TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• H4 lyspærer - kontakt layout...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #5412  av jumbo

Hepp.

Noen som kan fortelle meg hvilke pinner som er hva i en standard H4 pære/kontakt? Innlysende at jeg har 1 stk jord og 2 stk 12v, hhv til nær og fjern, men jeg sliter utrolig nok med å finne en spec på dette... :?

Vel, jeg kan jo alltids få lånt meg et multimeter, dersom jeg FÅR låne det da, etter at jeg flatet ut batteriene sist gang :D

BTW: Gjett hvem som fikk sine Raybrig R1000 TWIN lykter i posten i dag! Bilde

Til søndagen blir det skruing! :mrgreen:

#5413  av Goose

midt pinna er jord hvis jeg husker riktig de andre så er det bare å prøve seg... Har ikke brukt H4 pærer på over 3 år nå...

Men du kan låne mitt multimeter hvis du vil...?:)

#5590  av jumbo

Tok en runde med multimeteret (som jeg fikk låne, ettersom jeg tilbød meg å sette i nytt batteri) i dag. Må innrømme at jeg har følt meg klokere en etter dette:

På nærlys, måler jeg +12v over kontaktens venstre pinne og senterpinnen. (tilsynelatende jord på venstre pinne)

På fjærnlys måler jeg nøyaktig motsatt nivå over de to samme pinnene :shock:

Altså ikke 0v, men -12... Jeg MÅ ha glippet noe her... Det må jo nødvendigvis være en jord og to plusser, men dette var forbanna forvirrende...

#5853  av jumbo

Da har jeg omsider fått klarlagt spec av H4-kontakten i hovedlysa. Litt pågangsmot, et multimeter, og ikke minst en minimalt kyndig elektroingeniør måtte til. :P

Fasiten: Det er 1 stk fast +12 Volt, og de to andre trekkes ned til jord, henholdsvis en jording for nær- og en for fjernlys. Det vil si at 12-volten går til begge glødetrådene, mens den andre enden av glødetrådene jordes, avhengig av hvem som skal lyse.

Dersom man ser inn mot kontakten fra den siden pæra settes inn, og holder den med senterpinnen øverst, er pinnelayouten som følger:

HØYRE pinne............: Fast +12v
MIDRE pinne (øverst): Jordes for NÆRlys
VENSTRE pinne.........: Jordes for FJERNlys

Om dette er interessant for noen vites ikke, men da var emnet belyst hvertfall (bokstavelig talt) :D