mk1 black limited skrev:
Forøvrig har jeg alltid hørt at sugemotorer trenger litt mottrykk på lavere turtall for å være noenlunde kjørbare, mens turbomotorer skal ha minst mulig mottrykk. Har jeg blitt lurt opp i stry over så mange år?
Kommer veldig an på motoren, men stort sett stemmer det som du sier. Men for å hente mest mulig effekt utav en NA henter man det høyt oppe i turtallet naturlig nok, og da er det minst mulig mottrykk som gjelder, iaffall "som regel", eksosbygging er jo et eventyr.

For lite mottrykk er oxo "som regel" et problem på lavere/vanlige turtall, da det blir gjennomtrekk i sylinderen endel luft som egentlig skulle vært med i forbrenningen smetter ut eksosventilene. Resulterer i tap av effekt og dreiemoment nede på rpm-kurven.
På turbomotorer er det "som regel" om å gjøre å ha så åpen eksos som mulig, men har oxo hørt om biler som har fjerna cat og satt på svær eksos som har resultert i pulsërende trykk.
Bygger du rustfritt selv kan det være greit å ta med i beregningen at det strekker seg ca 1 cm pr. meter ved høy temp. Er jo flere typer rustfritt oxo, så det kan være lurt å kjøpe alt på samme plass, iaffal samme kvalitet/egenskaper. Fornuftig diameter er jo oxo viktig, 2" hørtes jo passe ut til en 1.6 motor ja.

-Moderator-
1990 MR2 GTi
1993 MR2 RHD Hardtop banebilprosjekt
1995 Audi S6 4,2