TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjøp av MR2 MK3

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #53730  av Tom Erik

Hei jeg har funnet en flott MR2 hos en mertkeforhandler i Tyskland.

Oppsettet er slik: 2002/6 svart med hardtop og sekv. giring. Beige skinn
Tjenesetebil til en ansatt. Garantert kun gått 9.000 km. Får den inn for 240.000 på veien. Er det noe å si på det ?

Det eneste den mangler føler jeg er doble potter og lyd. Hva koster det meg å få det bygget om (greier ikke slikt sjæl) og hva bør jeg velge. Grommm lyd er litt av moroa - er det ikke ?

takknemlig for hjelp

Tom :o
 #53737  av jan-erik

Tom Erik skrev:Hei jeg har funnet en flott MR2 hos en mertkeforhandler i Tyskland.

Oppsettet er slik: 2002/6 svart med hardtop og sekv. giring. Beige skinn
Tjenesetebil til en ansatt. Garantert kun gått 9.000 km. Får den inn for 240.000 på veien. Er det noe å si på det ?

Det eneste den mangler føler jeg er doble potter og lyd. Hva koster det meg å få det bygget om (greier ikke slikt sjæl) og hva bør jeg velge. Grommm lyd er litt av moroa - er det ikke ?

takknemlig for hjelp

Tom :o
Hei

Har selv en MK3 og kan anbefale den på det varmeste. Bilen du har sett på har jo gått veldig lite, så tror prisen på 240.000,- er grei. De ligger nok på omtrent det samme for en 2002 modell i Norge også, kanskje også billigere, men med litt flere km og ikke skinn. Svært få biler solgt nye med skinn i Norge av MK3.

I fare for å ødelegge hele moroa for deg så vil jeg opplyse om at den seksvensielle giringa er veldig treg. Har vært en post om det her tidligere på forumet. Vil du ha en fin sommerbil med fint skinninteriør, sort (en meget pen farge på den bil og ettertraktet), og knapper på rattet til å gire rundt fine norske svingete veier på vestlandet så kjøp den du har sett på. Vil du derimot ha en bil til å leke rundt på landets racerbaner så hold deg langt unne den sekvensielle giringa. Det er mitt tips.

Du får doble potter fra TTE (selges gjennom Toyota) og koster vel rundt 6000,- tror jeg. Da får du også med en grovere lyd som kler bilen godt. I tillegg kan du kjøpe en åpent luftfilter (kald luft system) fra AEM, Blitz eller Apex'i for å få enda mer lyd. Koster ca. 2-3000,-. Team Moon sitt eksosanlegg skal gi en skarpere og sintere lyd, men må kjøpes i utlandet. CrazyKnight og Saus?? her på forumet mener jeg har et slikt anlegg. Koster nok omtrent det samme som TTE sitt, og er også med 2 utløp.

Håper du fikk litt hjelp, og lykke til med kjøpet :)
 #53757  av Tom Erik

Hei og takk for hjelp. Jeg lurer på et par ting til.

Er bilen konfiguert likt i Tyskland som hjemme?. Jeg tenker særlig på varme i setene. Skinn og kalde morgener er en dårlig kombinasjon.

Lønner det seg å bygge om eksosanlegget i Tyskland mens jeg er der eller kan det medføre tull ved visning før registrering ?

Tom
 #53775  av jan-erik

Tom Erik skrev:Hei og takk for hjelp. Jeg lurer på et par ting til.

Er bilen konfiguert likt i Tyskland som hjemme?. Jeg tenker særlig på varme i setene. Skinn og kalde morgener er en dårlig kombinasjon.

Lønner det seg å bygge om eksosanlegget i Tyskland mens jeg er der eller kan det medføre tull ved visning før registrering ?

Tom
Bilene skal være konfigurert likt i utgangspunktet. Tror setevarmere kanskje først kom i 2002 modellen, vet andre som har det. Jeg har imidlertid ikke det på min 2000 modell, og den er kjøpt ny i Norge.

Om du bygger om eksosanlegget i Tyskland eller ikke bør ikke by på noen problemer iallfall så lenge du går for TTE sitt. Mener det er Tüv godkjent, og om det ikke er det kommer du langt med at det hos bilttilsynet når det står Toyota på det.
 #53843  av laas

jan-erik skrev:Bilene skal være konfigurert likt i utgangspunktet. Tror setevarmere kanskje først kom i 2002 modellen, vet andre som har det.
Hehe, hvordan finner jeg ut om jeg har det? Mistenker at min 2002 MR2 mk3 har det (synes setene er en anelse varmere enn jeg ville forventet om det ikke var varme i dem), men det er ingen indikasjon eller bryter for å skru de av og på (var det på min gamle Astra) så det må i så fall styres helautomatisk. Tok ut setene når jeg monterte B&M short shift og de er koblet til en kabel, men det måtte de vel uansett vært for setebelte-led'en sin del..?

