TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• lurer pÃ¥ litt info om gt4

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #53580  av maxgets

noen som har litt info på gt4 st205?:)
vekt,hk, hva som er bra/dårlig, hvordan er den ved trimming? driverket?
og hva er forskjellen på wrc/grp.a og vanlig?
hvor mye ligger de på i pris?

#53610  av CelicaTurbo

220-240 i pris, 240hk, vel 1300kg mener jeg. Har et "superstrut" hjuloppheng fremme som kan lage ulyder når det er slitt, og mange opplever det som slitt når bilene når den alderen som dem er i nå, koster noen tusen å reparere dette. Ellers kjenner jeg ingen svakheter av noe slag, det er en meget god bil med sterk motor og drivverk/girkasse som tåler juling. Ganske responsiv på trimming og enkel å få rundt 300hk ved enkle grep som eksos og turbotrykk. WRC-modellen har en høyere spoiler bak men ellers er det få forskjeller, den har bl.a. ikke kraftigere motor. Det er montert antilag på denne modellen grunnet rally homogaliseringsregler (eller hva det heter) men dette er så godt som umulig å aktivere. Den har også spylerdyser på IC'ens radiator (vannkjølt IC, meget god), men slike spylere er jo enkelt å montere på den ordinære ST205 også :wink:

#53624  av maxgets

takker for veldig godt svar!

det er vel en sperre ellerno som gjør att duikke får lada fult på 1 og 2 gir, stemmer det? isåfal hvordan tåler driverk det om man fjerner dette og kjører med rundt 300hk? tåler det rivstarter?:)

hvordan/hva sjekker man slitasjen på superstrut?

#53678  av CelicaTurbo

jeg kjenner ikke til at det er noen slik sperre på disse bilene nei, men om det er noe slikt er det enkelt å unngå for det gjøres på samme vis som på st185 i så tilfelle.. drivverket tåler rivstarter helt fint etter hva jeg har forstått, har enda ikke hørt om noen som har ødelagt drivverk eller girkasse på disse noen sted i verden, selv med vesentlig mer enn 300hk i motor og slicks.. men, orginalclutchen varer ikke lenge om du skal drive på slik, og, så klart det er en påkjenning for mye av bilen også :wink:

om det er slitasje i hjulopphenget fremme hører du etter dunking og klunking på ujevn vei, særlig merkbart på sakte kjøring i boligfelt med dårlig asfalt.. Om klunkingen høres ut som den kommer fra torpedoveggen istedenfor fra selve understellet så ligger problemet i lageret i dempertoppen, men det er et mindre problem på bilene som man ikke hører så ofte om..