TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Klunkelyder etter senking!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #54573  av The Doctor

Kjøpte meg sånne TTE fjærer og nå har jeg endelig fått montert de. MEN etter montering får jeg en del sånn skikkelig klonkelyder foran når jeg gir fult rattoverslag.. Høres ut som fjæra vrir seg eller no.. Har søkt litt rundt på forumet men finner egentlig ikke ut av noe.. Har klart å få den riktig ned men oppe vet jeg ikke.. Visst jeg ikke husker helt feil så var vel fjæra helt rett opp??

Noen som har noen tips!?

#54580  av kake

Fikk du satt toppskåla med pila ut mot dekket? (Mener å huske det var den veien den skulle stå), kanskje den vrei seg litt når du stramma toppbolten til slutt? Husker jeg ikke kunne stramme toppbolten på toppen av fjærskåla foran da de satt på bilen, fordi jeg vrei greia rundt, så jeg måtte stramme den før jeg satt på plass fjærbeinet.

Ellers så kan det være det stabstaget du ikke har fått stramma skikkelig?

#54581  av The Doctor

Så de er retnings bestemte da altså.. hmm..

#54603  av turboman

Hei

Hadde samme problemet som deg. Var lagerene i øverste fjær-skålene som var skikkelig rustene.

Derfor, når jeg svingte på rattet, så gikk ikke lagrene rundt, med det resultatet at den dro fjæra rundt i skålen sin.. Kjøpte nye lager (80,- pr stk SKF-lager)...

Bilen ble mye lettere å svinge med, og ingen klunkelyd mer. Anbefales!

ps. spør du Toyota så sier de at du må bytte hele "kladden" som lageret sitter i, men det stemmer ikke. Enkelt å ta ut de gamle lagerene, og kjøpe noen nye hos en "lager-forhandler" i stedet. Tror Toyota skulle ha ca 700,- pr stk, for den "kladden" med lageret.

Finnes en annen post her på forumet om problemet, der står også betegnelsen på lageret også...

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... hlight=skf

Lykke til.. :)

#54621  av The Doctor

Jeg fant ut av det.. Det var den øverste skåla som ligge på fjære som ikke satt nede i det sporet.. Smørte ogå opp de lagrene samtidig..

Tusen Takk for hjelpen da 8)