Lars J
 #53844  av jan-erik

laas skrev:
jan-erik skrev:Bilene skal være konfigurert likt i utgangspunktet. Tror setevarmere kanskje først kom i 2002 modellen, vet andre som har det.
Hehe, hvordan finner jeg ut om jeg har det? Mistenker at min 2002 MR2 mk3 har det (synes setene er en anelse varmere enn jeg ville forventet om det ikke var varme i dem), men det er ingen indikasjon eller bryter for å skru de av og på (var det på min gamle Astra) så det må i så fall styres helautomatisk. Tok ut setene når jeg monterte B&M short shift og de er koblet til en kabel, men det måtte de vel uansett vært for setebelte-led'en sin del..?

Lars J
Den kabelen er til setebelte led-en ja, og vektsensoren i setet som sjekker om det sitter noen der. Er nok en egen bryter til varmesetene om bilen din har det.
 #53845  av laas

jan-erik skrev:Er nok en egen bryter til varmesetene om bilen din har det.
Ugh. Gruer meg til vinteren allerede...

Lars J
 #53904  av @lpher

jan-erik skrev: Om du bygger om eksosanlegget i Tyskland eller ikke bør ikke by på noen problemer iallfall så lenge du går for TTE sitt. Mener det er Tüv godkjent, og om det ikke er det kommer du langt med at det hos bilttilsynet når det står Toyota på det.

TTE-sine er TÜV-godkjente..og det skal holde i lange baner for det norske 'biltilsynet' :)

@lpher
 #53909  av chris

@lpher skrev:
jan-erik skrev: Om du bygger om eksosanlegget i Tyskland eller ikke bør ikke by på noen problemer iallfall så lenge du går for TTE sitt. Mener det er Tüv godkjent, og om det ikke er det kommer du langt med at det hos bilttilsynet når det står Toyota på det.

TTE-sine er TÜV-godkjente..og det skal holde i lange baner for det norske 'biltilsynet' :)

@lpher
jepp. TÜV > Biltilsynet

#53926  av CrazyKnight

Enig med Jan-Erik her. Ikke noe røver-kjøp, men en fin bil til en fornuftig pris. Jeg har selv en 2000 modell, som nå har gått 25000.
Hva eksosanlegg angår, kan jeg fortsatt ikke uttale meg. Jeg har bestilt Team Moon sitt anlegg. Det høres grommere ut etter hva jeg kan høre, og det er faktisk billigere å få det tilsendt til Norge, enn å kjøpe TTE anlegg til vanlig utsalgspris her.
Jeg var selv inne på tanken på å montere TTE i Tyskland, men ville faktisk ikke spart en eneste krone på det. Og da ville det vært bedre å hatt et kundeforhold med en leverandør her hjemme, i tilfelle noe skulle gå galt. (Men det gjør det ikke. Vi snakker da Toyota! :wink: )
Jeg har også bestilt Apexi kaldluftsystem, men det har heller ikke kommet ennå...

Du får bare spørre om det er flere ting du lurer på!

CrazyKnight

#54425  av saus

Hei!
Sikkert en fin bil du har i sikte der, men tror ikke du sparer all verden ved å dra til tyskland for å hente mr2 (ihvertfall ikke av nyere modell). Jeg tenkte selv på saken før jeg kjøpte min her i norge

Jeg har selv TTE potter og er veldig fornøyde,ilag med apex gir det meg en lyd selv harley folk snur seg etter. Kan vise bilder hvis du vil ha.

2002 modeller har ikke setevarmere,men ett ac anlegg som er som en drøm. Min passerte nettopp 44000km, og skal inn på service any time now.

#54449  av laas

saus skrev: 2002 modeller har ikke setevarmere,men ett ac anlegg som er som en drøm.
Min 2002 (og en annen 2002 jeg har inngående kjennskap til) har hverken det ene eller det andre, så begge er nok tilleggsutstyr.

Om ACen er så god at man foretrekker å kjøre med toppen oppe tror jeg ikke jeg vil ha den forresten ;)

Lars J

#54456  av Anders gullstein

Vill styre unna denne sekvensielle girkassa jeg da men....
Du sier at det er til en merkeforhandler du kjøper bilen. Be om et tilbud om eksos systemet. Skal ikke ta lang tid for et verksted å sette det på. Har TRD senkesett på min. Eneste jeg trengte å gjøre på biltilsynet var å skrive det inn i vognkortet, siden det er orginalt Toyota ekstrautstyr.

#73440  av Oas

litt sent og skive nå mange månter etter men kanskje du ikek har kjøpt enda, mr2 er en av de bilene som er billigst og importere, du får en med lav km til rundt 160 000 tenker jeg vis du leter. avgiftene går på volum,hk og vekt og mr2 en har lite av allt