chris skrev:er ikke sikkert du trenger å bytte stempler da, holder kanskje med å pusse de. hone sylinderne bør du gjøre ja.
Bytter stempler, begynner å komme gravrust på dem, og de kosta visst ikke mer enn 200 kr. pr. stk. så da kan jeg kjøpe nye :)

Hvor får man innbytte i kalipere da?
hva slags prisleie ligger det i ?

#52924  av chris

Dalan skrev:
chris skrev:er ikke sikkert du trenger å bytte stempler da, holder kanskje med å pusse de. hone sylinderne bør du gjøre ja.
Bytter stempler, begynner å komme gravrust på dem, og de kosta visst ikke mer enn 200 kr. pr. stk. så da kan jeg kjøpe nye :)

ja, da er det jo like greit. frykta de kosta mer jeg :)

#52928  av Dalan

chris skrev:
Dalan skrev:

ja, da er det jo like greit. frykta de kosta mer jeg :)
Farsan var innom Toyota i går for å høre på pris for meg, ifall jeg ikke rakk det. Han sa det var 205,- pr. stk. hvertfall :) Får håpe han ikke blingsa.. :P

#52941  av Dalan

Dalan skrev:Farsan var innom Toyota i går for å høre på pris for meg, ifall jeg ikke rakk det. Han sa det var 205,- pr. stk. hvertfall :) Får håpe han ikke blingsa.. :P
ah, blingsa der gitt, det var 206,- pr. stk... :? 8)
Men det fantes bare to stk. i Norge, så måtte bestille fra Belgia, så da går det enda en dag.. æsj :(

Jaja, fikk rep.settet i dag da, og det så jo bra ut, nå burde bremsene bli som nye :D

#52943  av turboman

Hvor mye måtte du ut med for rep.settet da?? Regner med det er for 2 og 2 hjul?

#52944  av Dalan

turboman skrev:Hvor mye måtte du ut med for rep.settet da?? Regner med det er for 2 og 2 hjul?
Har ikke betalt for det enda, får noen fler deler så betaler det sammen, men det var litt over 500,- hvertfall.
2 og 2 hjul ja, jeg bestilte et sett for å overhale begge bremsene foran

#53282  av Dalan

Noen som har noen "supertriks" for å få på igjen stemplene og mansjetten m\ låsering?!
I hel.... om vi får til, har knota med både stempelet først og mansjetten først, men neggu fa.. om det vil :evil:
Klarte også å lage et bittelite hull i ene mansjetten, så da er det bare å bestille ny.. og det får jeg vel sikkert ikke før mandag...

BLÆH

#53351  av turboman

Heisann

Noen snakker om at de setter i stemplene først, og deretter mansjetten, men på min er det iallefall ikke mulig.

Setter derfor alltid på mansjetten, og ringen først. Deretter bruker jeg langfinger/pekefinger på hver hånd, og "drar" mansjetten utover så det blir ett "kjempehull".

Så er det viktig å ha noen andre i nærheten, som kan sette i stemplet, mens du utvider mansjetten.

Knotet masse med det her tidligere, men når jeg bruker denne teknikken, så er det gjort på 1-2-3.

Håper forklaringen var grei å forstå... :)

#53363  av Dalan

turboman skrev:Heisann

Noen snakker om at de setter i stemplene først, og deretter mansjetten, men på min er det iallefall ikke mulig.

Setter derfor alltid på mansjetten, og ringen først. Deretter bruker jeg langfinger/pekefinger på hver hånd, og "drar" mansjetten utover så det blir ett "kjempehull".

Så er det viktig å ha noen andre i nærheten, som kan sette i stemplet, mens du utvider mansjetten.

Knotet masse med det her tidligere, men når jeg bruker denne teknikken, så er det gjort på 1-2-3.

Håper forklaringen var grei å forstå... :)
Har prøvd det med å sette i mansjetten og ringen først, men klarte ikke å knote nedi stempelet.. Får prøve igjen, med at en "utvider" hullet og en presser nedi stempelet som du sier :)
Takk for forslag!

#53434  av larsst185

Et triks jeg bruker men det krever litt er å sette på tettering og støvmansjett,hold så stempelet oppå mansjetten slik at undersiden av stempelet tetter mot mansjetten.blåser du nå med trykkluft inn dær bremseslangen sitter så vil mansjetten blåse seg opp og legge seg fint rundt stempelet.
Det går også fint å gjøre det på den måten du har gjordt det men da må du passe på at stempelet er helt i bunn av kalipperen før du prøver å sette mansjetten på.

#53647  av Dalan

chris skrev:jeg skrev en del om dette for en tid tilbake:

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... msev%E6ske
Har lest det, og prøvde turboman sitt forslag, det gikk fint som snus! :)
Men fattern klarte å stikke hull på noen av mansjettene i sine desperate forsøk, så må vente på nye..
Men prøvde med de ødelagte, og det smatt på plass! :)
så nå blir det boller og brus :D