TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Radiator problemer.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#54224  av tbergstad

Samme skjedde hos meg.. Vannstrålen sto ut fra vannpåfyllingstanken.. Syns det høres ut som topp-pakning. Hvor mye turbotrykk kjører du på?

#54228  av Gjertsen

tbergstad skrev:Samme skjedde hos meg.. Vannstrålen sto ut fra vannpåfyllingstanken.. Syns det høres ut som topp-pakning. Hvor mye turbotrykk kjører du på?
Kjører på orginale 0.8 bar
Gidder ikke justere trykket, har ikke behov for det! kosta nok på denna bilen.

Her er vaffal noen bilder fra hvor det lekker, ( nå har bilen stått etter kjøring og da lekker det endel som dere ser her)

Det siste bildet er hvor det Damper ut MASSSE vann, har sirkla rundt det..
Vedlegg
damp som kommer ut av merket
damp som kommer ut av merket
div 005.jpg (66.19 kiB) Vist 1264 ganger
tatt fra fører siden
tatt fra fører siden
div 006.jpg (49.04 kiB) Vist 1264 ganger
tatt fra fronten/snuta
tatt fra fronten/snuta
div 004.jpg (31.41 kiB) Vist 1264 ganger
tatt fra fører siden
tatt fra fører siden
div 008.jpg (48.12 kiB) Vist 1264 ganger

#55347  av Gjertsen

Hadde bilen på rep i dag for å sjekke termostaten, men var ikke den pga bilen koker enda samt at den lekker vann/frostveske..

Noen som har noen begreper på om det er en stor jobb å bytte topp pakkningene eller bytte vannpumpa?
jeg kan jo faen ikke kjøre langt lenger, da bare koker den :evil:
Møkka bil. Alt blir jo dritten når jeg får det :cry:
men så lenge det er penger i banken som skulle vært brukt te andre ting så får det vel gå, usj....

#55349  av Amund

har lignende problem med min, så om du finner ut noe, gi en lyd!

#55350  av Amund

kan de rett og slett vere lokket på radiatoren?

#55353  av Gjertsen

Amund skrev:kan de rett og slett vere lokket på radiatoren?
Nei er ikke lokket på radiatoren pga den er helt tett..

men har lest litt på mr2 forumet her og søkte på radiator, fant en som hadde nesten samme problemet, og der lufta de systemet og snakka om blødning av systemet, hva er så blødning? Bilder er fint. :p

#55368  av CelicaTurbo

tror ikke det hjelper å "blø" systemet ditt.. prøv dette: start opp motor (kald) og skru av radiatorlokket. Du skal se kjølevannet ligge rett under åpningen der, deretter ruser du motoren din litt ved å dra i "hjulet" hvor gasswaieren er festet og om det da flommer vann ut har du et ganske grei lekkasje i motor, trolig toppakning.. om det bare stiger sakte er det greit. Ta også bilen til verksted og be dem sjekke etter vann i oljen eller eksos i kjølesystemet.. om dem ikke finner noen av delene er sjangsen god for at det er vannpumpen som lekker.. Det er bare forslag det her, aller helst bør du ta bilen til et verksted og be dem vurdere saken.. :?

#55427  av Gjertsen

CelicaTurbo skrev:tror ikke det hjelper å "blø" systemet ditt.. prøv dette: start opp motor (kald) og skru av radiatorlokket. Du skal se kjølevannet ligge rett under åpningen der, deretter ruser du motoren din litt ved å dra i "hjulet" hvor gasswaieren er festet og om det da flommer vann ut har du et ganske grei lekkasje i motor, trolig toppakning.. om det bare stiger sakte er det greit. Ta også bilen til verksted og be dem sjekke etter vann i oljen eller eksos i kjølesystemet.. om dem ikke finner noen av delene er sjangsen god for at det er vannpumpen som lekker.. Det er bare forslag det her, aller helst bør du ta bilen til et verksted og be dem vurdere saken.. :?
Er greit nok det at jeg ska starte når den er kald og åpne radiator lokket, gjør dette hver morgen jeg.
Men saken er den at det ikke er noe vann der pga etter nesten hver gang jeg kjører så motoren blir varm( måleren er nesten på midten) så lekker den vann som vist på bilder...

Jeg har også fylt på vann når bilen er varm og kald, drar jeg i gasswaieren så spruter det litt opp fra radiator lokket( bobbler godt ut)

Takk for alle svar. Ser ut som det blir en tur innom dustene på toyota te uka :cry:

Fy og bil er dyyyyrt

#55489  av Remi

nor du står på tomgang går radiatorvifta de da? vis den ikke går så er det enten termostaten, motorn til vifta vis du har elektrisk, eller så er det et rele som er gåen til vifta.. hadde samme probleme på min.. da va motorn til vifta brent

#55536  av Gjertsen

Remi skrev:nor du står på tomgang går radiatorvifta de da? vis den ikke går så er det enten termostaten, motorn til vifta vis du har elektrisk, eller så er det et rele som er gåen til vifta.. hadde samme probleme på min.. da va motorn til vifta brent
Vifta funker som bare det!!

Testa det CelicaTurbo sa i går kveld, lufta systemet ordentlig så det ikke var noe bobbler igjen så si! og kjørte en GOOOOD og HARD tur, parkerte hjemme og det lakk ikke :D
Sjekka om morran idag om det var like mye vann i radiatoren, og det varre, tok meg en tur for å kjøpe gave til min niese, kjørte ca 20 min. Parkerte utenfor kjøpesenteret og da lakk den som ei sil igjen :?

Må vel oppom toyota en dag og få hatt den på service, om ingen av dere kommer med noen flere forslag?
Usj dumme bil :P

#55553  av larsst185

dra innom et verksted å få dem til å trykkprøve ljølesystemet.Dette gjøres ved å pumpe luft inn i radiatoren å sjekke hvor lekkasjen kommer fra.Radiatoren din har lett for å lekke da ovre og nedre del er satt sammen med pakning mellom.Denne sprang lekk på min.Ta av radiatorlokket å se at begge pakningene ser hele ut er også en god ide.

#55554  av Remi

ka me sån radiator tetting? du får det jo på bensinstasjoner
har en kompis som brukte det på en audi 90 funka som faen der

#55568  av Gjertsen

Remi skrev:ka me sån radiator tetting? du får det jo på bensinstasjoner
har en kompis som brukte det på en audi 90 funka som faen der
Jepp... Kjøpte radiator rens og radiator tettning ¨på bensinstasjonen i sta. ska prøve den når det blir lyst og jeg er edru :lol:
larsst185 skrev:Ta av radiatorlokket å se at begge pakningene ser hele ut er også en god ide.
Som i selve skru lokket som det står "Dont open when hot" ?

#55593  av tbergstad

tror fortsatt det er topp-pakninga... :? :wink:

#55613  av Jorgenengdal

Litt ellers om radiator.

Forventet leve tid på celica radiator er litt over 10 år kan du regne med. de fleste begynner å få såppas med rust og faktisk toppen på radiatoren kan sprekke (har særlig sett i området rundt topp lokket/ slangen som går inn på baksiden der. slike sprekker kan være så å si usylige. opner seg når tempen er på det høyeste. (Bare glem å prøve å tette det. Varer ikke lenge)

Husk at påfyllingtamken ikke skal fylles full. det er faktisk et min og max nivå på den.. :) Selv om det er forferdelig vanskelig å se... :)

forventet pris på radiator opp til 2,5` (Tatt fra Toyotaforhandler som bruker ligge litt over i pris)